Bit Defender Anti-Ransomware

Inte löst
Detta ämne innehåller 14 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Lennart G 7 år, 8 månader sedan.
Skapare
Lennart G
Medlem

Jag laddade ner Bit Defender Anti-Ransomware som rekommenderades i PC-tidningen 11/2016. Det verkade som om installationen var OK, men allt jag kan se på skärmen är en genväg till programmet som inte leder någonstans, kommer bara tillbaka till genvägen. På Startmenyn är också bara en genväg. Jag har alltså ingen kontakt med programmet. Försökte avinstallera, men det går inte, får meddelande att programmet är igång. Det kanske det är, men det känns inte bra att inte kunna komma in i programmet. Någon annan som upplevt problem med detta program?

Det låter som att något har gått galet vid installationen, för det ska dyka upp ett programfönster efter installationen. Vad händer om du kör installationsprogrammet en gång till?

En sak som kan vara bra att ha i åtanke när man får fram programfönstret är att klicka på Settings och se till alla tre alternativen (Run when Windows starts, Minimize to tray och startup samt Minimize to tray on close button) är aktiverade, så att du inte råkar stänga av programmet.


Lennart G
Medlem

    Tack Support för bra förslag.

    Jag har emellertid redan försökt ladda ner programmet två gånger med samma resultat. Jag får meddelandet ”Setup has detected that BDAnti-Ransomware is currently running. Please close all instances of it now, then click OK to continue or Cancel to exit”

    Det är precis samma meddelande som jag får när jag försöker avinstallera via Kontrollpanelen/Program.

    Så jag känner mig ganska maktlös!

    Förmodligen körs programmet i bakgrunden utan att det syns, men det kan jag inte veta.

    Hälsningar, Lennart

     

    Jag lutar åt att programmet har avslöjat sig sig när installationen säger att ”Setup has detected that BDAnti-Ransomware is currently running” det vill säga att programmet redan körs.


    Lennart G
    Medlem

      OK, men det är ju inte bra att inte ha kontroll över programmet Jag vet ju inte säkert att det fungerar. Inte heller bra att det inte går att avinstallera. Då är det något fel.

      Jag har letat på Bitdefenders hemsida, men hittar inget där.

      Hälsningar, Lennart

      Det kan vara så att installationen inte gick riktigt som den skulle på grund av, ironiskt nog, ett annat säkerhetsprogram som av ogrundade säkerhetsskäl blockerade delar av installationen. Vad använder du för säkerhetsprogram i datorn?


      Lennart G
      Medlem

        Jag använder Norton Internet Security med automatiska uppdateringar. Men hur som helst så borde man kunna avinstallera Bitdefender-programmet. Och kanske installera det igen om jag vågar. Jag har Windows 7 som operativsystem.

        Hälsningar, Lennart

         

        Du skulle kunna testa att använda programmet IObit Uninstaller, det är ett program för att göra avinstallationer och mycket kraftfullare än Windows inbyggda verktyg för ändamålet (http://www.iobit.com/en/advanceduninstaller.php).


        Lennart G
        Medlem

          Nu troode jag att problemet var löst. I0bit Uninstaller raderade BDAnti-Ransomware på 1 sekund. Då försökte jag installera BD-programmet igen. Exe-filen finns nu i min dator. När jag tryckte på ”Kör” och svarade ”Ja” på  frågan om jag tillåter att programmet installeras fick jag återigen meddelandet ”Setup has detected that BDAnti-Ransomware is currently running”! Nu verkar det helt hopplöst. Ett program som ligger kvar i datorn utan att synas är inte kul. Någon rest ligger säkert kvar i datorn och spökar. Finns något mer att göra? Hälsningar, Lennart

           

           

          Det jag skulle testa (men det kanske var så du gjorde) är att avinstallera det precis som du gjorde, sedan starta om datorn och försöka installera det igen.


          Lennart G
          Medlem

            Jag startade om datorn och klickade på ”Hämta” programmet igen. Nu kom jag lite längre, till ”Slutför” installationen. Men, tyvärr, ingen startbild för programmet och ingen ikon på skrivbordet. I Startmenyn finns BDAnti… men det är exe-filen på c:a 4 MB. Går jag in i Kontrollpanelen/Program så finns BDAnti… och innehåller c:a 11 MB. Något måste gå fel vid installationen. Hälsningar, Lennart

            Vad händer om du startar programmet som ligger i Start-menyn?


            Lennart G
            Medlem

              Det som ligger på Startmenyn är programmets exe-fil. När jag klickar på den får jag frågan om jag tillåter att programmet ändrar i datorn. När jag klickar ”Ja” så försvinner meddelandet. Det händer alltså inget. Det här håller på att bli en lång följetong! Hälsningar, Lennart.

              Testa att temporärt stänga av Norton och därefter installera programmet, ifall det är den befintliga säkerheten som sätter käppar i hjulet. Om datorn är ansluten till nätverket med sladd, dra ut nätverkssladden först så att du isolerar från omvärlden – för säkerhets skull och bara under installationen.


              Lennart G
              Medlem

                Nu ger jag faktiskt upp. Tycker inte det ska vara nödvändigt att stänga av mitt säkerhetsprogram för att installera Birdefender-programmet. Jag har aldrig tidigare mött sådant problem. Jag undrar också om Norton kan störa installationen. Norton Internet Security är ju ett vanligt säkerhetsprogram så det borde vara känt om Norton stör denna installation. Jag kanske installerar något annat anti-ransomwareprogram, det finns ju flera på marknaden och det kommer säkert ännu fler. Men stort tack för alla försök att lösa mitt problem, uppskattar det verkligen. Hälsningar, Lennart 

                Forumet ’PROGRAM’ är stängt för nya ämnen och svar.