Virus på IMGBURN, nr 7 2016

Inte löst
Detta ämne innehåller 5 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 7 år, 11 månader sedan.
Skapare
nobban67560
Åskådare

Hej, skulle ladda ned IMGBURN, men det blockerades av F-secure. Hitta sedan på http://forum.imgburn.com/index.php?/topic/23952-imgburn-2580-setup-file-is-now-officially-confirmed-as-a-virus-by-avira-antivir/ som bekräftar detta. 

Jag vill inte godkänna programmet i F-secure – för riskant. Vad göra?

Med vänlig hälsning

Norbert Schüller

 

Filer virustestas innan de läggs in i Fördelszonen, och jag testade precis att ladda hem och testa programmet utan att få en ens en varning. Jag har med andra ord svårt att tro (även om det givetvis inte är en omöjlighet) att filen innehåller något virus.

Jag har däremot mina aningar vad det handlar om. I tidningen står det ”ImgBurn
är gratis, men det gäller att se upp för erbjudanden om andra program under installationen.” Det gäller med andra ord att vara uppmärksam under installationen eftersom installationsfilen innehåller möjligheten (eller risken om man så vill) att få fler program installerade om man inte ser upp.

Nästa ledtråd finns i forumtråden du länkade till. ”Contains patterns of software PUA”. Det säger alltså att det uppvisar likheter med PUA, där förkortningen står Possibly Unwanted Application, det vill säga möjligen oönskat program. Att någonting uppvisar likheter med ett program som eventuellt äer oönskat, det är en ganska vag varning.

Summan av kardemumman – det kan alltså eventuellt innehålla ett eventueltl oönskat program, och i så fall löper man risken att råka ut för det om man ”nappar på erbjudandet” att installera extra program under installationen.

Jag tror inte att det är någon risk att ladda hem och installera programmet under försiktighet, men jag överlåter på dig att besluta om du gör det eller ej.


nobban67560
Åskådare

    Tack för svaret från support!

    Det du skriver vet jag. Problemet är att det inte ens går att ladda ned programmet uian att acceptera nedladdningen trots F-secures varning. Det är alltså inte under installationen som problemet dyker upp, utan innan. Har aldrig varit med om detta!

    Med vänlig hälsning

    Norbert Schüller

     

    Det brukar vara så med säkerhetsprogram, det är inte ovanlig att de kontrollerar redan vid nedladdningen, allt för att försöka skydda så effektivt som möjligt.


    brynhilde45
    Medlem

      Jag försökte också ladda ner imgburn utan att lyckas. provade med två olika browsers men försöket stoppades på grund av virusvarning. 

      Vad är det för nytta med fördelszonen om det inte går att använda programmen?

      Anders Berg

       

      Enkelt uttryckt är det inte Fördelszonen som är problemet, för det som ligger där är kontrollerat så mycket som är möjligt och säkert. Det som olyckligtvis ställer till det är säkerhetsprogram som kan misstolka det som laddas ner som något farligt och därmed blockera. Det handlar med andra ord om falska varningar från användarnas säkerhetsprogram, men effekten blir tyvärr densamma – det blir svårt att ladda ner programmen.
      Det man får göra är att helt enkelt åsidosätta säkerhetsprogrammets varning och antingen ladda ner det igen utan säkerhetskontrollen, eller återställa det nedladdade och karantänplacerade programmet.

      En del varningar är dock korrekta och inte falska varningar (men jag vill poängtera att dessa inte inkluderar virusvarningar). En del säkerhetsprogram visar varningar och blockerar exempelvis ProduKey och liknande program med varningen att det är hackarprogram. En helt korrekt varning eftersom det ju faktiskt är ett hackarprogram, och det är ju just den funktionen vi vill använda.

      Forumet ’FÖRDELSZONEN’ är stängt för nya ämnen och svar.