Min bärbara är ”stendöd”

Inte löst
Detta ämne innehåller 7 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 9 år, 7 månader sedan.
Skapare
hasseiklagshamn
Medlem

Min 4 år gamla bärbara ACER Aspire 5745G kommer inte igång. T.o.m. BIOS funkar det. Men sedan får man en svart skärm med den stillastående cursorn uppe i vänstra hörnet. De sista 2-3 dagarna störtdök batteriladdningsgraden några gånger från 100% till ca 50-60% för att därefter ladda upp sig till 100% igen.

Jag har provat Kasperskys virusborttagning som kan köras från CD-skiva. Jag kom in i programmet men det betedde sig konstigt. Jag har också provat med systemreparations-CD utan resultat.

Eftersom datorn är några år gammal så undrar jag både vad det kan vara för fel men också vad det kan kosta att reparera. Det kanske inte lönar sig.

Windows 7. Uppdaterad med allt enl Windows Update.

Om du går in i BIOS, kan du se om datorn hittar hårddisken?

Jag är inte inne i BIOS så ofta. Hoppas jag kan tala om det som är viktigt.

InsysdeH20 Setup Utility

Information(-sfliken)

IDE0 Model Name:  None     (BIOS hittar ingen hårddisk, eller…?)

IDE0 Serial Number:   (blankt)

ATAPI Model Name:  HL-DT-STDVDRAM GT31N

System BIOS Version: V1.11

VGA BIOS Version: nVidia N11P-GE1 VER70. 16. 40.00. 09

BOOT(-fliken)

Boot priority order:

1. IDE1 : HL-DT-STDVDRAM GT31N

2. IDE0 : WDC WD3200BEVT-22A23T0

Om det är hårddisken som kraschat, vad kostar en ny, ca? Och hur göra med Windows 7 ? Måste jag köpa nytt operativsystem?

//Hasse

Jag tror att du lyckades hitta all relevant information. Det som sitter på IDE1 är den optiska enheten. Enligt prioriteringsordningen för uppstarten (boot) ska det sitta en hårddisk från Western Digital på IDE0, men när vi tittar på informationsfliken är det tomt på IDE0. Det verkar som att du har råkat för ett hårddiskhaveri som är så pass allvarligt att datorn inte ens hittar hårddisken. Jag hoppas verkligen att du har gjort ordentliga säkerhetskopieringar så att du inte förlorar viktiga foton och sådana personliga saker.

Det är väldigt svårt att säga vad en ny hårddisk kostar eftersom det inkluderar två väldigt avgörande variabler: vilken sort du vill ha (SSD eller en mekanisk HDD) och hur mycket utrymme den ska ha. En mekanisk på 500 gigabyte av ett bra märke borde du kunna få tag på för en femhundring och uppåt, en SSD på 120-130 gigabyte kan du få betala 700-800 för.

Så länge du har Windows 7-skivan och serienumret är det inga problem med Windows 7. Det är bara att installera det som vanligt och använda serienumret du har. Om aktiveringen skulle bråka finns alla instruktioner du behöver här för att få ett nytt aktiveringsnummer: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/activate-windows#1TC=windows-7

Jag har nu skaffat en Toshiba 1TB hårddisk (PX1829E-1HJ0), monterat den i min bärbara ACER och den syns i BIOS. Tyvärr har jag ingen Windows 7 installations-DVD. Det får man ju inte nu för tiden. Däremot har jag skapat en systemreparations-DVD och en systemavbildning på en extern hårddisk. Klarar jag mig med dessa?

Jag behöver förmodligen också drivrutiner till Toshiba’n men kan inte hämta dom från min ACER för den har ju bara startats från en reparationsskiva. Jag har hämtat hem drivrutinerna till min stationära dator, installerat dom (tror jag) och bränt en DVD med SYS-filerna på C:WindowsSystem32drivers. Jag är tveksam till installationen på stationära datorn eftersom jag inte har någon Toshiba-disk i den och installationsprogrammet knorrade. Jag vet inte heller vad Toshiba-drivrutinerna heter. ACER verkar inte gilla dom drivrutiner jag föreslår.

Nu vet jag inte hur jag ska gå vidare.

Hoppas att någon vet hur jag ska göra.

Om systemreparationsskivan är gjord på Acer:n före systemkraschen, då kan det fungera eftersom det är samma dator bortsett från hårddisken. Hårddiskar brukar dessutom sällan behöva speciella drivrutiner för att fungera som de ska. Enda undantaget är om det är någon synnerligen speciell funktion man är på jakt efter, men för att bara använda den som vanligt – då finns drivrutinerna redan i Windows.
Om reparationsskivan inte fungerar för att återställa Windows, ta kontakt med Microsofts och förklara situationen att du har haft en hårddiskkrasch och har ett giltigt serienummer men saknar skiva eftersom datorn leverererades färdiginstallerad.
http://support.microsoft.com/contactus/?ln=sv

 

Stor TACK för hjälpen! Och för snabba svar.

 

Lycka till, jag hoppas att det reder ut sig.

Forumet ’TILLBEHÖR’ är stängt för nya ämnen och svar.