Hjälp!!!

Inte löst
Detta ämne innehåller 8 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av Airborne Frog Airborne Frog 9 år, 1 månad sedan.
Skapare Airborne Frog
Airborne Frog
Deltagare

Sedan en tid tillbaka, efter att jag gjorde en Windows Update, på Windows 8.1  ”poppar” detta meddelande upp (se bifogad screendump) titt som tätt och jag har 1-2 ”Blue Screen Crashes” dagligen, ibland av så lite som att jag startar Words eller Thunderbird (båda programmen installerade före uppdateringen). Jag är medveten om att min Lap Top inte är någon ”raket” (AMD E1 processor, 12 GB RAM 512 MB på Grafikkortet), men ändå…….

Någon som tips om hur jag får ordning på ”grejorna”?

Min första tanke är att det verkar ha blivit fel på någon av datorns minnen, det vill säga vad som närmast kan beskrivas som ett fysiskt fel. Gå till Startskärmen, sök efter minnesproblem och starta Analysera datorns minnesproblem när den funktionen visas. Du kommer att behöva starta om datorn, och då kommer det att göras tester på datorns minne. Det kanske kan komma med några ledtrådar ifall det är några minnen som har gått sönder.

Airborne Frog
Airborne Frog
Deltagare

    Hejsan!

    En Update. Har precis kört Windows Minnesdiagnostik programmet och det rapporterade att inga fel hittades. Däremot fick jag åter skåda meddelandet om att explorer.exe ”crashat” (se tidigare bifogad screendump) när jag startade Firefox för att logga in här……:)

    Så om det finns någon där ute med andra förslag på en lösning, emottages de tacksamt.

    Det första blir att jaga ledtrådar till vad som orsakar krascherna. Har du testat att starta Åtgärdscenter, gå in under Felsökning, och under System och säkerhet köra exempelvis Systemunderhåll och Windows Update?

    Under Åtgärdscenter kan du även klicka på Underhåll och klicka på Sök efter lösningar för att se om Windows kan komma med några ledtrådar.

    Airborne Frog
    Airborne Frog
    Deltagare

      Hejsan!

      Japp, Åtgärdscenter och felsök/systemunderhåll var det första jag tänkte på, sedan körde jag även ett annat program…. utan att de fann någonting. Windows Update har jag inställt på ”installera uppdateringar automatiskt” + att jag brukar göra ett par dagliga sökningar.

      jag får väl ”luska” lite i helgen och se vad jag kan hitta……

      Tackar för hjälpen


      wolvesdancin
      Deltagare

        Eftersom ”roten till det onda” bör sökas i någon eller några av systemfilerna hade jag kört Windows Repair som följde med CD:n till PCTidningen nr 3/2015. Guiden till Windows Repair finns att läsa på s. 46 – 51 i det numret.

        Airborne Frog
        Airborne Frog
        Deltagare

          Tackar wolvesdancin.

          Ska genast ta en titt på Windows Repair……..

          Har sett att vid ”Blue Screen” crasharna så nämns något som man kan kolla upp i Windows Knowledge Base, men det ska ”dirty word” till att ha papper och penna tillhands när datorn chrashar….. Har, efter omstarten, sökt efter någon form av Log fil (*.log) som kanske skulle kunnat ge mig vägledning, utan att hitta något.

          Skrivs det någon över huvud taget? Hur som haver, Tack igen…………

          Om du vill kan du förhindra att datorn startar om efter det som brukar kallas för BSOD (Blue Screen Of Death), och på så sätt får gott om tid att skriva ner felkoden, eller fotografera den med mobiltelefonen.
          Hoppa ut till Skrivbordet (Windows-tangenten + D), högerklicka på Windows-knappen och välj System.
          Klicka på Avancerade systeminställningar i vänsterkolumnen. Gå in under fliken Avancerat och klicka på knappen Inställningar… i rutan Start och återställning.
          Här kan du dels se till att alternativet Starta om automatiskt inte är markerad, och att alternativet Skriv en händelse i systemloggen är markerat.

          Airborne Frog
          Airborne Frog
          Deltagare

            Tackar för hjälpen!

            Efter att ha använt era tips och trixat me datorn, så har den ”lugnat ner” sig något…..

            Tack igen……

             

            Forumet ’WINDOWS’ är stängt för nya ämnen och svar.