Uppdatering Windows 10 version 2004 – 0xc1900101

Inte löst
Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 3 år, 9 månader sedan.
Skapare
vernerulrik
Deltagare

Uppdateringen gick bra i mina två stationära datorer, men sedan följde två misslyckade försök med min bärbara.

Anledningen till misslyckandet anges vara 0xc1900101, där det tydligen handlar om drivrutinfel. Uppdateringen är nu inte längre tillgänglig för mig.

Hur gör jag nu?

Det har blivit rätt jobbigt för Windowsägare med dessa uppdateringar två gånger om året – vilka ger fler och fler verktyg på datorn, verktyg som en genomsnittlig datoranvändare dock inte använder mer än några procent av. Man packar operativsystemet med ”möjligheter” på samma sätt som ordbehandlaren Word har förstörts med sitt sammelsurium av valmöjligheter så man snart inte hittar väsentligheterna. Jag är för ”rena” program. Den växande komplexiteten gör dessutom programmen alltmer felbenägna.

Att drivrutiner ställer till det vid de stora uppdateringarna är en av de två vanligaste orsakerna till att uppdateringarna misslyckas (den andra anledningen är att tredjeparts antivirus- och säkerhetsprogram inte stängs av). Problemet är att försöka ta reda på vilken eller vilka drivrutiner det handlar om.

Det enklaste sättet att försöka få uppdateringen att fungera (utöver att använda Uppdateringsassistenten) är att plocka bort all extern hårdvara som är ansluten till datorn och som verkligen inte behövs. Skrivare, externs hårddiskar, usb-minnen et cetera. Avsikten är att så få prylar med tillhörande drivrutiner som möjligt ska användas..

Hjälper inte det kan man behöva avinstallera program som hör till hårdvara och därmed plocka bort drivrutiner.

Hjälper inte det heller kan det vara säkrast att vänta tills uppdateringen har uppdaterats så att den innehåller nya drivrutiner även för det som trilskas, eller om man vågar chansa – göra en återställning där man installerar den senaste Windows-versionen från ett USB-minne.

Om du klickar på den senaste länken här ovan kommer du till en sida som även innehåller hjälp och guider för att felsöka Windowsuppdateringar, någon av dem kanske också kan hjälpa dig.

Forumet ’WINDOWS’ är stängt för nya ämnen och svar.