Jag avinstallerade Panda antivirus för att prova Avira antivirus. Var dock inte nöjd med Avira så jag avinstallerade det. När jag nu vill installera om Panda så får jag meddelandet att systemadministratören har blockerat programmet och att jag skall kontakta denne. Jag är en privatperson och har ingen kontakt med nån administratör. Det hjälpte inte att göra en återställning. Min dator är en HP 350 G1 med Win 10 Pro.
Hur upphäver jag blockeringen?
Det låter mycket besynnerligt, men om vi experimentera lite kanske vi kommer på något som fungerar.
Om det beror på att den tidigare avinstallationen av Panda av någon anledning inte blev komplett, testa att köra det här avinstallationsprogrammet från Panda och följa deras instruktioner, för att sedan försöka installera det igen.
http://support.pandasecurity.com/forum/viewtopic.php?f=79&t=3160
Tyvärr är det ovannämnda programmet för avinstallation också blockerat.
Jag kanske måste installera om win10.
Har du testat att göra en sökning efter sabotageprogram, förslagsvis med Malwarebytes’ Anti-Malware som ligger i Fördelszonen. Det låter nästan som att något virus eller sabotageprogram ligger och blockerar försöken att installera säkerhetsprogrammen.
Du skulle även kunna testa att göra en virussökning online, till exempel med F-Secures verktyg (https://www.f-secure.com/sv_SE/web/home_se/online-scanner) och se om det lyckas och om det hittar något.
Tack för svaren! Tyvärr har inget av det ovanstående hjälpt. Jag har därför bestämt mig för att göra en ominstallation av windows 10.