Jag har tydligen hamnat i onåd hos Microsoft,
Får ideligen meddelande om att mitt konto måste åtgärdas. Detta gäller både e-post och one drive.
Jag har skaffat nytt lösenord, som dom bett om, loggat in med det nya och all har varit frid och fröjd en tid.
Men snart kommer samma påstående om kontot, gör om på nytt, och samma visa upprepar sig.
Om jag själv vill komma in på kontot så är alltid lösenordet fel, även om det var OK när jag ändrade senast.
Hur löser jag detta? Bi2L
Det låter som att det kan handla om två saker, men att de möjligtvis hör ihop.
När det gäller att kontot behöver åtgärdas behöver det inte nödvändigtvis ha med lösenordet att göra. Däremot brukar det dyka upp en knapp med en text i still med ”Åtgärda” eller liknande. För det mesta brukar det räcka att klicka på den så löser sig problemet, eller så kommer det mer information vad man kan behöva göra.
När det gäller lösenordet låter det som att någonstans finns det ett gammalt (och felaktigt) lösenord lagrat och att det är det som används. Nästa gång problemet dyker upp, testa att starta din webbläsare i Inkognito-läge/InPrivate/Privat beroende på vilken webbläsare du använder, surfa till sidan där du ska logga in och skriv in rätt lösenord manuellt.
Använder du någon lösenordshanterare?
Tack för tipset. Beträffande ”Åtgärdaknappen” så är det precis detta jag gjort= ändra lösenord som begärts och problemet upprepas.
Incognito har jag aldrig använt tidigare. Där skulle jag logga in med hjälp av min telefon, så tips nr 2 var inte aktuellt.
En undran till: Google, Gmail och One Drive, ska dom ha samma lösenord?
Vänligen Bi2L
Få du några ledtrådar om vad det är som behöver åtgärdas och inte bara att något behöver göras? Det låter nästan som att någon eller något försöker logga in med fel lösenord så långa gånger att Microsoft av säkerhetsskäl låser kontot och ber dig åtgärda det. Har du fler enheter som kan försöka logga in och som kanske försöker göra det med ett gammal lösenord?
Använder du tvåvägsautentisering för att logga in eftersom du behöver använda telefonen? Det låter nämligen konstigt att du skulle behöva telefonen när du använder inkognito med inte annars.
Google och Gmail har samma lösenord eftersom Gmail är en inbakad del av Google, medan OneDrive är en del av Microsoft-kontot så de har samma lösenord. Däremot är det säkrast om du använder olika lösenord får Microsoft och Google.
Jag har inte fått någon vink om vad jag bör göra, bara att kontot ska åtgärdas.
Jag börjar misstänka att jag har rört till det med de olika lösenorden. Ska försöka kolla vad som händer om jag ger samma lösenord till Google o Gmail resp Microsoft o OneDrive.
Jag har inte tvåvägsautentisering
Till att börja med, sätt inte samma lösenord på Google och Microsoft. Aldrig samma lösenord på två platser, och aktivera tvåvägsautentisering på bägge platserna.
Jag tror att det handlar om en lösenordsröra, det låter som det på beskrivningen.
Nu har jag löst Microsofrproblemet, hoppas jag. Når även OneDrive. Det var nog oklart med lösenorden
Google har inte skrivit något om att åtgärda, så jag hoppas det är lugnt där också. Tack för hjälpen
Låt oss hoppas att det fortsätter att otrassla. 🙂