Uppdatering av Windows 10 från v.1909 till v. 2004. -Går ej?

Inte löst
Detta ämne innehåller 3 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 3 år, 8 månader sedan.
Skapare
jane1583
Deltagare

Uppdateringen sker helt korrekt, men vid datorstarten skrivs det med vit

text på svart skärm  -” Ångrar ändringar som gjorts på din Dator…”

Eftre ca 1 timme återgår den till ver. 1909 igen ?

Vid koll av uppdateringshistorik i Inställningar står följande :

Installationen misslyckades ‎2020-‎07-‎23-0xc1900101

Har kontaktat Microsoft som Skyller på Datorleverntören (HP).

— De skickade en ny version av uppdatering- samma sak händer —

” Provat totalt 3ggr” senast med Mediacreationtool2004.exe ”

Fick sedan Mail från Microsoft som undrade om jag var tillfreds med svaret?

-Ärendet Avslutat-!!!???

Det där är felkod som samtidigt är ganska specifik men inte säger speciellt mycket. Enkelt uttryckt är det en drivrutin som finns på datorn som gör att uppdateringen inte går att genomföra men det framgår aldrig vilken drivrutin det handlar om. Det betyder inte att det är hopplöst men det kan krävas lite pysslande för att (förhoppningsvis) får det att fungera.

  • Plocka bort all extrautrustning och hårdvara som inte är absolut nödvändig för att datorn ska fungera, vilket brukar vara enbart mus och tangentbord. Allt annat ska bort – all usb-utrustning (hårddiskar, usb-minnen, bankdosor, rubbet). Eftersom du kan uppgradera från usb-minne så koppla bort nätverket också så att du slipper eventuella nätverksskrivare och liknande utrustning.
  • Avinstallera alla tredjeparts säkerhetsprogram så att du enbart använder Windows Defender som är inbyggt i Windows 10. Brandvägg, antivirus, rubb och stubb, så att du inte har något annat skydd är Windows Defender. Det är riskfritt, Windows Defender är kompetent och du har ju redan kopplat bort nätverket.

Sedan försöker du igen. Om/när du lyckas uppgradera kan du installera och ansluta allting igen.


jane1583
Deltagare

    Tack för ditt tips, det lät ganska omständigt så jag kollade mina ”Drivers” istället _ inga nya fanns !

    Eftersom Microsoft har haft diverse Problem med version 2004 – har jag väntat tills det har dykt upp

    en ny uppdatering att hämta . Senast jag hämtade (försökte installera , 3:dje gång) var för en månad sedan .

    Igår fanns en ”ny ” utgåva att hämta ! — Det lyckades !!👍.

    I slutet av installationen såg det inte likadant ut som ”tidigare”?

    Jag antar att Microsoft har ”ändrat” något !

    Windows uppdateringar ges i regel ut för tidigt, utan riktig Kvalitetstest innan (Kontroll) enligt min mening !

    Det kan säkerligen se lite annorlunda ut, jag har för mig att de pysslade lite med delar av Start-menyn och såna saker, men det mesta är sig mer eller mindre likt.

    Jag kan inte annat än hålla med om att de senaste stora uppdateringarna har vållat en del trassel för en del användare, och då menar jag inte att man kan ha behövt vänta på grund av drivrutiner och såna saker. Samtidigt får man ha i åtanke hur många datorer som kör Windows 10 (jag har får mig att det passerade 500 miljoner datorer för en tid sedan) så det vore konstigt om det inte blir fel i en del fall. Även om det skulle fungera felfritt på 999 av 1000 datorer skulle det fortfarande trassla på en halv miljon datorer, så det är nästan skrämmande stora siffror. Samtidigt som en del människor gnäller på Microsoft helt i onödan – låt oss säga att det inte går att uppgradera på grund av en drivrutin till skrivaren så är det ju egentligen inte Microsofts fel att det inte fungerar utan skrivartillverkarens fel eftersom de inte har gjort några fungerande drivrutiner.

    Men med det sagt så håller jag ändå med dig, Microsoft hade gärna fått testa uppgraderingarna mer och under längre tid, det är kanske därför som de tänker gå över till att bara släppa en stor uppgradering varje år och inte två som de gör nu.

    Forumet ’WINDOWS’ är stängt för nya ämnen och svar.