Jag har skannat in mina 500 cd-booklet (alla sidor) och sparat i en pdf-fil. Detta var för 10-15 år sedan i Win XP och i
Win 7. Nu när jag vill öppna dessa i Win 10 så kommer det ett konstigt meddelande (bifogat), det är dock inte alla filer men det stora flertalet. De går att öppna i WPS Office, men det blir svartvitt och lite underligt format. Sparade en gång till i pdf men det vart svartvitt och avklippt.
Varför blir det så och hur löser jag det?
En annan fråga; Finns det något kortkommando för att få markören placerad i centrum av skärmen?
Bifoga filer:
Det beror på att filerna är sparade i filformatet DOCX som är filformatet för ordbehandlaren Word. De är alltså inte sparade som PDF-filer, i varje fall inte till namnet. Du kan testa att kopiera en av filerna (så att du inte experimenterar med originalfilen) och byta ut DOCX i filnamnet till PDF och sedan försöka dem. Om det bara är filnamnet som är fel kommer det att fungera. Annars får du öppna filerna i Word i stället och se vad de innehåller.