Malwarebytes

Inte löst
Detta ämne innehåller 5 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 8 år, 12 månader sedan.
Skapare
larsgeve
Åskådare

Hej!

Jag har en ca 2 år gammal stationär dator av märket Acer med hela 16 GB internminne. Jag har Avast som av-program och Malwarebytes Antimalware installerat. Det första programmet är det inga problem med, men det senare har börjat krångla och det började i o m att programmet uppdaterades för några veckor sen. 
När programmet skannar så låser sig datorn efter en stund, den ”fryser”. Jag måste då dra ur strömsladden för att starta om datorn
Jag undrar vad detta kan vara. Jag är säker tämligen på att det är Malwarebytes som är orsaken, eftersom detta bara händer när jag skannar med detta program.

Med vänlig hälsning

Lars Eriksson
Odensbacken. 

Det jag skulle göra är att börja med att testa att köra programmet i felsäkert läge, för det kan även vara så att det finns något sabotageprogram i datorn och att det är det i kombination med att AntiMalware försöker utplåna det som får datorn att låsa sig.

Fungerar inte det, avinstallera AntiMalware och kör utan det några dagar, bara för att se om problemet finns kvar (för i så fall kan vi nästan avskriva AntiMalware). Om allting fungerar efter det skulle jag ladda hem den senaste verisonen av programmet antingen från Fördelszonen eller från deras webbplats (http://www.malwarebytes.org) och försöka igen.


larsgeve
Åskådare

    Jag avinstallerade Malwarebytes och installerade ett liknande program från Microsoft, men det blev samma tvärstopp där. Det hela stannade vid en cashe-fil i Google Chrome.

    Då verkar det som att det inte är Malwarebytes eller Microsofts program som ställer till det, utan det verkar i stället vara Chrome. Testa att avinstallera Chrome (https://support.google.com/chrome/answer/95319?hl=sv), städa bort alla gamla cachefiler med exempelvis Diskrensning, och installera sedan Chrome igen.


    larsgeve
    Åskådare

      Nu har jag avinstallerat Chrome efter att dessförinnan ha tagit bort all historik utom lösenorden. Jag har kunnat skönja en viss förbättring, jag har nu suttit vid datorn i närmare 2 timmar och inget har ännu hänt.

      Däremot har jag glömt att nämna ytterligare ett problem. Jag får med ojämna mellanrum en blåskärm med en ledsen smiley och texten: Windows har gjort ett fel och måste stängas mm. Efter att stängt av datorn manuellt och startat den igen efter en stund så är allting som vanligt. Detta har hållt på en dryg månad 2-3 ggr/vecka. Är detta bekant, och i så fall, vad är det?

      Blåskärmen, vilken dramatiskt nog brukar kallas för BSOD (Blue Screen Of Death), är resultatet av att någonting är fel på en sådan nivå att det får systemet att krascha.
      En BSOD är alltid ett tecken på att något är riktigt galet, men det behöver trots detta inte vara svårt att lösa, det svåra kan vara att ta reda på vad det är som är fel. Börja med att gå till Startskärmen och söka efter och starta System. Klicka på Avancerade systeminställningar i vänsterkolumnen, gå in under fliken Avancerat och klicka på knappen Inställningar under Start och återställning. Leta reda på alternativet Starta om automatiskt under kategorin Systemfel, och se till att den rutan INTE är markerad. Det får nämligen datorn att inte starta om när den BSOD:ar och ger dig mer tid att undersöka felmeddelandet som står på blåskärmen. Där står det något i stil med att du kan söka efter felet online följt av ett mer eller mindre kryptiskt meddelande. På bilden kan du se hur det ser ut med den engelska versionen. Det är det meddelandet vi är på jakt efter, och om du inte vill skriva av det kan du ta mobiltelefonen och fotografera det. Sedan kan jakten på anledningen fortsätta.

      I vändan på nästa BSOD (må den aldrig komma) kan du titta på Microsofts förslag på vad som kan reda ut problemet på den här adressen: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/resolving-stop-blue-screen-errors-in-windows-7. De skriver visserligen om Windows 7, men fungerar lika bra på Windows 8. Den korta sammanfattningen är att uppdatera Windows med allt som Microsoft har släppt, leta efter alla uppdaterade drivrutiner du kan tänka dig (grafikkort, kringutrustning) och köra testprogrammen som Microsoft berättar om i den sista punkten i listan.

      Forumet ’PROGRAM’ är stängt för nya ämnen och svar.