blue screen

Inte löst
Detta ämne innehåller 6 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  wolvesdancin 9 år, 3 månader sedan.
Skapare
anjos3
Deltagare

Har flera ggr råkat ut för datorcrash på min stationära med Win 7. En mängd text på blå skärm, bl.a. ”DRIVER IRQL NOT LESS OR EQUAL”.
Det behövs 5-6 försök att få datorn igång igen, då har jag någon gång kunnat jobba normalt en stund, men oftast hinner jag inte göra något als förrän den crashar igen.
Har googlat och hittat någon med samma problem men vet ej hur jag själv skall åtgärda detta. Läste något om att avinstallera Norton och åter installera men datorn crashar ju innan jag hinner göra något. Dessutom är jag helt novis vid datorn. 
Installerade nyligen på rekommendation från PCt-tidningen ett driver update program. Det var en mängd drivers som kunde uppdateras och allting verkade fungera normalt därefter. Förutom Norton 360 har jag även Avast som jag installerade eftersom Norton inte reagerade på ett ovälkommet program. Efter ett halv år blev jag erbjuden en full version av Avast för 1 års licens. Dumt nog gick jag på det. Det dök upp något som hette Grimefighter som skulle lösa och ta bort alla eventuella problem, därefter fylldes hela skärmen med kulörta ränder. Efter omstart i safe mode var min första åtgärd att ta bort Avast med revouninstaller. Avast såg ut att vara borta utom ikonen på skrivbordet. När jag även ville ta bort den var det ej möjligt eftersom Avast inte var korrekt installerad. Jag vidtog ingen ytterligae åtgärd men efter en dag var Avast åter installerad i sin helhet.

Tacksam om någon vet hur jag löser detta problem

 

 

Blåskärmar, eller om du råkar ut för att någon säger BSOD så betyder det ”Blue Screen of Death”, kan vara otroligt frustrerande och tidskrävande att reda ut eftersom man oftast måste sitta och rulla tummarna tills datorn får för sig att krascha. I ditt fall så verkar det vara en eller flera drivrutiner som får datorn att krascha, men det kan vara ett långt och svårt detektivarbete att hitta vilken eller vilka det är, och göra något åt det.

Innan vi går vidare vill jag bara säga att ett sätt att försöka fixa problemet är att starta datorn med Windows-skivan och välja att reparera datorn. Det är ingen garanti att det kommer att fungera eftersom det primärt handlar om Windows och inte lika mycket om tredjepartdrivrutiner, men det kan vara värt att försök om inget annat verkar fungera.

Det första du bör testa är att starta datorn i felsäkert läge. Det görs lite olika beroende vilken datortillverkare du har, men brukar inkludera att trumma som en hackspett på en tangent från det att du trycker på ON-knappen på datorn till det kommer fram en meny där du kan välja felsäkert läge. Det är en specifik tangent, och precis när dator startar brukar det stå på skärmen vilken det är. Vanliga alternativ är F2, F8, DEL eller ESC, men det finns fler varianter.
När du har startat i felsäkert läge startar du Enhetshanteraren och tittar ifall det visas om några enheter har en gul eller en röd markering som visar att de är trasiga, felaktiga eller helt enkelt inte fungerar som de ska.
Det går även bra att starta Enhetshanteraren i ”normala” Windows, så om du hinner göra det innan den kraschar är det ännu bättre.
Visar enhetshanteraren att det finns drivrutiner/enheter som inte fungerar?

 

Om du inte har något emot engelska instruktioner kan jag rekommendera den här sidan hos Microsoft: http://support.microsoft.com/kb/958233

De talar visserligen om Windows Vista, men det fungerar även för Windows 7.


anjos3
Deltagare

    Tackar för ditt utförliga svar. 
    Någon Windowsskiva följde aldrig med datorn, men teknikern som installerade allting för några år sedan gjorde säkerhetskopior av allt. Vad han glömde och jag heller inte kom att tänka på så länge allting fungerade, var att ställa om i BIOS så att den kan starta från en CD. Fick göra flera startförsök innan den datorn reagerade och eftersom Windows inte hade avslutats normalt kan jag välja mellan 3 olika safe mode lägen eller starta windows normal. Via safe mode kommer jag inte in i BIOS så jag valde normalt och medan jag jobbade fungerade allting. 
    Lade på försök in säkerhetsskivan och då blir enheten rödmarkerad, skivan från er tidning fungerar dock fint. Ville ej stänga av datorn så länge allting fungerade. Vid nästa omstart skall jag försöka komma in i BIOS och ändra på startföljden.
    Jag får säkert anledning att återkomma i detta ärende.

    Anjos 

     

    Principen för att komma in i BIOS är likadan som att göra en säker start: hamra på en tangent. Och även där står det för ett kort ögonblick på skärmen vilken tangent (eller i en del fall knappkombination) som leder till BIOS.

    Återkom om det behövs så får vi se om vi inte kan lösa trasslet.


    anjos3
    Deltagare

      Tackar för svaren. Datorn startade normalt och har ännu inte kraschat. Men något är ändå fel. Fotoprogrammet låste sig, så jag fick göra omstart. Google Chrome uppför sig konstigt. Krävdes många försök att få igång, så jag växlade till Internet Explorer. Just nu är Chrome uppe men jag tycker det är hög användning, ska det vara så? Tog en screen print av processer. 
      Vill ogärna göra ominstallation av hårddisken. Dokument och bilder har jag på en extern hårddisk, men i programmen måste jag då nyinvestera, det blir dyrt. Nu har jag t.ex. laddat ned en nyare testversion av  Paint Shop Pro från Coral på min laptop bara för att kunna fortsätta att jobba ostört. Men Coral tillåter mig inte att installera programmet på mer en en dator men jag vill jobba på den stationera. 

      Jag började med Commodore 64 och det har blivit många datorer sen dess, men aldrig förr så många problem som nu.


      wolvesdancin
      Deltagare
        Du har uppenbarligen aldrig någonsin tidigare - med Chrome aktiv - tagit en titt på Aktivitetshanteraren, och då lagt märkte de tiotals chrome.exe processer som körs samtidigt, även om du bara har ett webbläsarfönster i Chrome öppet? Eftersom du tydligen inte sett denna skenbara anomali, förstår jag att du misstänkt att något skulle vara fel. Men det är det alltså inte vad Chrome beträffar. Men vad är det du upplever som programstrul med datorn i övrigt? Är det Photoshop du kör? Om du berättar litet mer i detalj skulle det kunna vara avslöjande. Bättre med för mycket detaljer än för få. 
        Som sagt så verkar det i ditt fall vara en eller flera drivrutiner som får din dator att krascha. Men det kan vara ett långt och svårt detektivarbete att hitta vilken eller vilka drivrutiner det är som ställer till problem. Du har ju tyvärr inte gjort som du blev ombedd av PC-Tidningens Support - i alla fall har du inte berättat om du vidtagit följande åtgärder: Det första du bör testa är att starta datorn i felsäkert läge. När du har startat i felsäkert läge startar du Enhetshanteraren och tittar ifall det visas om några enheter har en gul eller en röd markering som visar att de är trasiga, felaktiga eller helt enkelt inte fungerar som de ska. Det går även bra att starta Enhetshanteraren i "normala" Windows, så om du hinner göra det innan den kraschar är det ännu bättre.
        Visar eller visar enhetshanteraren inte att det finns drivrutiner/enheter som inte fungerar? Om det finns drivrutiner som inte fungerar bör du försöka uppdatera dem direkt från Enhetshanteraren. Ofta fungerar tyvärr inte sådana uppdateringsförsök. Själv har jag använt en intuitiv metod för uppdatering när jag stött på sådana problem, men även haft god nytta av ett program för uppdatering av just drivrutiner. Vad du även kan göra är att du går in på den webbsida med drivrutiner som tillverkaren av en i din dator icke fungerande enhet lagt upp, just för att en besökande problemlösare ska kunna para ihop enheten med rätt drivrutin. Från den webbsidan kan man då ladda ner drivrutiner bland vilka du tror att någon möjligtvis kan passa. Du lagrar dem då t.ex. på en USB-sticka. När du sedan försöker uppdatera drivrutinen till den enhet som behöver en ny sådan, "pekar" du vid uppdateringen på stickan som uppdateringskälla. Kanske Supporten kan ge dig lite mer kött på benen än vad jag nu gjort med en beskrivning av ett tillvägagångssätt som nästan kräver att du redan vet vad jag talar om för att du ska kunna följa mitt "recept".

        wolvesdancin
        Deltagare

          P.S. Jag riktar mig inte bara till Anjos när jag ger följande råd – de är så allmänna att alla PC-användare som inte redan följer dem bör göra det: Se till att du regelbundet – helst automatiskt – kör Windows Update, minst en gång i månaden eftersom flera tillverkare av olika hårdvaruenheter ibland släpper WHQL certifierade drivrutiner till databasen för Microsoft Windows update-catalog så att man alltså får dessa drivrutiner uppdaterade via Windows Update. I övrigt rekommenderas ett regelbundet månatligt besök också på datortillverkarens supportsida för att kontrollera om där finns nyare drivrutiner etc. för just din modell. 

          Forumet ’WINDOWS’ är stängt för nya ämnen och svar.