HP Photosmart C6380 fatalt fel

Inte löst
Detta ämne innehåller 8 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  wolvesdancin 9 år, 4 månader sedan.
Skapare
wolvesdancin
Deltagare

Först installerade jag en ny HP-hjälpreda kallad ”HP Print and Scan Doctor” som enligt HP ersätta alla äldre varianter av automatisk felsökning och reparation. Nyfiken på alla tekniska nyheter körde jag denna nya hjälpreda och fick reda på att jag har en gammal version av den stora programvarufilen med drivrutiner för HP Photosmart C6380. Emellertid envisades ”HP Print and Scan Doctor” gång på gång med att tala om för mig att filen är för gammal. Efter tre gånger fann jag att den enda möjliga slutsatsen måste vara, att ”HP Print and Scan Doctor” inte avinstallerade den gamla programvaran. Vilket ju är ett måste, som HP förbisett. Så avinstallerade jag alltså alla drivrutiner. Och installerade på nytt den stora programvarufilen med drivrutiner för HP Photosmart C6380. Men det går inte att installera de ytterligare drivrutiner med vilka man t.ex. får Solution Center. V0id nedladdningen av den stora programvarufilen med drivrutiner för HP Photosmart C6380 missar programmet att installera filen 7zS2780 i C:UsersOwnerAppdataLocalTemp7zS2780Setup

Det är ett förfärligt ”kludd” med HP scanners och printers – som om HP vore kvar i sitt gamla garage med bara två anställda.    


wolvesdancin
Deltagare

    Tack, det verkar vara en bra ledtråd. Installationsskiva (CD) har jag visserligen, men den är till för XP och möjligen Vista. Nästa alternativ är ju 2. Look for, and open the folder starting with 7z (Example: 7zS2356). Där finns minst 20 sådana folders.

    Jag visste inte att – förrän nu – att enligt den procedur som HP vill att man ska följa vid ominstallation av drivrutinerna till en HP scanner o skrivare, ska man avinstallera hela skrivaren/skannern som en enda enhet. I stället använde jag mig av Revo Uninstaller och avinstallerade bit för bit av skrivaren/skannern. Det var inte bra för på det sättet saboterade jag HP:s egen avinstallationsfunktion. När HP:s reparationsprogram upptäcker att något måste avinstalleras – eftersom jag tydligen inte varit grundlig nog – och sedan upptäcker att HP:s egen avinstallerare är väck, ja, då hänvisas jag till att använda Microsofts avinstallationsprogram. Där skräpet som ska väck inte syns. Och det gör det inte heller i Revo Uninstaller. Och jag begriper inte varför det bara finns ett par – obrukbara – ”restore points” eftersom jag avsatt cirka 70 GB utrymme i SSD:n med OS till restore points. Märkligt. Annars hade det fixat sig med en återställning av datorn+skrivaren till helt fungerande version. Jag blev faktiskt tagen på sängen av att systemet inte utnyttjat utrymmet för återställningspunkter vilket jag ställer mig väldigt undrande till. Handhavandefel på något sätt måhända? Nu är det ju inte skrivaren det är fel på, utan felen ligger i datorn och kan jag inte komma runt de felen så återstår bara en ominstallation. Säkerhetskopiorna gjorda med Acronis betvivlar jag kommer att fungera.  

    Återställningspunkter är inte något som skapas automatiskt av operativsystemet. De två vanligaste sätten att skapa återställningspunkter är att användaren själv skapar dem, samt att installationsprogram inleder installationen med att skapa en återställningspunkt innan själva installationen utförs.


    wolvesdancin
    Deltagare

      Jag har skapat massor av återställningspunkter – säkert fler än 50 – och alla utom två som skapats inom de sex sista timmarna är puts väck – det är det som förvånar mig. Trots att jag avsatt – vad var det nu – 70 GB utrymme på C-disken för den uppgiften så var bara drygt 1 GB utnyttjad.

      Nå jag har gått in i min Event Viewer för att se om där inträffat några fel – och jo – massor av fel är ”bokförda”. Kan jag få hjälp med att tolka följande fel som kan ha att göra med att jag inte kan installera min HP-skrivare/scanner

       

      System

       

         

      Provider

       

           

      [ Name]

      Service Control Manager

       

           

      [ Guid]

      {555908d1-a6d7-4695-8e1e-26931d2012f4}

       

           

      [ EventSourceName]

      Service Control Manager

       

         

      EventID

      7001

       

           

      [ Qualifiers]

      49152

       

         
       

      Version

      0

       

         
       

      Level

      2

       

         
       

      Task

      0

       

         
       

      Opcode

      0

       

         
       

      Keywords

      0x8080000000000000

       

         

      TimeCreated

       

           

      [ SystemTime]

      2014-12-19T08:42:35.244331300Z

       

         
       

      EventRecordID

      171334

       

         
       

      Correlation

       

         

      Execution

       

           

      [ ProcessID]

      792

       

           

      [ ThreadID]

      3300

       

         
       

      Channel

      System

       

         
       

      Computer

      Owner-PC

       

       

         
       

      Security

       

      EventData

               

       

         

      param1

      HomeGroup Provider

       

         

      param2

      Function Discovery Provider Host

       

         

      param3

      %%1058

       

      Även nästa fel tycks vara inblandat

      +

      System

       

         

      Provider

       

           

      [ Name]

      Microsoft-Windows-Kernel-EventTracing

       

           

      [ Guid]

      {B675EC37-BDB6-4648-BC92-F3FDC74D3CA2}

       

         
       

      EventID

      3

       

         
       

      Version

      0

       

         
       

      Level

      2

       

         
       

      Task

      2

       

         
       

      Opcode

      14

       

         
       

      Keywords

      0x8000000000000010

       

         

      TimeCreated

       

           

      [ SystemTime]

      2014-12-19T09:08:04.730588400Z

       

         
       

      EventRecordID

      897

       

         
       

      Correlation

       

         

      Execution

       

           

      [ ProcessID]

      4

       

           

      [ ThreadID]

      204

       

         
       

      Channel

      Microsoft-Windows-Kernel-EventTracing/Admin

       

         
       

      Computer

      Owner-PC

       

       

         

      Security

       

           

      [ UserID]

      S-1-5-18

      EventData

             

       

         

      SessionName

      ReadyBoot

       

         

      FileName

      C:WindowsPrefetchReadyBootReadyBoot.etl

       

         

      ErrorCode

      3221225864

       

         

      LoggingMode

      0

       

       

      Den informationen säger mig tyvärr ingenting relevant.


      wolvesdancin
      Deltagare

        Säger dig inte heller denna gåta någonting: Det faktum a) att det av mig på C-disken skapade utrymmet för återställningspunkterna är mer än 50 ggr större än det utnyttjade utrymmet, b) att jag själv skapat minst 50 återställningspunkter bl.a. med verktyget Restore Point creator; c) att Windows 7 själv skapar en återställningspunkt varje gång automatisk uppdatering görs av Windows Update; d) att alla dessa återställninspunkter raderats utom tre stycken hänförande sig till samma kväll jag behövde en återställningspunkt härrörande från föregående dag? Någonting är fel i Microsofts handhavandeinstruktioner när återställningarna inte fungerar. Men vad är fel? Hur kan man felsöka felet som är i högsta grad relevant?

        a) Det behöver i sig inte vara någon gåta, eftersom det kan förklaras av den stora frånvaron av återställningspunkter.

        b) Med risk för att jag blandar ihop program, är inte Restore Point Creator ett tredjepartsprogram? I så fall är enda gåtan varför använda ett tredjepartsprogram istället för Windows inbyggda funktion för ändamålet, men det är ditt val.

        c) Nej, det är inte alls en gåta utan en säkerhetsåtgärd.

        d) Detta låter däremot som en gåta vars förklaring vi inte har kommit på ännu. Möjligtvis kan det ha någonting att göra med om återställningspunkterna inte av skapade av Windows egna verktyg och därmed kanske inte känns igen som ”äkta” systemåterställningspunkter.

        För att komma till klarhet med återställningspunkternas uppträdande skulle jag rekommendera att du kontaktar Microsofts supportavdelning, de borde kunna räta ut frågetecknen.


        wolvesdancin
        Deltagare

          Nåja svaret på a) ska ses i ljuset av att det av mig skapade stora utrymmet för återställningspunkter nog inte är anledningen till gåtan att det knappast finns några av alla de återställningspunkter kvar som skapats efter det av mig skapade stora utrymmet för återställningspunkter. Beträffande Restore Point Creator är den helt enkelt en genväg till den funktion hos Windows man kan använda för att skapa EXTRA återställningspunkter och ja – har jag sagt något om gåta ifråga om att Windows 7 själv skapar en återställningspunkt varje gång automatisk uppdatering görs av Windows Update? Man får skilja på adekvat kausalitet mellan orsak och verkan och det är när den länken bryts som den gåta jag talar om uppstår. Jag har nu själv på en extra experimentstattion jag har stående för ändamålet kommit den gåtans lösning på spåren utan att lägga pengar på att hyra Microsofts support för ändamålet. Har man som jag en 500 GB SSD Samsung för OS Win 7 Ultimate och en 240 GB Kingston SSD för programmen (jämte ett par mekaniska HDD 4 TB+3 TB för data) bör man även skapa återställningsutrymme på program-SSD:n. Vilket jag inte gjort förrän jag nu avsatt 40 GB på Kingston SSD:n för det ändamålet att en stor del av alla skapade återställningspunkter skall finnas kvar och kunna utnyttjas flera månader efter det att de skapades. Nu kan jag även via System Restore återställa datorn med endera av det stora antal säkerhetsuppdateringar jag gjort. Men återställningspunkterna förblir naturligtvis raderade.

          Forumet ’TILLBEHÖR’ är stängt för nya ämnen och svar.