HP Photosmart All-in-One funktionsfel

Inte löst
Detta ämne innehåller 5 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 9 år, 4 månader sedan.
Skapare
wolvesdancin
Deltagare

Jag har en dator med OS Windows 7 Ultimate. Tillbehör är bl.a. HP:s printer-scanner Photosmart C6380. Under en längre tid har jag hso HP, utan framgång, sökt få svar på följande funktionsfel hos min Photosmart C6380. Den ska kunna användas till att skanna en följd av foton så att dessa hamnar i ett enda dokument i en förvald mapp ”Mina skannade bilder” eller något i den stilen (jag har den engelska versionen där mapp och undermapp heter ”My Pictures/My scans”).

Problemet är att redan efter skanning av ett eller två foton hänger sig scannern och den och scanner-programmet visas som ”not responding”. När jag startar om datorn och scannerprogrammet får jag upplysningen att ett fel inträffat i scanningen av fotona och jag uppmanas att starta om scannerprogrammet eller datorn. En uppmaning jag ju redan följt, utan att problemet upphört. I sin respons på mina frågor utgår HP hela tiden från att jag skulle anmärka på att scanningen alls inte fungerar. Vilket ju inte är fallet.

Visst är scannern av gammal modell men jag köpte den oanvänd hos ON/OFF när de gick i konkurs i juli 2011 och jag har använt den till att printa ut högst ett par hundra sidor. Och enligt HP ska den fungera utmärkt tillsamman med min dator med Windows 7. Ja, jag har laddat ner alla drivrutiner och andra uppdateringar. Och kört alla automatiska test – dock med det felet att HP:s testprogram identifierar min scanner-printer som en helt annan HP-modell. Är mitt problem ett udda problem eller är det ett lätt igenkänneligt problem? Som kan lösas här?  

Hur har du anslutit skrivaren, via USB eller någon form av nätverksanslutning?


wolvesdancin
Deltagare

    Via USB. Så här ser min felanmälan till HP ut: My scanner is a HP Photosmart C6380 All-in-One Printer, Serial Number: MY95R9D15T Product Number: CD028. My OS is Windows 7 Ultimate. I am having a scanner/scanning issue where the scanner consistently stops scanning after having scanned a few pictures intended to be copied to a folder called “My scanned pictures”. It stops scanning in the middle of the process of scanning a picture. After stopping to scan, neither the scanning program nor the scanner is responding. This error leaves me having to restart the computer and then the scanner. Since I am not printing anything, no paper jamming is involved when the scanning stops. And no, I am not experiencing the same issues when I am printing documents stored on the computer. I never print any pictures. The scanner does not lose connection to the computer when the scanner stops scanning my pictures. The scanner is connected to my computer by a USB-cable. Checking the computer’s ”Computer Management” the Photosmart C6380 All-in-One Printer appears as ”Removable Disk 3 HP Photosmart 6300 USB Device”.

    Vid närmare eftertanke kan jag ju inte veta om scannerns/skrivarens USB-förbindelse med datorn fortsätter att vara intakt även sedan scannern låst sig (is going jammed). Felet skulle ju mycket väl kunna bero på ett avbrott i den förbindelsen. Hur kollar man att den fungerar utan avbrott? Mekaniskt tycks USB-kabeln vara rätt ansluten utan glappkontakt. 

     

    En möjlighet skulle vara att testa med en annan USB-sladd och ansluta den till en annan USB-port på datorn, dessutom ”rakt in i datorn” ifall den för tillfället är ansluten till en hubb. Om det är en stationär dator, testa att ansluta till USB-portar både fram- och på baksidan av datorn eftersom dessa brukar sitta på olika kontakter på moderkortet. Detta givetvis på villkor att det finns portar på fram- och baksidan.
    Om du har möjlighet, testa att ansluta skrivaren till en annan dator, det skulle kunna ge en ledtråd om ifall det är något som trasslar med datorn (om det fungerar att skanna på den andra datorn) eller skrivaren (om det inte fungerar på den datorn heller).

    HP föreslår även att skrivaren ska vara ansluten direkt till ett vägguttag och inte till en skarvdosa. Personligen betvivlar jag att det skulle spela någon roll, men om du har den i en skarvdosa kan det vara värt att testa.

    Det verkar som att du har varit i kontakt med en utländsk HP-support, har du testat att kontakta den svenska? https://support.hp.com/se-sv/contact-hp/product/HP-Photosmart-C6300-All-in-One-Printer-series/3560272/model/3560277


    wolvesdancin
    Deltagare

      Det blev samma rundgång hos HP i USA som hos HP i Sverige. Automatisk identifiering av min HP printer/scanner/kopiator men när man så blir slussad till HP Print and Scan Doctor så är det fel på HP:s diagnostiska hårdvara – plötsligt har jag enligt HP:s uppfattning en helt annan scanner.

      Nå, med en hjälpligt fungerande scanner kunde jag fortsätta med min skanning. De 30 fotona kunde jag ju skanna några i taget tills scannern hängde sig igen. Eller rättare sagt insåg jag efter ett tag att det var scannersläden/scannervagnen som hängde sig. Den läste lite ryckigt. Men ju fler omstarter jag gjorde av både dator och scanner, desto mer sällan blev det avbrott. Så jag antar att detsamma hänt mig nu som hände mig för en evighet sedan – minst 20 år – då jag hos ON OFF köpt en scanner (”bildläsare”) där den rörliga läsmodulen/scannervagnen också hängde sig. Jag fick tillbaka den skannern med beskedet att den måste ha fått sig en smäll. Inte vet jag, men nu fungerar min HP C6380.

      Huvudsaken är att den fungerar.

      Forumet ’TILLBEHÖR’ är stängt för nya ämnen och svar.