Windows defender

Inte löst
Detta ämne innehåller 10 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 8 år, 6 månader sedan.
Skapare
akehagg
Deltagare

Jag har Windows 10 och virusprogrammet FSecure. Varje gång jag startar Thunderbird dyker en varnibg upp att Wndows Defender är inaktiverat. Man kan ju inte ha både Windows defender och ett annat virusprogram. Hur får man bort denna tröttsamma påminnelse, och helst avinstallerar Windows Defender.

Åke Hägg

Testa att sök efter och starta Säkerhet och underhåll, där finns det inställningsmöjligheter för vilka program som har hand om säkerheten.


akehagg
Deltagare

    När jag letar upp säkerhet och underhåll och hittar Windows defender så är knapparna bleka och kan ej användas. Någon ändring är inte möjlig.

    Bara så att jag inte missuppfattar något – du använder F-Secure och allt fungerar och datorn är ordentligt skyddad i alla avseenden, och det är enbart Thunderbird som påpekar att Windows Defender är inaktiverat?


    akehagg
    Deltagare

      Meddelandet kommer vid Thunderbird och Google Chrome

      Börja med att dubbelkolla att så att både Thunderbird, Chrome och F-Secure är de senaste. Det är viktigt att F-Secure är bekräftat Windows 10-kompatibelt, och det kom en ny version av Thunderbird för bara ett par veckor sedan.
      Vilken version av Chrome är det du använder, 32 eller 64-bitars?


      akehagg
      Deltagare

        Här är en bild tagen från skärmen. Det kanske inte syns klartt men knapparna är svaga och kan inte användas.


        akehagg
        Deltagare

          Angående programmen. Alla tre är uppdaterade. Chrome 15/9 i år. De andra två (Thunderbird o FSecure) uppdateras också automatiskt. Jag kör 64-bitars Chrome.

          Att knapparna är utgråade och inte kan användas är helt i sin ordning, de ska vara det eftersom det är F-Secure som har hand om säkerheten, och man ska aldrig använda två säkerhetslösningar som gör samma sak samtidigt. Då Windows Defender är en del av operativsystemet är det inte en bra idé att plocka bort det, att stänga det (som redan är gjort) går lika bra.

          När det gäller Thunderbird handlar det troligtvis om att inte ens den senaste verisonen av programmet (version 38.3) påstår sig vara kompatibel med Windows 10, så det verkar som att programmet inte lyckas registrera att du har en annan säkerhetslösning än den inbyggda.

          Har du testat att använda 32-bitarsversionen av Chrome, då 64-bitarsversionen brukar kunna ställa till med en del trassel?


          akehagg
          Deltagare

            Problemet har löst sig. Den sista automatiska uppdateringen av Windows (och eventuellt i dat sammanhanget något av de andra programmen9 har gjort att problemet försvunnit.

             Tack för era synpunkter och hjälp-

            Åke Hägg

            Det viktigaste är att det löser sig, även om man inte alltid vet hur. 🙂

            Forumet ’SÄKERHET’ är stängt för nya ämnen och svar.