Avast antivirus

Inte löst
Detta ämne innehåller 1 svar, har 1 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 10 år sedan.
Skapare
olof 2
Medlem

Jag har 100 mb bredband från Telia. När jag kollar med bredbandskollen så ligger det mellan 95¨100 mb. varje gång. Nu har jag installerat avast antivirus free som ligger på PC-tidningens CD. Efter det så är hastigheten på bredbandet inte högre än 30 mb. Om jag inaktiverar virusprogrammet tillfälligt och kollar med bredbandskollen så ligger hastigheten på 95-100 mb igen, men så fort jag aktiverar virusprogrammet så går hastigheten ner till 30 mb. Någon som vet vad detta beror på.

Det är ett problem som är ganska känt, och det finns en del olika bud på vad som fixar problemet. Det enklaste, och förhoppningsvis tillräckliga, är att du installerar programmet Ccleaner från http://www.piriform.com och kör funktionen Registry Cleaner (efter att ha tagit en säkerhetskopia givetvis).

Om inte det hjälper kan du testa att först avinstallera alla antivirusprogram på datorn utom Avast, om du har fler sådana program.

Ladda hem den senaste versionen av Avast från http://www.avast.com/sv-se/ och spara den på hårddisken utan att installera den, eller se till att ha den senaste tidningens cd-skiva tillgänglig.

Starta om datorn.

Avinstallera den installerade versionen av Avast, och gör därefter en fullständig ominstallation med den nya versionen du laddade hem.

Låt Avast uppdatera sig med de senaste datafilerna, och kör en Boot-time Scan (Avast>Security>Antivirus>Scan Now).

Starta Ccleaner och kör Registry Clenaer.

Om du vill kan du även köra Anti-malware från Malwarebytes (finns också på cd-skivan) om du är på det humöret.

Gör därefter en browser cleanup inifrån Avast.

Enligt de flesta ska detta lösa problemet, men det råder delade meningar om vilket eller vilka av stegen som är nödvändiga. Tyvärr har jag inte kunnat testa själv eftersom jag inte har kunnat återskapa ditt problem.

Forumet ’FÖRDELSZONEN’ är stängt för nya ämnen och svar.