Office 2003

Inte löst
Detta ämne innehåller 1 svar, har 1 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 8 år, 11 månader sedan.
Skapare
Väktare
Deltagare

 

Eftersom Microsoft vill fasa ut Office 2003 finns det kanske skäl att uppdatera. Idag har jag Excel, Word, PowerPoint, Oulook och Publisher installerade på datorn. Det vill jag fortsätta med. Det tycks som om Microsoft bara vill sälja molnvarianten av Outlook och Publisher. Outlook finns med i ”Home & Business” och ”Home & Student” men Publisher bara i “Home & Business”. 

 

Kan man installera över nyare versioner av Word, Excel och Powerpoint på Office 2003 men så att de andra 2003-programmen ligger kvar och kan användas?

 

Det som tycks skilja ”Home & Business” och ”Home & Student” åt synes bara vara Outlook men den skillnaden kostar 1.200:-. Detta känns inte rimligt.

 

Microsoft inte bara vill fasa ut Office 2003, de la ner alla former av support för mer än ett år sedan, så vad dem anbelangar fick elva års support räcka.

Meda tanke på vad du efterfrågar, framför allt att du villha tillgång till Publisher, tror jag att det paket som passar dig bäst är det som kallas Office 365 Business (https://products.office.com/sv-se/business/office-365-business). Det innehåller klientversioner för lokal installation av Word, Excel, Powerpoint, Outlook, Onenote och Publisher, plus mobila versioner av programmen, en terabyte lagring i Onedrive och så vidare. Om du väljer att lägga det på fakturering en gång/år blir kostnaden ungefär 80 kr/månad för varje användarlicens.

Då kan det dessutom vara värt att komma ihåg att när Office 2016 lanseras kommer du automatiskt att få tillgång till de programmen, så du kommer alltid att ha tillgång till det senaste.

 

Om du däremot kan tänka dig att antingen strunta i Publisher kan du titta närmare på e-postprogrammet Thunderbird (gratis) i stället för Outlook och kontorspaketet LibreOffice (www.libreoffice.org) för de vanliga kontorsprogrammen.

 

Det går att ha parallella installatiooner av kontorsprogram, och det brukar inte ställa till med speciellt mycket mer än förvirring över vilka program som gör vad.

Forumet ’PROGRAM’ är stängt för nya ämnen och svar.