Windows 7 utforskaren

Inte löst
Detta ämne innehåller 9 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 4 år, 11 månader sedan.
Skapare
HaboEdlund
Åskådare

När jag trycker på höger musknapp på en mapp eller bild slutar utforskaren att fungera. Startar sedan om själv.

Även när jag trycker höger musknapp på Kommandotolken för att köra som administratör slutar utforskaren att fungera och startar om.  Fungerar dock när jag klickar på skrivbordet. Mycket irriterande.

Hälsningar Lars

Tacksam för hjälp.

Har du undersökt om det finns en nyare version av grafikdrivrutiner än de du använder?

Fungerar det som det ska om du startar i felsäkert läge?


HaboEdlund
Åskådare

    Senaste grafikrutiner är installerade. Samma fel i felsäkert läge. Körde sfc/scannow i felsäkert läge, men inga fel hittades.

    Testa att köra Systemfilsgranskaren med Microsofts guide och se om den hittar några problem.


    HaboEdlund
    Åskådare

      Hej, som jag skrev i mitt förra svar har jag kört systemfilsgranskaren i felsäkert läge (sfc/scannow) men den säger att den inte hittar några fel. Några fler tips??

      Hälsningar Lars

      Utöver att köra SFC så står det också i guiden att man ska börja med att köra DISM, och det framgår inte om du har gjordt det eller inte.

      Om du i experimentsyfte testar att skapa ett extra användarkonto och försöker högerklicka när du är inloggad med det kontot, fungerar det där (för att undersöka om det kan vara något kontoberoende eller om det påverkar hela systemet)?


      HaboEdlund
      Åskådare

        Har testat med en annan inloggning, Samma problem. När jag skulle köra sfc följde jag Microsofts manual där det står att om man kör Windows 7 skall man hoppa över dism. Jag har hittat andra länkar som säger att man ska avinstallera vissa uppdateringar. Dessa är inte installerade i min dator.

        Fler tips??

        Har du gjort kompletta genomsökningar med säkerhetsprogram som antivirus (det program som du använder för virusskydd) och Malwarebytes för att undersöka att det inte har kommit in något oönskat i datorn?


        HaboEdlund
        Åskådare

          Jag har gjort genomsökning med mitt abonnemang F-secure, Malwarebytes och IObit. Inga virus. Det här är en LapTop, men det märkliga är att samma problem dykt upp på min stationära dator Acer, också med Windows 7. Det händer också att utforskaren slutar om jag trycker delete på fil. Båda datorerna har Microsoft 365 abonnemang med lagring på Onedrive.

           

          Jag kan komma på många saker som det inte borde vara. Eftersom det inte fungerar ens i felsäkert läge borde det inte vara något tredjepartsprogram som ställer till det, du har de senaste grafikdrivrutinerna, felsäkert läge startar bara med de nödvändigaste drivrutinerna så om det har med det att göra får det nästan klassas som någon form av systemfel (trots att systemgenomsökningen inte hittar några fel). Hade du haft Windows 10 hade jag föreslagit en systemåterställning, men Windows 7 har inte samma funktionalitet så det vill vi gärna undvika in i det längsta.

          Du skulle kunna testa att köra det här minnestestprogrammet för att se om någon av minneskapslarna inte fungerar korrekt. Osannolikt eftersom det är samma problem i två datorer, men konstigare saker har hänt.

          Om du inte redan har gjort det så gör en manuell sökning med Windows Update för att kontrollera om det har kommit någon uppdatering. Windows 7 är ju visserligen döende men kommer ju att underhållas i några månader till så det kan vara värt ett försök. Om du har klientprogrammen för Office installerade (i och med Office365) så testa även att göra en manuell sökning efter uppdateringar där också, uppdateringsfunktionen för Office är lite ”alternativ” när det handlar om att söka automatiskt.

          Forumet ’WINDOWS’ är stängt för nya ämnen och svar.