DVD-RW fungerar inte

Inte löst
Detta ämne innehåller 11 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  nilsmatti606307 6 månader, 3 veckor sedan.
Skapare
nilsmatti606307
Åskådare

Hur får jag min interna DVD-RW att fungera igen? Microsoft gjorde en stor uppdatering av Win 10 för ett par år sen som troligen gjorde att DVD-n slutade att fungera. Den finns i utforskaren även när jag stoppat in en skiva i den. Då låter det i ett par sekunder som att den läser något men inget mer händer. När jag dubbelklickar på DVD-n så matas skivan ut. Sen händer inget mer. Jag har kollat i bios om där finns nåt som heter ”Upperfilter” eller ”Lowerfilter” men det gör det inte. (Vet inte ens om de skall finnas där). Min dator är: HP 350 G1 Motebook med HP DVD-RW SU 208 FB. Jag behöver hjälp att få den att fungera igen. Hos HP hittar jag ingen lösning.

Det första jag tycker att du ska testa är att söka efter och starta Enhetshanteraren. Om du ser en rad som heter DVD-/CD-ROM-enheter så klicka på den lilla pilen till vänster om den raden för att öppna det avsnittet. Högerklicka på din DVD-RW om den visas i avsnittet och välj Avinstallera enhet. Starta sedan om datorn så kommer Windows att installera enheten igen med inbyggda drivrutiner.


nilsmatti606307
Åskådare

    Jag har gjort enligt anvisningarna men ingenting har förändrats. Efterfrågar fler ätgärder att testa!

    Har du tittat på den här listan med förslag hos Microsoft? Metod 3 har vi ju redan testat, men de radar upp fem förslag till och deras beskrivning att det kan inträffa när man uppdaterar operativsystemet passar.


    nilsmatti606307
    Åskådare

      Jag har försökt följa anvisningarna som Microsoft har men lyckas inte få DVD:n att fungera så jag får väl ge upp min önskan att få i gång den. Det verkar inte som att det finns några fler förslag.

      Hm, vad är det du försöker göra, eller rättare sagt vad är det för typ av skiva som du matar in? Är dy helt säker på att skivan är hel? Fungerar andra skivor?


      nilsmatti606307
      Åskådare

        Jag har försökt att spela upp flera CD-skivor som jag köpt i butik. Det enda som händer är att spelaren försöker starta i ett par sekunder och sen tystnar. När jag sen klickar på CD:n i utforskaren för att spela upp skivan så matas den ut.

         

        Har du installerat HP:s program HP Support Assistant för att se om den hittar något? Du kan dessutom använda Systemfilsgranskaren för att undersöka om det har hänt något med Windows systemfiler som behöver åtgärdas.


        nilsmatti606307
        Åskådare

          Nu har jag testat alla förslag jag fått från er,  Microsoft och  HP support Assistant. Inget av detta har hjälpt mig att få igång DVD-RW-n. Jag har dessutom uppdaterat Bios till senaste versionen för min dator så nu ger jag upp alla försök. Tack för att ni ville hjälpa till med felsökningen men jag lyckades i9nte få igång enheten.

          Har du kontrollerat så att sladdarna sitter ordentligt?


          bgjo
          Deltagare

            Hej,

            Jag hade exakt samma problem med min DVD/BR-läsare i samband med en uppdatering från MS för ett tag sedan.

            Jag återställde datorn (bärbar) till en tidigare återställningspunkt då jag visste att denna fungerade. Därefter uppdaterade jag datorn igen med Microsofts uppdateringar, och sedan fungerade det. Datorn är en äldre bärbar modell från 2012, så det finns ett par andra funktioner som bråkar ibland, bla Bluetooth, så denna får jag installera om varje gång jag vill använda funktionen. I övrigt fungerar datorn riktigt bra, trots åldern. /bgjo


            nilsmatti606307
            Åskådare

              Tyvärr kan jag inte gå så långt tillbaka i uppdateringarna, det var nog creator-uppdateringen som fick min DVD att sluta fungera och så långt tillbaka kan jag inte hitta återställningar. Tack ändock för tipset.

              Du måste vara prenumerant för att skriva inlägg i forumet