Spam från datingsite.

Inte löst
Detta ämne innehåller 12 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 6 år, 6 månader sedan.
Skapare
tozon
Deltagare

Helt plötsligt började det igår ramla in mejl från nån datingsite med förfrågan om kontakt med damer.

Vet inte hur dom fått tag på min adress (har inte varit inne på, eller klickat på liknande saker) men det går väl att hitta ändå.

Men hur får man reda på vilka det är och hur man får stopp på det, utan att gå in på något på deras mejl? Har raderat så fort det kommer upp och ser inte vem avsändaren är. Det är bara en av mina mailadresser än så länge, men andra kanske har drabbats och vet? Det dyker upp såna mail oregelbundet men i snitt kanske ett i timmen dygnet runt och jag har varit tvungen att tömma papperskorgen på borttagna mail två ggr för det blir fullt.

Inte konstigt att nätet blir segt ibland när sånt skräp snurrar runt utan anledning.

///T

För det mesta brukar skräppostfilter på e-postservrarna filtrera bort skräppost, men en del slinker igenom. Det är tyvärr något vi får stå ut med, och eventuellt skaffa ett eget e-postfilter om det är besvärande mycket.

Mellan tummen och pekfingret brukar det sägas att mellan 80 och 95 procent av all e-post som cirkulerar på internet är skräppost, så du har helt rätt i att det ”täpper till ledningarna”.


tozon
Deltagare

    Generellt har det varit rätt lugnt med skräppost på senare tid och filterna har funkat bra, men nu verkar det skena helt med det här.

    Förr kunde man själv stoppa vissa avsändare om man visste mailadressen, men nu vet jag inte hur jag får fram den eller stoppar? Hur gör man lämpligast, utan att behöva svara och be dom sluta med skiten?

    ///T

    Vad använder du för e-posttjänst? Och om du använder ett e-postprogram – vilket? Har du något säkerhetsprogram där skräppostfilter är inkluderat?


    tozon
    Deltagare

      Jag använder e-post i W10 och det är en e-posttjänst från Tele2 genom webmail som jag förstår det.
      Använder Windows tjänster och har haft ovanligt lite spam och liknande, kanske en handfull per år som kommit igenom.
      Nästan inga ”riktiga” mail har fastnat som skräppost. Ser inte som jag haft problem tidigare.

      Nyss fick jag 7 mail från det skumma stället, men man ser inte vem/vad som skickat?

      Måste få stopp på det!

      ///T


      tozon
      Deltagare

        Hmmmmmm!

        Kanske löst det.

        Kollade på Tele2’s webmail och fann att mitt skräppostfilter inte var aktiverat nu. Troligen nån uppdatering eller nån ändring som tagit bort markeringen.

        Ska man hålla på och kolla sånt hela tiden så att inställningarna står kvar för att vara säker?

        Vi får väl se nu om dom fastnar.

        Hoppas på det bästa.

        ///T

        Det brukar vara så att en satt inställning inte ändras av sig självt, men det kan vara någon uppdatering eller liknande som har nollställt den. Det räcker om man tittar när något verkar galet. I praktiken spelar det ju ingen roll om spamfiltret i det här fallet har varit avstängt när det inte har dykt upp skräppost. Nu fick du skräppost, kollade och ändrade inställningen. Det kan var det som behövde göras, det märker du om skräpposten upphör att komma eller ej. Fortsätter du att få skräppost kan det vara värt att trappa upp försvaret.


        tozon
        Deltagare

          Det funkade inte.

          Fick 12 spam i natt och har fått ett tiotal redan idag, så nu får det vara nog.

          Vad göra?

          ///T

          Tyvärr är e-postappen i Windows 10 extremt primitiv och det går inte att skapa något skräppostfilter i det, bara radera det manuellt som skräppost. Om du inte kan lösa problemet direkt på servern (att Tele2 tar hand om problemet med sina skräppostfilter) kan det tyvärr vara dags att skaffa ett mer kompetent e-postprogram.


          tozon
          Deltagare

            Har kollat lite mer på Tele2’s webmail och dom säger att om man lägger över mailet i ”skräppost” så rapporteras det som skräppost.

            Gjorde det och vips hamnade en del av mailen där automatiskt, men inte alla och det minskade flödet. Dom har ju olika avsändaradresser så jag lägger över dom vartefter så får vi se om det går över.

            ///T

            Stämmer, det var en luddig formulering från min sida – det enda verktyget för skräppost i appen är att man manuellt talar om vad som är skräppost.


            tozon
            Deltagare

              Verkar som det funkar tillräckligt bra då det fastnat 62 SPAM sen jag började lägga över till skräppost. Över natten har bara ett spam ramlat in, så det får väl duga.

              //T

              Då kan man inte klaga speciellt mycket. 🙂

              Forumet ’E-POST’ är stängt för nya ämnen och svar.