canonskrivare

Inte löst
Detta ämne innehåller 29 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  wolvesdancin 9 år, 2 månader sedan.
Skapare
linus9
Medlem

Hej

Vår Canonskrivare Pixma mp530 där vill inte skrivhuvudet fungera..

Den fungerar att skriva ut bilder och kopiera men den vill inte skriva text.

Jag har gjort rent skrivhuvudet både automatiskt o manuellt och uppgraderat drivrutin.Finns det något program som SSC Service Utility även för vår skrivare jag tror nämligen att felet kan vara räkneverket.Jag har ingen lust att kassera en bra skrivare för övrigt MVH linus9


wolvesdancin
Deltagare

    Har din Canon-skrivare mp530 länge varit i ständigt oavbruten drift, kanske använts på kontor? Annars verkar det mindre sannolikt att räkneverket skulle vara orsaken till felfunktionen. Det verkar inte heller sannolikt anser jag att ett ”uträknat” räkneverk selektivt skulle förhindra endast utskrifter av text. Det finns faktiskt exempel på att en Canon mp530 bara skriver ut text men inga foton. Se

    http://www.techspot.com/community/topics/cannon-mp530-printer-wont-print-images-only-text.154023/

    Jag antar att garantin gått ut på skrivaren men jag tycker du bör kunna få någon ledtråd från supporten (helpdesken) till just din skrivare på adressen

    http://www.canon.se/Support/Consumer_Products/products/Fax__Multifunctionals/InkJet/PIXMA_MP_series/PIXMA_MP530.aspx

    På Canon säger man så här:

    ”Om du har problem med din Canon produkt, Canons programvara eller har frågor om vårt produktsortiment är du välkommen att kontakta oss på telefon 08 519 923 69

    Väntetiden hos vår helpdesk kan variera beroende på:

    > vilken tid på dagen du ringer 
    > antalet kunder som står i kö 
    > tiden det tar att svara på frågor från andra kunder

    Du kan nå vår helpdesk Måndag till Fredag från Kl. 09.00 till 17.00. Under samtalets gång kan du bli tillfrågad om ytterligare information, vi rekommenderar att du har produkten och följande data tillgänglig:

    • exakt modell namn (Ex. EOS 650D) 
    • din produkts serienummer 
    • operativsystem installerat på din dator om relevant (Ex. Windows 8, MacOS 10.8) 
    • referensnummer från tidigare kontakter med vår helpdesk om tillgängligt (För att underlätta registrering)

    * Samtalskostnaden är 0,45 + 0,23 SEK per minut om du använder en fast linje med Telia. Kostnaden kan variera beroende på teleoperatör: kontakta din teleoperatör för mer information.” 


    linus9
    Medlem

      Hej tack för ditt snabba och omtänksamma svar men tyvärr så har jag varit i kontakt med supporten och fått svar att djuprengöra både automatiskt och manuellt och uppgradera drivrutin, men utan resultat ang. text vid utskrift.. då kommer deras automatiska svar tyvärr kan vi inte hjälpa dig mer ”köp nytt” Det retar mig mest det är inte dyrt att köpa en ny bra skrivare idag ..men det stör..har du något mer tips att pröva??? MVH Dieter


      wolvesdancin
      Deltagare

        God morgon Linus, min första reaktion är att jag bör bolla över din fråga till PC-Tidningens Support, som troligen tar ställning till ditt skrivarproblem under dagens lopp. Det enda ”kufiska” jag själv för länge sedan varit ute för i samband med skrivarproblem – och då med HP Photosmart – var att jag inte kunde skriva ut text trots att det fanns svart bläck i den patron som var till för utskrift. Det var bläcket i en – som jag trodde ovidkommande patron för fotoutskrift – som var slut. Och det var inte det svarta fotoutskriftsbläcket.  


        wolvesdancin
        Deltagare

          P.S. Kan möjligen följande info vara dig till nytta?

          Solutions for the Canon PIXMA MP530

          Problem: Waste Ink Tank Almost Full
          Solution 1: You can reset the waste ink tank counter yourself. Be aware that this doesn’t actually empty the waste ink tank itself (a little felt pad deep inside your printer), but it does allow you to continue printing.

          1: Power off printer
          2: Hold Resume button then press and hold POWER, the beeper will sound once.
          3: Hold POWER and release RESUME
          4: Press RESUME twice, then release all buttons
          5: When the indicator lights steady, press RESUME three or four times. The indicator should be orange.
          6: Press Power to set data

          To actually drain the waste ink tank, you’ll need to take your printer to pieces and find, clean, wash and dry the felt pads found in the base of the printer. This is a complicated procedure, but it is a good idea to do it if you’re technically minded. Many people have just reset the code without actually draining the pads and very few have run into problems as a result. If you do this, you risk damaging your printer and/or the surface it sits on if the pads absorb too much ink. However, if you’re going to buy a new printer anyway, you might just reset the code and stand it on a piece of paper or card. It’s up to you, just understand the risks.

          Solution 2: Every time your printer runs a head cleaning routine, it takes ink from the cartridge, and forces it through the print head in order to try and clear any blockages.  This ink ends up in the waste ink tank.

           
           
          After you have printed a certain number of pages, the printer will automatically say that the waste ink tank is full, invariably though, it isn’t anywhere close to being full.
           
          You can reset this page counter by following the instructions below.

          Please note, you do this at your own risk, if your waste tank is nearly full, you could soon have a lot of ink all over your desk!


          1] Switch the printer off
          2] Press and hold Resume Button (triangle in the circle) and press Power button, green led should be on
          3] While holding the Power button, release the Resume Button
          4] Without releasing the Power Button, press Resume button twice and release both buttons
          5] Press Resume 4 times then press Power button to confirm the selected action (reset counter absorber)
          6] Turn off the printer and turn on again.
           
           
          Or Solution 3:
           
          1] Turn off; hold Resume (red triangle in a circle)
          2] Press and hold the Power button
          3] Release Resume while still holding Power
          4] Press Resume twice then release Power,
          5] Printer will start in Canon Mode, wait till ‘Idle’ is displayed
          6] Press Resume 4 times
          7] Press Power to confirm
          8] Press Power to turn off
          Once restarted the machine will function as normal.

          Hejsan linus9.

          På vilket sätt menar du att du kan skriva ut bilder men inte text? Skriver den inte ut någonting när du försöker skriva ut text, trots att den kan skriva ut bilder? Blir bilderna korrekt utskriva eller har de ”defekta” färger?


          linus9
          Medlem

            tack för svaret nu har jag försökt med tipset du gav mig men fortfarande ingen skrift vid utskrift.. men det fungerar som tidigare med bilder och vid kopiering..skumt.. du får gärna kontakta Tidningens support tack på förhand av en trogen prenumerant/Dieter


            wolvesdancin
            Deltagare

              Hej igen Dieter/Linus. Du missade med ett par minuters marginal att PC-Tidningens Support ung. 20 min. i 9 i morse själv ställde dig ett par frågor.

              Din Canon Pixma MP530 har alltså full funktionalitet utan anmärkning vid utskrift av foton och kopior, men ger inga livstecken ifrån sig när du vill skriva ut text. Om jag får komplettera de frågor som PC-Tidningens Support ställt dig, så vore det nyttigt veta om du initierar utskrift av foton och kopior genom knapptryckningar på skrivaren medan du har skrivaren kopplad till datorn (via USB eller på vilket sätt?) och det är med utskriftskommando från datorn som du försöker skriva ut text? Stämmer den beskrivningen?

              Då får man misstanke om att någon bugg i dina drivrutiner och skrivarprogrammet i övrigt helt enkelt förhindrar kommunikationen mellan dator och skrivare. Det framgår visserligen av vad du skrivit att du varit mycket noggrann med om-/nyinstallation av programvaran för skrivaren. Jag skulle föreslå att du gör en fullständig roll-back och gör en nyinstallation av skrivaren från scratch.

              Dessutom vore det bra få veta vilket operativsystem du har och om det är ett 32- eller 64-bitars. 


              linus9
              Medlem

                Hej igen

                mina tester…med USB..bilder skriver jag ut från datorn fungerar.. kopior testat med skrivaren fungerar.. men dokument från datorn som både innehåller bild och text då skriver den bara ut bild..färgen är ok.. word dokument med bara text då är det tomt puuuu..Operativsystemet är 64-bitas windows home 7 Jag ska försöka köra om drivrutinerna Tack för att ni försöker hjälpa mig.. flera tips tas gärna emot


                wolvesdancin
                Deltagare

                  Hej igen Dieter/Linus. Nu klarnar det en bild av felet. Men eftersom jag inte har finmekanisk erfarenhet av hur inkjetskrivare i allmänhet och Canon-dito i synnerhet fungerar, så vågar jag mig inte på att bestämt utpeka skrivhuvudet som syndabock. Men jag drar en slutsats av att Canon-supporten uppmanat dig att djuprengöra skrivhuvudet både automatiskt och manuellt och uppgradera drivrutin. Nämligen den slutsatsen att vi bör zooma in uppmärksamheten på just det…. skrivhuvudet. Men när vi nu nått så långt i resonemanget så får jag be PC-Tidningens Support överta rådgivningen. Varmed inte sagt att Supporten kanske har någon bättre infallsvinkel som gått mig förbi.    


                  linus9
                  Medlem

                    Tack för ditt svar  jag utgår ifrån att Tidningens support återkommer??

                    Jag vill tacka dig för att du har avsatt tid och funderingar kring mitt problem

                    Dieter


                    wolvesdancin
                    Deltagare

                      Hej igen. PC-Tidningens Support läser vanligtvis igenom de aktuella trådarna i Forumet på dagtid åtminstone en gång per vardag och ibland även på lör/sön. Supporten uppmärksammar alltså vad din fråga närmare bestämt går ut på och vad som redan utretts. Så du får tåla dig till dess Supporten tar vden här vägen igen. Min gissning beträffande felfunktionen kan vara långsökt, men med ett långskott försöker jag mig på att gissa på att något hängt upp sig i skrivhuvudfunktionen och det på något mekaniskt vis. Vi får hoppas problemet får sin rätta lösning.   


                      wolvesdancin
                      Deltagare

                        Hej igen Dieter/Linus! Glömde att fråga dig om du får något felmeddelande från skrivaren. Antagligen hade du berättat om du får det. Ger dig vad som avhandlas på följande adress någon idé?

                        http://community.usa.canon.com/t5/General-Printer-Discussion/My-printer-Canon-MP530-stopped-working-with-an-error-message/td-p/13129 


                        wolvesdancin
                        Deltagare

                          Får härmed till PC-Tidningens Support förmedla Dieters/Linus’ uttryckliga önskemål att PC-Tidningens Support tar ställning till hans frågor rörande den felfunktion (ingen utskrift av text) han råkat ut för hos sin Canon-skrivare Pixma MP530, trots att han – både automatiskt och manuellt – på Canon-supportens uppmaning rengjort skrivhuvudet/skrivhuvudena extra noggrant.

                          Skrivaren, ansluten till datorn med USB, skriver felfritt – utan avvikelser från färgskala o dyl –  ut på datorn lagrade foton. Vilket även gäller utskrift från datorn till skrivaren av kopior. Medan utskrift av på datorn lagrad sida med kombinerat foto plus text lämnar blankt utrymme för texten medan fotot skrivs ut felfritt.

                          Kommunikationen mellan dator o skrivare tycks alltså fungera. Åtminstone partiellt. Dieters OS är Win 7 Home 64 bitars och skrivaren är som sagt USB-ansluten till datorn.

                          Dieter, om du själv skulle läsa detta innan PC-Tidningens Support tar del av min här lämnade info, vore det bra om du ger dig tid att bekräfta det jag nu skrivit samt lämnar kompletteringar som kanske kan vara av intresse att ta del av för PC-Tidningens Support.

                          Stämmer det Dieter att anledningen till att du både automatiskt och manuellt på Canon-supportens uppmaning rengjort skrivhuvudet/skrivhuvudena är att skrivaren stått oanvänd en längre tid? I så fall, i vilket sammanhang fungerade den senast och i vilken konfiguration? Var den då uppkopplad till annan dator? Med USB?


                          linus9
                          Medlem

                            Hej igen

                            den har alltid varit kopplad till samma dator med USB..Det började med att utskriften var otydlig och därefter har jag rengjort som jag har berättat om därefter har jag kollat utskriftsinställning och testerna visar vid utskrift (skrivaren) att både färger och och andra mönster ser bra ut Skrivaren har använts regelbundet bläckpatroner alltid bytta vid rätt tillfälle har bara använt orginalpatroner MVH Dieter


                            wolvesdancin
                            Deltagare

                              Får du inget felmeddelande?

                              Forumet ’TILLBEHÖR’ är stängt för nya ämnen och svar.