Forumsvar skapade


kjel35
Åskådare

    Hej

    Jag har WinOptimizer 17.


    kjel35
    Åskådare

      Hej

      Det var till och med enklare än att använda IP-adress. Efter att ha högerklickat på enheten RT-AC68U som routern heter då man via Utforskaren, Nätverk visat enheter i nätverket kan man välja ”Visa enhetens websida”. Jag gjorde detta och inloggningsfönstret visades direkt.

      Tack för att du satte mig på spåret via Utforskaren, Nätverket.


      kjel35
      Åskådare

        Hej

        Problemen med svenska tecken har nu, verkar det som, försvunnit. De pågick i cirka två veckor och kan ha berott på, enligt din tidigare förklaring, ett tillfälligt fel i någon av de mailservrar som mina inkommande mail ofta passerar. Det var nog bara en slump att jag råkade synkronisera Microsoftkontot och Googlekontot just då.

        Tack för tipset om eM Client. Jag installerat och aktiverat gratislicensen. Mycket bra program som konfigurerade mina två mailkonton helt automatiskt och därefter importerade alla mail sedan 2016. Många bra funktioner, påminner mycket om Outlook.
        Tack för hjälp och tips
        Kjell Persson

         


        kjel35
        Åskådare

          Hej

          Tack för den utförliga förklaringen.

          Jag förstår nu bättre hur det fungerar då det gäller svenska tecken. Jag har dock kvar problemet. Jag blev nog ombedd att ”Synkronisera” mitt Googlekonto med mitt Microsoftkonto, inte att ”Koppla ihop” som jag tidigare skrev. Jag tror att meddelandet kom från Microsoft och att jag fått det flera gånger tidigare, till slut tröttnade jag och klickade ”Ja” på uppmaningen. Frågan är hur jag gör detta ogjort?

          Finns det någon mailklient i fördelzonen där man kan välja teckenuppsättning och därmed prova sig fram till något som fungerar?


          kjel35
          Åskådare

            Hej

            Jag har tittat på programmet som du tipsade om. Det verkar kunna göra det mesta man kan önska, dock inte återställa förlorade favoriter. Jag ger nu upp försöket att återfå mina förlorade favoriter.

            Det finns dock en enkel metod att backa upp sina Edge-favoriter. Under ”Inställningar, Importera från annan webläsare” i Edge, finns möjlighet att exportera till HTML-fil och att importera från HTML-fil. Jag har testat att exportera från Edge och därefter importerat samma fil. Klockrent.

            I fortsättningen kommer jag att exportera en ny HTML-fil en gång i månaden i samband med att jag tar övriga backupper.

            Tack för ditt engagemang.

            /Kjell

             


            kjel35
            Åskådare

              1. Vad heter den interna databasen som Edge använder för lagring av favoriter/bokmärken?

              2. I vilken katalog ligger den?


              kjel35
              Åskådare

                 

                1. Det verkar som jag hittills har använt ett lokalt konto som lagrat favoriterna under min användarprofil där de har försvunnit. Jag har en backupkopia av användarprofilen som borde kunna kopieras tillbaka. Vad skall kopieras och vart?

                2. Det verkar vara mycket bättre att använda Microsoftkonto. Hur kommer jag igång med det?

                Min strategi är att först återställa mina förlorade favoriter och att sedan övergå till att använda Microsoftkonto för att undvika framtida förluster av favoriter.

                 


                kjel35
                Åskådare

                  Tack för upplysningarna om konton. Det verkar bra att använda Microsoftkonto och få synkronisering av favoriterna till flera PC’n. Jag hittar inget som verkar ha med favoriter att göra då jag går igenom katalogerna i min OneDrive, som jag når genom att klicka på det lilla molnet  i höger del av verktygslisten. Det är tomt även då jag klickar på de tre punkterna uppe i högra hörnet ( i Edge) och väljer Favoriter.

                  Några frågor:

                  1. Var lagras favoriterna lokalt i min LapTop?

                  2. Kan jag läsa tillbaka favoriterna från min backup?

                  3. Hur går jag över till att använda Microsoftkonto för Favoriter i Edge?

                   


                  kjel35
                  Åskådare

                    Hej

                    Jag vet inte riktigt vad det är för skillnad på Microsoftkonto och användarkonto. Då jag startade min LapTop för första gången angav jag mitt Microsoftkonto, sedan har jag inte tänkt mer på saken, så jag vet inte säkert om jag använder lokalt eller microsoftkonto.


                    kjel35
                    Åskådare

                      Hej

                      Ja, programmen finns alla i kontrollpanelen. Jag har duttat runt lite där och i HP’s menyer och nu är det irriterande meddelandet borta. Jag vet inte vad som löste problemet men nu är det borta och det räcker för mig.

                      Tack för stödet.


                      kjel35
                      Åskådare

                        Hej

                        Jag hittade en log bland HP’s hjälpmedel på datorn. Den visar vad som uppdaterades i samband med att den irriterande feltexten började dyka upp. Det kanske är någon av dessa funktioner som behöver backas. Dessvärre vet jag inte hur man gör det.


                        kjel35
                        Åskådare

                          Hej

                          Tack för tipset. Vid försök till uppdatering fick jag veta att jag redan har senaste drivrutinerna, se bifogad bild. Det var faktiskt vid uppdatering till senaste versionen som problemet uppstod.


                          kjel35
                          Åskådare

                            Hej

                            Det är en AMD-processor. Jag vet inte riktigt hur jag tar reda på vilket grafikkort jag har men jag bifogar några bilder som kanske visar det.

                            Hälsningar Kjell Persson


                            kjel35
                            Åskådare

                              Hej

                              Det fungerade jättebra. Markera ikonen tryck Ctrl och rulla med mushjulet.

                              Tack för hjälpen,

                              Kjell Persson


                              kjel35
                              Åskådare

                                Hej

                                Tack för tipset.
                                Jag hade inga perifera enheter anslutna då jag gjorde mina räddningsförsök så jag ser ingen större anledning att lägga fler timmar på att upprepa denna frustrerande manöver ytterligare än gång. Jag pensionerar datorn och köper en ny, hel enkelt.

                                Tack i alla fall för alla tips.

                                Hälsningar
                                Kjell Persson