NSIS Error

Löst
Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 6 år, 11 månader sedan.
Skapare
kalgus
Deltagare

Har en (äldre) HP Compaq med Windows 10 Pro installerad från december, fungerat bra sen dess.

Har återkommande problem med felutskriften ”NSIS Error” med tillägget Error Launching Installer”. Detta verka

vara ett ofta förekommande problem i samband med att installera/uppdatera program. Det verkar även kunna förekomma

i andra fall, t.ex. när man använder webläsaren eller utforskaren, alltså mer slumpmässigt. Därför svårt att kartlägga.

Har kollat & sökt med Yahoo och fått en del svar på detta.

Rimliga skäl: 1) Nerladdat fil är inte komplett. 2) Nerladdningsfilen är modifierad från originalfilen. 3) Virus.

4) Fysiskt media skadat. 5) Krävd HW fungerar ej. Detta låter OK.

Lösningar: 1) Tömma webläsarens cache. 2) Att ändra nerladdningsfilens namn till ett enda, *.exe,  om filen innehåller flera namn. 3) Att hämta nerladdningsfilen från en annan och beprövad källa. 4) Uppdatera sitt antivirusprogram.

5) Avaktivera detta innan man kör sitt nerladdningsprogram. 6) Köra sina antivirus/-spionprogram regelbundet.

Annan metod: Köra nerladdningsprogrammet från kommandotolken med tillägget

/ NCRC. Har ej prövat detta

3:e metod. Att köra programmet från en annan webläsare än Internet Explorer, t.ex. Chrome eller Firefox.

Använder själv Internet Explorer, Edge, Chrome och Firefox i ungefär denna ordning. Körs I.E. i ”Protected Mode”

kan detta blockera nerladdning av filer, alltså mindre bra. Därför börjar jag mer och mer att övergå till Edge.

Denna också betydligt snabbare än I.E. Genomgående bättre att köra ett nerladdningsprogram som administratör,

mitt userid är registrerat som detta.

Har någon mer synpunkter på detta problem vill jag gärna ta del av detta. Frågan verkar också uppstå i andra samman-

hang än för nerladdningar.

 

 

Det är ett lömskt problem i det att det kan bero på väldigt många saker, vilket du redan har upptäckt. Eftersom det tydligen inte bara drabbar dig med nedladdade filer är jag inte övertygad om att det har med webbläsarna att göra. Jag skulle i stället fortsätta detektivarbetet utifrån att det antingen är något skräp på datorn (virus, malware et cetera) som ligger aktivt i bakgrunden och orsakar problemet, eller möjligtvis någon form av hårdvarutrassel.

Microsoft har en del förslag på den här adressen (tyvärr bara på engelska), det du främst kan titta närmare på där är deras tredje förslag: att göra en ordentlig undersökning av systemfilerna.

Plus givetvis se till att datorn har de senaste uppdateringarna för Windows, säkerhetsprogram, BIOS och så vidare.

Forumet ’WINDOWS’ är stängt för nya ämnen och svar.