Windows 7 startar inte!

Löst
Detta ämne innehåller 10 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 8 år, 10 månader sedan.
Skapare
snatterand
Deltagare

 

HP Pavilion Elite m9860sc, serienr  CZH9430GLT,  Produktnr  VN278AA-UUW

 

med Windows 7 Home Premium.

 

 

 

Efter Blue Screen med uppgift om Crash dump går datorn inte att använda. Den startar i ”Felsäkert läge” och man rekommenderas att köra ”Startreparationsprogrammet”, att ändå välja ”Kör windows normalt”, leder endast till att man kommer tillbaka till ”Felsäkert läge”.

 

  1. Vi har kört igenom hela reparationsprogrammet inkl säkerhetskopieringen utom systemåterställningen till fabriksinställningen. Mocrosofts återställning fungerar ej, felkod: 0X800700b7. Enl reparationsprogrammet är allt ”Godkänt”. Men programmet säger att det inte kan reparera datorn.

     

  2. Test utfördes därefter med ”Startbar Diagnostikskiva för Windows 7” med följande resultat:

     

 

 

 

Testning underkänt.  2015-05-30

 

Memory Fault Test

 

Faillure at 0BE5C39A8h    (expected 00000000h / actual 00000020h)

 

Test ID = PCDMEM&1

 

Error code: MEM516-18

 

 

 

Adress Fault Test

 

Failure at 0BE5C39A8h     (Expected 00000000h /  actual FFFFFFFFh)

 

Test ID = PCDMEM&2

 

Error code: ME516-19

 

 

 

Randon Pattern Test

 

Failure at 0BE5C39A8h  (expected 00D5A99 Dh / actual 00D5A9DBh)

 

Error code: ME516-21

 

 

 

Diagnostic Tools

 

Powered by PC-Doctor (R)

 

 

 

Testing: AMD Phenom(tm) II X4 810 Processor                                  Passed

 

 

 

Testing: Memory (6144 MB)                                                                Failed

 

Error Code: BIOME-1

 

Suggestion: Please contact HP Support

 

Press any key to continue.

 

 

 

Testing: WDC WD10EADS-65M2B0 (WD-WCAV52765279) Drive    Passed

 

Testing: hp DDVDW TS-H653R (R3786GCSA0373800) Drive           Passed

 

 

 

 

 

Ny testning 2015-05-31 visar följande:

 

 

 

Memory Fault Test

 

Faillure at 0BE5C39A8h    (expected 00000000h / actual 00000020h)

 

Test ID = PCDMEM&1

 

Error code: MEM516-18

 

 

 

Adress Fault Test

 

Failure at 0BE5C39A8h     (Expected 00000000h /  actual FFFFFFFFh)

 

Test ID = PCDMEM&2

 

Error code: ME516-19

 

 

 

Randon Pattern Test

 

Failure at 0BE5C39A8h  (expected FAC531DCH/actialFAC531FCH)

 

Test ID = PCDMEM&3

 

Error code: ME516-21

 

 

 

Detta överensstämmer inte med föregående test! Vad har hänt under tiden som vi över huvud tagit inte kommit in i datorn?

 

 

 

Vad gör vi nu? Är datorn bara att skrota eller går den att rädda? Tacksam för svar.

 

Om man ska tro testresultaten spelar det ingen roll hur många gånger du kör reparationsverktyg eller försöker starta på olika sätt, testerna pekar på att det är minst ett av de fysiska minnena i datorn som har gått sönder och minneskretsen behöver bytas. Lyckligtvis är det en stationär dator du har, så det är inga problem att skaffa nya minneskretsar och byta ut dem i datorn.
På den här adressen har HP bra information hur man göra om du vill göra det själv i stället för att lämna in datorn på en verkstad (http://support.hp.com/se-sv/product/HP-Pavilion-Elite-m9000-Desktop-PC-series/4048900/model/4051379/document/bwh03886/).


snatterand
Deltagare

    Tack för svaret och den medföljande länken!


    snatterand
    Deltagare

      Stort TACK för fint svar. Jag följde dina anvisningar och avmonterade minnesmodulerna (3 st DDR3-SDRAM på 2 GB/st). Jag körde dem en och en i taget i datorn samt testade dem med Hårdvarudiagnostiken (PC-doktorns). Två av dessa godkändes som helt felfria medan en minnesmodul klassades med Error Code: BIOME-1 och underkändes. Såväl processorn (AMD Phenom 11×4 810 processor) som de lokala diskarna (WPC 10 EADS-65M2B0 SCSI Disk Devise och HP-C) testades vara helt felfria. För säkerhets skull tog jag en riktig back up av hårddisken hos Elgigantens support. Allt kom dock inte med som t ex e-post vilket jag beklagar djupt men jag får finna mig i det.

      Det märkliga är dock att Windows 7 varken startar med de två felfria minnesmodulerna en i taget eller de två tillsammans. Jag får nämligen Blue Screen vid uppstart trots att minnesmodulerna har testats vara felfria.

      Vad göra nu? Tacksam för ännu ett svar! Hälsningar Gerd

      Det kan vara så att en eller flera av minneskapslarna sitter på fel plats. Jag har tittat i servicehandboken för datorn (http://support.hp.com/se-sv/product/HP-Pavilion-Elite-m9000-Desktop-PC-series/4048900/model/4051379/manuals) men hittar inte något bra översikt över själva moderkortet, så jag kan tyvärr inte peka på vilka socklar som ska användas, men socklarna borde vara numrerade och det borde vara de två lägst numrerade socklarna som kapslarna ska sitta i.

      Den enda ledtråden jag får från manualen är att:

      Om du byter ut en minnesmodul ska du sätta den nya minnesmodulen i samma sockel som den borttagna minnesmodulen satt.
      Eller
      Om du lägger till en ny minnesmodul ska du installera den nya modulen i minnessockeln närmast den förinstallerade modulen. Nästa installation görs i nästa lediga sockel.

      Närmare än så kan jag tyvärr inte beskriva.


      snatterand
      Deltagare

        Hej igen! Av vårt resonemang har jag förstått att jag bör byta ut det felaktiga minnet. Jag åkte därför till Kjell & Co och framförde mitt problem med Blue Screen och att jag inte kan starta Windows. Personalen tyckte dock att åtgärden med att köpa ny minnesmodul inte på något sätt löser problemet och framförde att det vore bortkastade pengar och förhoppningar! Windows borde med lätthet starta med de två felfria minnesmodulerna (4GB tillsammans). Jag är benägen att tro på det! Vad säger ni? Nu är jag tyvärr tillbaka på ruta 1 igen. Vad göra? Kjell & Co nämnde att felet kan vara i själva Windows (en drivrutin eller ett systemfel)! Naturligtvis har jag bytt plats på minnesmodulerna ett antal gånger, men utan att bli av med problemet! Windows startar inte (BLUE SCREEN) medan hårdvarudiagnostiken inte hittar något fel varken på hårddisk, proccessor eller de återstående två friska minnena.

        Var vänlig ge mig fortsatt professionell vägledning. By the way kan man köra ”Windows Repair” (PC-tidningen nr 3, 2015) i felsäkert läge? Hälsningar Gerd 

        De har fullständigt rätt i att det ska gå att köra datorn med två minnesmoduler, men pysslandet med minneskapslar är lite stökigare än så. Först är det viktigt (men inte absolut nödvändigt) att bägge minnesmodulerna är likadana, inte bara i minnesstorlek utan även minneshastighet, och de måste sitta i rätt socklar.

        När datorn visar BSOD (Blue Screen of Death, eller blåskärm), visas det någon form av felmeddelande? Om datorn envisas med att försöka hoppa vidare i uppstarten kanske du har en digitalkamera eller mobilkamera så att du kan fotografera skärmen att studera i lugn och ro.


        snatterand
        Deltagare

          Hej Superanvändaren! Ja, vi lyckades få ordning på problemet med ”hackspettmetoden” på F8, som vi läste om på forumet och kunde därmed komma åt tidigare gjord systemavbildning! Nu har vi fått ett annat problem. Efter att ha införskaffat nya minnesmoduler hos Memorystock, vilka vi fick rotera i modulfacken flera gånger innan allt fungerade så lossade den röda datakabeln från hårddisken till moderkortet vid moderkortet. Det finns 3 lediga kontaktdon på moderkortet (motherboard with SATA connectors) som skulle kunna passa. De sitter i en grupp av fyra med färgerna vit (upptagen), gul, mörkblå och ljusblå. Min fråga till dig är vilken kontakt skall jag välja? Om jag inte kopplar in den lossade kabeln så startar Windows inte alls utan en vit text på svart botten kan ses på skärmen med orden ”Reboot and select proper boat device or insert boot media in selected boot device and press a key”! Kan du knäcka mitt prolem så är du värd all beundran! Jag ser med stor tacksamhet fram emot ett ytterligare mycket proffesionelt svar! Hälsningar!:)

          Jag vågar inte föreslå något konkret då jag inte har lyckats hitta någon teknisk karta över moderkortet, men står det någonting i stil med ”SATA 0”, ”SATA 1” vid kontakterna på moderkortet?


          snatterand
          Deltagare

            Hej igen, nej det står ingenting vid kontakterna men det är, som jag uppfattar det hela, vanliga hederliga SATA-kontakter för datakabel (plattkabel). Vi chansade och stoppa in kabeln i den mörkblå kontakten och vips så fungerade allt till vår fulla belåtenhet och förvåning! Du kanske undrar varför vi inte tillfrågade HP-support om våra problem så är det på det sättet att de inte har kunnat besvara en enda fråga på ett professionelt och begripligt sätt och verkade dessutom helt ointresserade av att besvara frågor på datorer vars garantitid har gått ut! By the way minnesmodulerna köptes från Memorystock (USA) för 1/5 av priset (inkl tullavgifter) mot vad HP kunde erbjuda och var dessutom 2GB större per styck än de ursprungliga! Allt levereades inom några dagar! Nu till saken, vi är enormt tacksamma för att du, Superanvändare, har tagit dig an våra problem på ett skickligt och sunt sätt och önskar dig all lycka till! Nu kommer nästa utmaning nämligen att bygga upp ett helt nytt LAN med nya accespunkter för både bredband, IPTV-box och bredbandstelefoni! Vi har nämligen fått in fiber i huset! Mvh din Snatterand 🙂     

            Skönt att det löste sig. 🙂

            Och om det kör ihop sig med nätverket – hojta, så ska vi se om vi inte kan lösa det också.

            Forumet ’WINDOWS’ är stängt för nya ämnen och svar.