iPad Air:s kamera fel

Inte löst
Detta ämne innehåller 7 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  wolvesdancin 9 år, 1 månad sedan.
Skapare
flygaren
Deltagare

Jag kan inte använda kameran på baksidan för då fryser bilden däremot så fungerar kameran på framsidan, vad kan detta bero på?


wolvesdancin
Deltagare

    Du har en Apple Ipad Air med två kameror, och om det är en Air 2 gäller

    1. Kamera bak: 8 MP, 1080p-video; 2. Kamera fram: 1,2 MP, 720p-video.

    Du skriver att Kameran bak inte går att använda därför att när du försöker göra det så ”fryser bilden”.

    Menar du att varken stillbildskameran eller video-kameran bak går att använda?

    Kan du kanske beskriva problemet lite mer i detalj? Hänger sig alla kamerafunktioner eller hur många funktioner slutar fungera och när gör de det?

    exif | Aperture: f/2.4 | Camera: Apple iPad Air | Exposure time: 1/40 | Focal length: 2.15 mm | ISO: 64

    flygaren
    Deltagare

      Jag har en Apple Ipad Air med två kameror, kameran fram mot mig fungerar alltid men växlar jag till kamer bak (från mig) så fryser bilden och tappar färgerna. Både video och stillbild. Hela applikationen hänger sig. Bifogar en bild om det fungerar.

      exif | Aperture: f/2.4 | Camera: Apple iPad Air | Exposure time: 1/40 | Focal length: 2.15 mm | ISO: 64

      wolvesdancin
      Deltagare

        Använd följande möjliga lösningar i tur och ordning tills kameran fungerar och skippa de därefter uppräknade lösningarna:

        1. Dubbeltryck på Hemknappen (Home-knappen) och stäng kamera-appen och samtliga andra appar som har möjlighet använda  kameran. Försök sedan åter fotografera med  den.

        2. Tryck in Vilo-/Väckningsknappen (Sleep/Wake-knappen) och tryck samtidigt eller omedelbart därefter in Hemknappen i tio sekunder tills din iPad Air startar om. Kolla nu om kameran funkar.

        3. Gå till Inställningar> Allmänt> Begränsningar (Settings>General>Restrictions) och kontrollera, att kamera-appen och alla andra program du försöker använda med kameran är tillåtna.

        4. Gå till Inställningar> Allmänt> Återställ>Återställ alla inställningar (Settings>General>Reset >Reset All Settings) och se om det gör någon skillnad.

        5. Du kan också försöka göra en Säkerhetskopiering och Återställning (Backup and Restore). Gå då först till Inställningar>iCloud>Lagring & säkerhetskopiering (Settings>iCloud>Storage & Backup) och välj Säkerhetskopiera Nu (Backup Now). När det är gjort går du till Inställningar> Allmänt>Återställ> Radera allt innehåll och inställningar (Settings>General>Reset>Ersase All Content and Settings). Gör de inställningar du gjorde enligt manualen innan du använde  kameran för första gången och kameran då fungerade som den skulle. Gjorde den inte det så följ manualen extra noga. Kom ihåg att återställa din säkerhetskopia.

        6. Om du fortfarande har problem med kameran i din iPad Air så ska du kontakta säljaren av din iPad Air och kontrollera om denne kan lösa problemet eftersom när ingen av de ovan uppräknade åtgärderna ger önskat resultat, så är det enligt Apple troligen fråga om ett hårdvarufel. Om du inom 3 veckor köpt din iPad av en näringsidkare över Internet (det kallas distansköp) ska du utnyttja 14-dagars ångerrätten (räknas fr.o.m. dagen du mottog kameran och kunde testa den). Då begär du helt enkelt att köpet ska gå åter och säljaren är då skyldig uppge till vilken adress din retur ska skickas – helst med rek. Portot ska du betala. Är iPaden köpt senare eller köpt över i butik ska du kontakta butiken och muntligen i vittnes närvaro eller skriftligen åberopa konsumentköplagen och reklamera fel på varan. Även om säljaren var en privatperson så kan han/hon glömma att du köpte kameran ”i befintligt skick”. Ett köpeavtal avseende en produkt där säljaren nämligen inte skriftligen gjort några förbehåll om att vissa funktioner är behäftade med fel förutsätts gälla en felfri produkt. Den ska fungera i enlighet med reklam, manual (bruksanvisning)  

         I konsumentköplagen står vilka rättigheter du har som konsument när du köper en vara av en näringsidkare. I lagen hittar du bland annat vilka regler som gäller om det är fel på en vara och vad du då kan kräva av säljaren.

        Lagen gäller

        ·         köp av lösa saker, till exempel livsmedel, kläder, möbler, bilar,

        ·         byte av lösa saker

        Fel på varan

        Om det är fel på din vara, kan du utan kostnad:

        ·         kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.

        ·         kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.

        ·         kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.

        ·         häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.

        ·         hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.

        Säljaren har rätt att, i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om det kan ske inom skälig tid och utan extra besvär för dig. 

        Sexmånadersregeln

        Säljaren ansvarar för fel som fanns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig. Ett fel som visar sig inom sex månader antas vara ursprungligt. Men alla fel som visar sig inom sex månader är inte säljarens ansvar. Säljaren är inte ansvarig för felet om han eller hon kan bevisa att felet inte är ursprungligt. Ett fel är inte heller ursprungligt om du har orsakat det. Då är inte heller säljaren ansvarig.

        För fel som visar sig efter sex månader är det du som ska bevisa att varan hade ett ursprungligt fel.

        Reklamera felaktiga varor

        Först av allt måste du reklamera den felaktiga varan hos säljaren inom skälig tid efter att du upptäckte felet. Det betyder att du muntligt i vittnes närvaro eller skriftligt meddelar säljaren att du inte vill ha varan. Du måste förklara varför du anser att varan är felaktig. Reklamerar du varan inom två månader efter det att du upptäckt felet är du alltid i rätt tid. Men tidsgränsen för att reklamera varan är tre år. Många säljare låtsas att den tidsgränsen är kortare. Efter tre år från köpet har du förlorat din rätt att reklamera, under förutsättning att du inte har en garanti som säger något annat. 

        Om näringsidkaren inte följer lagen

        Hjälper inte säljaren dig trots att du har rätt till det kan du få hjälp av din kommunala konsumentvägledare. Vägledare finns i de flesta av landets kommuner. Sök efter din kommunala konsumentvägledning i din kommuns tel-växel.

        Om det ändå inte löser sig kan du anmäla lagöverträdelsen till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som kostnadsfritt prövar tvister mellan konsumenter och näringsidkare. Tänk på att det är bra att spara kvitto, eventuell mailkonversation och andra bevis som kan styrka din sak. 


        flygaren
        Deltagare

          Tack för svaren, inget hjälpte. Jag måste lämna in den.


          wolvesdancin
          Deltagare

            Tack för din feedback, Flygaren. Den värderas högt. När du nu lämnar in kameran med skriftlig reklamation till säljaren om fel i kameran så lämna samtidigt in den tillsamman med den checklista du fått ovan och gör spikklart att du redan låtit kameran gå igenom den.

            Observera att den representant för säljaren du lämnar kameran till måste lämna dig skriftligt kvitto på inlämningen. När felet är åtgärdat, kom då gärna tillbaka hit med mer feedback om vad det egentligen är som varit fel. Ett hårdvarufel eller en bugg i programmeringen?


            flygaren
            Deltagare

              Tack för all hjälp.

              Jag fick en ny trots att den var 14 månader gammal.

              //S


              wolvesdancin
              Deltagare

                Det är väldigt fint att höra att du fick din Canon-kamera utbytt. Skulle också uppskatta om du gulmålar mitt svar i #5. 

                Forumet ’SMARTTELEFONER OCH SURFPLATTOR’ är stängt för nya ämnen och svar.