Uppgradera till Windows 10 Home Version 1511 10586

Inte löst
Detta ämne innehåller 9 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 8 år sedan.
Skapare
tozon
Deltagare

Uppgraderade till W10 när den kom på tre datorer, en laptop, en minilap och en surfplatta. Efter lite trixande har alla rullat på mycket bra och det har kommit uppdateringar som installerats varteftersom utan konstigheter.

För en tid sedan kom uppgraderingen ”Version 1511” och det verkade som alla uppgraderade utan gnäll.

Idag kollade jag då det kom något meddelande häromdagen om ”1511”, och då hade bara surfplattan 1511 installerad……. Laptoppen hade inte en notering om att den hade fått någon sådan uppdatering och Minilapen hade en notering om att uppraderingen hade misslyckats.

Har letat på MS-sidorna om uppgraderingen och den ska ju bara rulla på och man har lite vaga tips om hur man ska kolla upp, men det verkar vara en hel del som har problemet ser man. Men jag hittar inget om hur man kan återinstallera uppgraderingen för det finns inget om att ”försök igen”.

Finns några bättre tips om hur man kan få installera uppraderingen på ett bra och säkert sätt?

//T

För att avinstallera uppdateringar söker du efter och startar Windows Update. När fönstret visas klickar du på Avancerade alternativ följt av Visa uppdateringshistorik. Där finns det olika verktyg för att avinstallera uppdateringar. Eftersom du har Home-versionen av Windows 10 kommer de dock att installeras automatiskt igen, men du har rätt i att det är värt att testa och se om det går bättre på andra försöket.


tozon
Deltagare

    Där visas tre alternativ på minilapen:

    Uppgradera till Windows 10 Home Version 1511 10586

    Installera nästa Windows version

    Supportinformation

    Där bara ”Supportinformation” är klickbar och den leder till en MS-sida som är på japanska, så det hjälper inte så mycket.

    På laptopen finns det inte en notering om att den försökt uppgradera, trots att jag såg att 1511 kom upp för några dagar sedan, som en uppdatering i Windows uppdate.

    Finns det nåt sätt att gå in och ”tvinga” in en uppdatering eller måste man vänta tills den får för sig att ta emot det?

    //T

     


    Det enda sättet att försöka tvinga fram en uppdatering är att manuellt klicka på knappen Sök efter uppdateringar i Windows update, men det är fortfarande inte alltid de dyker upp. Det har men sättet som servrarna slussar trafik på när de fördelar arbetsbelastningen.


    tozon
    Deltagare

      Startade en ny minilaptop till frugan igår med W10 och när den startat färdigt och sa att ”den är uppdaterad” tryckte jag på ”Sök efter Uppdateringar”.

      Efter c:a 8 timmar hade den uppdaterat klart och efter ytterligare nån timme installerat så den gick att köra.

      Den hade då ugraderat till W10 Home Version 1511.

      Mina båda har dock uppdaterats flertalet gånger utan att få in 1511…

      Är det bara att vänta och hoppas det kommer?

      //T

       

      Du kan behöva testa någon liknande operation på de övriga två maskinerna. Version 1511 brukar kallas för novemberuppdateringen eftersom den släpptes i november, så om den inte har dykt upp nu betvivlar jag att den gör det frivilligt. Det kan finnas ett annat alternativ som har skrivit av en Windows Insider-person (dvs en som brukar testa betaversioner och liknande, vilket i och för sig inte bevisar något), och jag har inte testat det själv, men han skriver följande:

      ”Jag har uppdaterat min datorn med hjälp av samma verktyg som man kan använda för att uppgradera från Windows 7 eller 8.1. Det kan man ladda ner från https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 där man klickar på ”Uppgradera nu”. Det gick alldeles utmärkt. Den fil som laddas ner är inte Media Creation Tool som nu tydligen endast skall användas för att göra en bootbar enhet med Windows 10. Filen som laddas ner heter GetWindows10-sds_____________.exe och det är bara att köra den.”

      Det är ett alternativ, men jag har som sagt aldrig testat det själv.


      tozon
      Deltagare

        Har nu provat att göra så ett flertal ggr på ena PC’n utan att lyckas, då den avslutar installationen med att meddela ”Ett fel har uppstått så installationen avbryts”, vad nu det innebär.

        Tog och laddade ner installationsfilen till USB-minne, enligt instruktion och skulle gå och installera det på den andra trliskande datorn, då det visade sig att den plötsligt indikerade att den höllt på med nedladdning av 1511 för installation.

        Men efter ett större antal försök och meddelande att ”Försök igen” så började jag idogt ”söka efter uppdateringar” och starta om datorn varvid det började köa uppdateringarav olika slag SAMT 1511. efter ytterligare ”Sök uppdateringar” och omstarter började den beta av uppdateringarna och till sist 1511, som nu är installerad på den datorn……

        Kan det ha med funktionen att den ska vänta 31 dagar innan den kan göra det, som nämns på vissa ställen?

        Ska bli spännande att se när/om den första datorn kommer med samma beteende och bara börjar hämta och installera 1511, efter 31 dagar efter den misslyckade installationen tidigare?

        //T

        Det är inte omöjligt att den gör på det sättet. När Windows Update misslyckas med en uppdatering kan det bero på tillfälligheter och statusen på datorn just när uppdateringen försöker genomföras. Om det installeras en annan uppdatering ändras förhållandena och uppdateringen försöker igen med de nya förhållandena. Den typen av löpande uppdateringsförsök behöver inte vara det tidsmässigt sett effektivaste sättet att göra systemuppdateringar på, men det brukar lyckas förr eller senare.


        tozon
        Deltagare

          Har inte försökt köra ”Installera W 10” sen sist, men gjorde det igår då det tipsats mycket om att göra det.

          Och då installerades 1511 rakt av bara…….

          Måste vara att den ska vänta 31 dagar för att installera efter tidigare försöken som misslyckades, så den börjar ”räkna om” även efter ett misslyckande.

          Nu sitter 1511 där även om det tog nästan 5 timmar som den stog och tuggade sig igenom allt helt själv, bara en fråga i slutet och sen inloggning och igång igen.

          //T

          Skönt att det löste sig till slut.

          Forumet ’WINDOWS’ är stängt för nya ämnen och svar.