Forumsvar skapade


vernerulrik
Deltagare

    Ingen framgång, jag har endast 1 konto för e-post + 1 microsoftkonto (alias).


    vernerulrik
    Deltagare

      Inställningar i E-post eller inställningar i Windows?

      Jag har 1 konto.


      vernerulrik
      Deltagare

        Förstår inte frågan.


        vernerulrik
        Deltagare

          Jag har varit i kontakt med Microsoft support.

          Det som ligger närmast till hands som en förklaring till mitt problem med att radera e-postadresser i Kontakt framgår ur ett svar som ges här: https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-other_settings/delete-button-grayed-out-in-people-app/2796f9bc-a625-471a-9706-bc452ba715d6

          Frågeställaren skriver: I am trying to delete a contact in People app on Windows 10 but when i right click the word “delete” is greyed out so how do i delete

          Detta är ju precis mitt problem.

          Frågeställaren får bl a följande svar:

          thank you for providing this question.
          I am a seasoned Windows expert with almost a decade in usage and support experience and hope to resolve your problems quickly.

          That is because the contact might be associated to a connected account (linkedin, skype, twitter,…) and can only be deleted in the connected network to be deleted from the list. (Min kursiv)

          Nästa problem blir då att hitta det/de konton som är förbundna med kontaktlistan. Det blir inte lätt.


          vernerulrik
          Deltagare

            Supporten svarar endast på frågor om produkter. Den håller på att lära sig…


            vernerulrik
            Deltagare

              Jag har endast ett konto och det har jag tagit bort och installerat igen. Det var lite besvärligt eftersom det frågades efter en PIN-kod och den hade jag inte, utan jag fick ordna en ny.

              Det som hände när kontot installerats igen var att kontaktlistan var tom. Men det berodde på att Senaste kontakter (Microsoft Kontakter) i Filtrera kontakter (”tratten”) inte var förbockade. När jag gjort det visades kontaktlistan igen.

              Jag gjorde sedan om samma procedur på en annan dator med en annan hårddisk och resultatet blev detsamma. Kontaktlistan finns alltså inte på mina datorer, utan hos Microsoft. Varje gång jag testar att skicka e-post till någon i kontaktlistan så räcker det att börja skriva adressen så fylls denna på automatiskt, dvs från kontaktlistan. Och eftersom jag inte kan radera några adresser i kontaktlistan har jag ingen bestämmanderätt över dess innehåll. Så jag förstår helt enkelt inte varför alternativet Ta bort finns, det alternativet är ju hela tiden inaktiverat (grått) och kan inte användas. Det finns inte heller någon papperskorg som lär ska finnas enligt de instruktioner som hittas på nätet. Jag kan helt enkelt inte redigera kontaktlistan, och det är detta som är mitt problem. Jag har mängder av e-postadresser som jag samlat på mig men som jag vill bli av med.


              vernerulrik
              Deltagare

                Inga förändringar med dessa åtgärder.


                vernerulrik
                Deltagare

                  Kontoinställningar för Outlook har tre synkroniseringsalternativ: E-post, Kalender och Kontakter. Samtliga är påslagna. Ska jag stänga av E-post?


                  vernerulrik
                  Deltagare

                    Som jag nämnt tidigare, den möjligheten finns inte eftersom ”Ta bort” är gråfärgad, inaktiverad. Det är just detta som är problemet. Det går alltså inte att ta bort enskilda kontakter. Går det att ta bort samtliga kontakter samtidigt?


                    vernerulrik
                    Deltagare

                      Synkronisering sker när appen E-post öppnas för dagen, idag 09:27:19.

                      Webbversionen innehåller nu inga kontakter eftersom jag raderat dem. Jag använder inte den versionen.

                      På något sätt måste jag kunna radera samtliga kontakter även i appen – sedan kan jag nog skriva in de aktuella kontakterna igen.

                      Jag har endast 1 konto numera, förutom primära alias hos Microsoft (som dock inte används).


                      vernerulrik
                      Deltagare

                        bgjo

                        Inga sammanslagna kontakter.

                        Jag har kikat på online-versionen men tagit bort alla kontakter där eftersom jag endast använder Windows 10:s app E-post och Kontakter.


                        vernerulrik
                        Deltagare

                          bgjo

                          Kontaktlistan visas endast när alternativet Senaste kontakter (Microsoft Kontakter) är förbockat. Det alternativet finns dock inte i din bild.


                          vernerulrik
                          Deltagare

                            Comhem-kontot är raderat, men kontaktlistan är densamma och övriga svårigheter oförändrade.


                            vernerulrik
                            Deltagare

                              Jag har två e-postkonton i appen E-post i Windows 10. Dessa e-postkonton uppvisar exakt samma kontaktlista, varför?

                              Comhem-kontot kan jag avsluta eftersom Comhem avslutar hela sin e-posthantering den 18 november. Outlook-kontot har jag just öppnat som en ersättare till Comhem-kontot. Frågan är då varför jag inte, för enskilda mejladresser, kan använda mig av alternativet ”Ta bort” (som är inaktiverat) eller av papperskorgen (som inte finns där den ska finnas). Varför är min app E-post och Kontakter på det här sättet obrukbar? Nu har jag kollat med en annan användare av denna app och där finns både valet ”Ta bort” (aktiverat) och en papperskorg. Han kan alltså välja att ta bort enskilda mejladresser från listan med kontakter. Varför?


                              vernerulrik
                              Deltagare

                                Outlook.com.

                                I webbversionen finns en del av de kontakter jag har i E-post och Kalender i Windows 10 , men långtifrån alla. Där har tydligen funnits en synkronisering någon gång. Jag har nu raderat dessa kontakter, eftersom jag vill arbeta med E-post i Windows 10.

                                Jag funderade på en möjlig lösning, nämligen att avinstallera appen E-post och Kalender i Windows 10 och sedan installera den igen. Frågan är då om Outlook-kontot och kontakterna finns kvar? Sedan blir det kanske möjlig att ta bort enskilda mejladresser.