Hej.
Jag kör Windows 10 och startmenyn med appar försvann. Jag fick tillbaka startmenyn men alla inbyggda appar (appen Store och alla övriga ) kan inte startas. Övrigt så fungerar datorn OK ! Hur kan jag få tillbaka apparna ? Jag får ett fel i Windows loggboken ”programlogg” event-id 5973
Beskrivning:
Aktiveringen av appen Microsoft.WindowsStore_8wekyb3d8bbwe!App misslyckades med felet: Ett RPC (Remote Procedure Call) nådde inte fram. Mer information finns i loggen Microsoft-Windows-TWinUI/Operational.
Händelsens XML-data:
<Event xmlns=”http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event”>
<System>
<Provider Name=”Microsoft-Windows-Immersive-Shell” Guid=”{315A8872-923E-4EA2-9889-33CD4754BF64}” />
<EventID>5973</EventID>
//Kalix1
Fungerar Start-menyn som den ska på andra konton på datorn, och på ditt konto om du startar datorn i felsäkert läge?
Startmenyn fungerar med annat konto och i felsäkert läge men inte dom inbuggda apparna (store,sport m.fl.)
//kalix1
Har du testat att köra felsökaren för Windows-appar?
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-10/run-the-troubleshooter-for-windows-apps
Jag har testat felsökaren men den hittar inget !
// Kalix1
1. Den Windows 10 som jag har är en uppgradering från Windows 8.1 om det kan vara ett problem ?
2. Jag har den senaste uppdateringen av Windows gjord via Windows update !
3. Jag har skapat en ny användare för att se om det fungerade med den men det gjorde det inte !
//kalix1
En ren installation har alltid större chans att fungera eftersom en uppgradering, oavsett vilket operativsystemet man uppgraderar från och till, riskerar att få med sig problem från ursprungsinstallationen vila filer och funktioner som ligger kvar (i Systemregistret och så vidare).
I experimentsyfte, har du möjlighet att temporärt stänga av brnadvägg och antivirus och se om det påverkar?
Har testat med att stänga av brandvägg & Antivirus men det fungerar inte !
//kalix1
Det kan vara så att du behöver kontakta Microsofts support på https://support.microsoft.com/sv-se och klicka på Kontakta Answer Desk och låta dem undersöka saken. Ditt problem verkar handla om något mer djupgående än att försöka hitta rätt fix för installationen.
Jag har tänkt att göra en ny installation av Windows 10 på min befintliga dator. Eftersom min nuvarande Windows 10 installation är en uppgradering från Windows 8.1. har jag en ny hårddisk till min dator som jag vill installera en ren version av Windows 10 på. Kan jag då på något sätt använda den befintliga Windowslicensen eller måste jag skaffa en ny ?
//kalix1
Det går fint att använda den befintliga licensen. När du uppgraderade och ”lade beslag” på en licens sparades den på ditt Microsoft-konto tillsammans med vad man kan akalla en bild av din dator (dvs information om vilken hårdvara den innehåller). När du gör en nyinstallation hoppar du över momentet där du ska ange ett serienummer/licensyckel. När Windows efter installationen ska aktiveras kommer aktiveringen att titta på ditt Microsoft-konto om du har en licens (vilket du har) och om dator du installerar på i stort sett matchar den datorn som licensen tillhör. Allt detta sker automatiskt, och när aktiveringen har hittat licensen och om du inte har byggt om datorn för mycket aktiveras Windows och du har en färdig installation. Du behöver med andra ord aldrig mer bry dig om borttappade licensnycklar och sådana detaljer, det håller ditt Microsoft-konto koll på åt dig.