Stänga datorn

Inte löst
Detta ämne innehåller 13 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 8 år, 3 månader sedan.
Skapare
claes ehinger
Åskådare

Hej!

Jag har HP-Pavillion

Sedan jag uppgraderade till Windows 10 så går det sällan att stänga datorn. Jag har hört fler med samma problem, men ingen verkar ha lösningen. Försöker leta i Forum, men hittar inget svar.

När jag väljer ”stänga av” försätts datorn i, vad jag tror, enegisparläge. Startknappen lyser. Trycker jag kort på den händer inget. Jag måste trycka länge och tvinga den att avsluta så att knappen släcks. Först därefter jag jag starta den igen. Då med samma fönster som när datorn stängdes.

Jag tycker mig vara rätt van datoranvändare och har provat alla möjliga åtgärder. Verkar som det finns något program som hindrar stängning och tvingar till sparläge.

Om jag väljer ”Starta om” och omedelbart, när den återstartat, väljer ”stäng av” så stänger den av på rätt sätt.

Hur kan jag lyckas stänga datorn på enkelt sätt?

Det problemet kan dyka upp, främst på HP-datorer av någon anledning, om datorn har en gammal version av BIOS. Surfa till HP:s supportsidor för just din datormodell och följ deras instruktioner för hur du uppdaterar till den senaste versionen av BIOS, det borde lösa ditt problem.


claes ehinger
Åskådare

    Detta är gjort men ingen uppdatering finns. Jag har senaste.

    Vilken modell av Pavillion är det du har?


    claes ehinger
    Åskådare

      HP Pavillion 15 Notebook PC

      Det brukar vara en gammal version av BIOS som ställer till med detta, men eftersom du redan har uppdaterat det går vi vidare till andra potentiella orsaker.

      Det kan vara ett drivrutinsproblem som relarterar till någon utrustningsdel som kräver drivrutiner utanför vad Windows levererar. För att försöka identifiera detta, dra ur all extern utrustning (minneskort, USB-slutna prylar utöver tangentbord och mus, bankdosa och liknande) och se om det börjar fungera som det ska.

      Kör Windows Update och se till att alla tillgängliga uppdateringar är installerade, även för andra Microsoft-program än Windows.

      Undersök på HS:s hemsida för din dator och kontrollera så att alla drivrutiner är uppdaterade till de senaste Windows 10-drivrutinerna.

      Somliga som har Pavillion 15 har även upplevt problem med Intel Management Engine Interface version 11. Testa den senaste versionen om den inte redan är installerad, och om inte det hjälper kan du testa att nedgradera till version 9.5.24.1790 vilekt har löst problemet för en del.


      claes ehinger
      Åskådare

        Även om jag har automatisk uppdatering via HP-assistent har jag nu uppdaterat allt som finns för min dator hos HP. Samma problem kvarstår.

        Letat reda på MEI hos HP men version 9.5.24.1790 är uppenbarligen bara för max Windows 8 och jag har ju Win 10. Kommer det att funka om jag försöker ladda ner för Win8??

        Jag har förstås också använt felsökningsfunktionen i min dator. Det enda den klagar på är att skärmsläckaren inte är inaktiverad. Men det bör väl inte hindra att datorn stängs när jag väljer ”Stäng av”?

        //Claes

        Har du tittat efter senaste MEI hos Intel, då det är ett Intel-program och inte ett HP-program?

        Skärmsläckaren borde inte ha något med saken att göra, precis som du säger.

        Har du kontrollerat i BIOS om virtualisering är aktiverat?


        claes ehinger
        Åskådare

           

          När problemet uppträdde första gången gick jag tillbaka till version 9. Av MEI.  Det verkade funka ett kort tag men sedan samma problem. Därför återgick jag MEI 11.

           

          Har nu tittat i loggboken. Där finns vid varje misslyckad nedstängning ett antal fel loggade (Event 7031). Hittar, vid googling på detta, många som har exakt samma problem. Bland annat i denna länk:

           

          http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-other_settings/event-7031-system-control-manager/995ff658-fa62-4535-a355-b5d19e0e947e?page=1

           

          Har också upptäckt att om jag loggar ut först, och sedan stänger ner från inloggningsskärmen så verkar nedstängningen fungera. Har i alla fall återskapat det beteendet tre gånger.

           

          Nu har jag gått tillbaka till MEI 9.5.24.1790 igen. Då har det funkat ett par gånger. Så jag håller tummarna! Men befarar att det, liksom tidigare, bara är tillfälligt.

           

          Jag tror inte vi kommer så mycket längre med den här frågan. Förhoppningsvis kanske Microsoft kommer med någon uppdatering som löser det. Det verkar ju vara otroligt många som har samma problem.

           

          Med tack för er hjälp!

           

          Claes

           

          Det är ett ganska vanligt problem och jag hoppas att det har löst sig för dig. När det gäller problemet i stort verkar det vara lite förvirrat för ingen verkar veta vem som har råkat åstadkomma problemet och vem som ska lösa det – Microsoft, Intel eller HP. Vi får hålla tummarna som sagt.


          claes ehinger
          Åskådare

            Jag kom på först nu att det kanske kan vara av värde att kort redovisa problemet i PC-Tidningen? Sannolikt många läsare som har samma problem och är konfunderade men utan att höra av sig.

            /Claes

            Jag skickar det vidare till redaktionen så får de besluta om det.


            claes ehinger
            Åskådare

              Feedback!

              Det har nu funkat helt OK sedan ovanstående (12/1). Tänkte att det kan vara bra för er att veta.

              Jag bytte ju till MEI 9.5.24.1790 när problemet startade. Men efter enstaka dagar samma problem igen. Därför återgick jag till MEI 11.

              Att det nu funkar kanske är kombination av alla åtgärder beskrivna ovan + att gå tillbaka till MEI 9.?

              Tack för all hjälp!

              Claes

              Skönt att det löste sig. Huvudsaken är att det fungerar, även om man inte alltid vet varför. 🙂 Men det är bra att veta att det här kan vara ett alternativt och värt att försöka om det är fler som drabbas av samma problem.

              Forumet ’TILLBEHÖR’ är stängt för nya ämnen och svar.