Internet via router

Detta ämne innehåller 8 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 9 år, 6 månader sedan.
Skapare
billyg
Medlem

Jag kommer inte upp i den hastighet jag vill via min router. När jag försökt att köra direkt på fiberanslutningen, alltså utan router, får jag inte kontakt alls med Internet. Jag tror att detta beror på att min dator är inställd på att enbart ha kontakt med routern. Hur ändrar jag datorns inställning? Hur mycket sårbarare blir datorn för angrepp utan routern. Jag har McAfees säkerhetsprogram installerat.

Eftersom det finns så många faktorer som påverkar nätverkshastighet och nätverk i allmänhet tänkte jag börja med att bränna av några frågor, så går vi vidare därifrån.
1. När du har datorn inkopplad till routern, hur är de anslutna? Routern torde vara ansluten ”till väggen” via kabel, men hur är datorn ansluten till routern – WiFi eller kabel?
2. Vad har du för hastighet på abonnemanget?
3. Vilken hastighet kommer du upp i enligt bredbandskollen.se? Och har du gjort flera mätningar vid olika tidpunkter så att det inte bara handlar om en tillfällig ”hick”, eller att väldigt många råkar vara uppkopplade samtidigt, till exempel på kvällstid?
4. Vilken tillverkare och modell är det på routern?

”Hur mycket sårbarare blir datorn för angrepp utan routern”
Det går inte att säga någon procentsats eller så, men du kommer att bli mer utsatt för attacker. Nätverkssäkerhet brukar man säga bygger på ”lök-principen”, dvs flera lager efter varandra som vart och ett gör sitt bästa för att stoppa och blocka angrepp. Om du tar bort routern försvinner ett av dessa säkerhetslager.


billyg
Medlem

    Ursäkta att det tog tid. Jag förstod inte hur man skall göra.

    1. Routern är ansluten till fiberkabeln med kabel. Datorn är ansluten till routern med WiFi

    2. Hastigheten på abonnemanget är 100/10 mbit/s

    3. Hastigheten varierar förstås med tidpunkten på dagen.
    4. Routern är en Belkin.139.
    För det mesta klassas hastigheten av Bredbandskollen som dålig, ibland som godkänd men aldrig som bra. För det mesta får jag 35-40 mbit/s.

    Det viktigaste är det jag egentligen frågade om nämligen hur jag ställer in min dator så att jag kan ansluta direkt till fibern med hjälp av en Ethernetkabel.

     

    Ingen fara att det tog en stund.
    Tyvärr måste jag dock fortsätta att vara lite frågvis. Vilket operativsystem använder du, och vilket internetleverantör?
    Tyvärr kan jag inte hitta någon router som heter Belkin 139, vilket gör att det finns ett par hypoteser som jag varken kan avskriva eller bekräfta. Det skulle till exempel kunna vara så att routern är så pass gammal att det är den som gör att hastigheten blir lägre än vad den borde vara.
    Det kan också vara så att routern inte bara är en router utan även ett modem. Om så är fallet skulle det förklara varför det inte går att ansluta datorn direkt till väggen – det skulle saknas ett modem.


    billyg
    Medlem

      Internetleverantören är Bahnhof och operativsystemet Windows 7. Routern har beteckningen Wireless N300 router. Model F9K1010v1. Jag köpte den på NetonNet för ungefär ett år sedan. belkin.139 är det namn den fått på min dator.

      När du ansluter sladden från internetanslutningen i väggen, vad händer? Får du några felmeddelanden?
      Jag antar att du redan har Bahnhofs guider och kontaktat deras support om problemen?
      (https://www.bahnhof.se/kundservice/privat)


      billyg
      Medlem

        Jag får inga felmeddelanden annat än att kontakt med internet saknas. Jag har följt Bahnhofs guider noggrant och jag har kontaktat deras support och fått svaret att jag får kontakta min datorleverantör. Jag har gissat på att min dator är inställd på att bara ha kontakt med routern. Är en sådan inställning av datorn möjlig och i så fall hur ställer jag om den.


        billyg
        Medlem

          Nu är problemet löst. Nu har jag kontakt och nu får jag 95 mbit/s. Lösningen blev en nyinköpt ethernetkabel. Den andra var tydligen felaktig. Tack och hej.

          Tänk så fåniga vissa lösningar kan vara. 🙂

          Skönt att det löste sig.

          Forumet ’INTERNET’ är stängt för nya ämnen och svar.