Forumsvar skapade


goranry
Åskådare

    Av en ren händelse försvann felet när jag installerade den senaste windowsuppdateringen, KB5006670. Jag gjorde ingen annan ändring och vips så var felet borta 🙂

     

     


    goranry
    Åskådare

      Jodå, Chrome är inställt som standard. Jag kan byta fram och tillbaka mellan Edge och Chrome som standard men det är endast Edge som klarar öppna hyperlänkar från andra program. Jag har också provat att återställa Chrome till standardinställningar men det hjälpte inte. Om jag öppnar mailboxen via ett webbgränssnitt i Chrome går det däremot bra att öppna hyperlänkar från mail. Så det tycks som att anrop från andra program inte duger för Chrome att exekvera. Kan det finnas någon säkerhetsinställning som ger en sådan begränsning?


      goranry
      Åskådare

        Problemet är inte att jag har svårt att accessa onedrive:arna utan att de båda är synliga med samma namn på båda datorerna vilket gör det förvirrande när man skall spara något nytt dokument. Är då enda möjligheten att ta bort det ena användarkontot på vardera datorn för att dela ut onedrive över nätverket så kommer det väl kräva att båda datorerna är igång om jag vill nå något på den andra datorn och då kunde jag lika gärna fysiskt sätta mig vid den. Eller har jag missförstått förslaget?


        goranry
        Åskådare

          Nej, den är inköpt på Elgiganten. Men Samsung A8 är en tämligen vanlig mobil så om fler upplevt problemen borde jag fått mängder av träffar när jag sökte på nätet.


          goranry
          Åskådare

            En fabriksåterställning ger mycket extra arbete eftersom ett antal appar är justerade för att inte ge onödiga aviseringar (och jag kommer inte ihåg exakt vilka). Det brukar stå att 217 (varav 92 är installerade av mig) appar uppdateras efter varje säkerhetsuppdatering så det finns att välja på.

            Eftersom alla installerade appar kommer tillbaka efter återställningen vet jag inte vad som skulle förbättras. Sannolikt skulle jag då istället behöva avinstallera alla appar och lägga tillbaka en i taget för att kolla om felet återkommer, vilket ger otroligt mycket jobb.

            Jag har istället valt ”lösningen” att om jag skickar MMS till någon som inte kan ta emot det (vilket ger mig felet ”Unknown adress”) – så raderar jag det MMSet och slipper därmed fler felmeddelanden.

            Tack för alla förslag och God Jul


            goranry
            Åskådare

              Nu har jag tagit ut minneskortet men utan förbättring. Jag har inte nämnt det innan, men jag kör Android 9 och jag märkte problemen för 1 år sedan ungefär så jag misstänker att felet kom under någon uppdatering.


              goranry
              Åskådare

                Bra förslag. Skall testa det. Jag tänkte också på en annan sak: Kan man se i någon sorts logg vilka appar som lämnat de senaste aviseringarna?


                goranry
                Åskådare

                  Jo, det hade jag gjort. Nu har jag testat att stänga av den sortens meddelande och resultatet blev precis likadant som innan. Man skall inte glömma bort i sammanhanget att jag testat med 3 olika SIM-kort och 2 olika operatörer samt att felmeddelandet kommer när jag får SMS eller MMS skickat till mig. Däremot kommer felet inte om jag tar bort alla konversationer. Felet triggas igång av att jag själv skickar ett MMS först.


                  goranry
                  Åskådare

                    Jo, jag använder även originalappen för kontakter.

                    Jag har laddat ner ”Google Messages” och testat den som du föreslår. Enda skillnaden är att det första felmeddelandet (unknown adress) kommer precis som innan men när man då väljer ”Visa MMS” så får jag bifogat felmeddelande. Andemeningen är dock densamma som med originalappen skulle jag vilja påstå. Texten ”användaren stöder inte svar” stämmer inte med verkligheten eftersom alla SMS och MMS kommer fram och mottagaren kan dessutom svara på dem.


                    goranry
                    Åskådare

                      Tack för tipset. Jodå, mobildata har jag gott om (jag har inte begränsat mobildata) och internetanslutning finns också. MMS:en kommer dessutom fram till mottagaren så det borde inte vara något kapacitetsproblem. Även leveranskvittot som man kan läsa av efter skickat MMS stämmer.