Radera kontakter i E-post för Windows 10

Inte löst
Detta ämne innehåller 49 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  vernerulrik 1 månad, 2 veckor sedan.
Skapare
vernerulrik
Deltagare

Efter byte av e-postadress vill jag rensa ut en del kontakter i E-post för Windows 10. Nu har jag letat och letat men inte hittat någon lösning. Kontaktlistan är full av inaktuella kontakter. Hur gör jag?

I Windows 10 hanterar du kontakterna i appen som heter just Kontakter. I Windows 10 är det flera appar som samarbetar med varandra, exempelvis har appen E-post inte någon egen kontaktlista utan använder Kontakter, appen Kalender likaså.


vernerulrik
Deltagare

    Det svaret hjälper inte mig. Klickar jag på Kontakter i nedre vänstra hörnet visas ingen lista med kontakter, endast en gubbe i en cirkel omgiven av olika appar. Däremot kan jag söka kontakter som då visas i nytt fönster. Här kan jag klicka på Redigera upp till höger, men jag kan inte plocka bort kontakten. Jag är alltså ute efter en lista med samtliga kontakter där jag kan plocka bort enskilda kontakter. Jag kan inte någonstans se vilka kontakter jag har och hur många.


    vernerulrik
    Deltagare

      Nu har jag fått fram en lista över samtliga kontakter, och det fick jag genom att klicka på ”tratten” – Filtrera kontakter.

      Nu är det meningen att jag ska kunna plocka bort enskilda kontakter genom att högerklicka på ”Ta bort”. Men här blir det stopp, eftersom ”Ta bort” är inaktivt, grått.

      Testa att starta appen E-post och klicka på de två små gubbarna nere i vänstra hörnet. Det öppnar kalendern. Klicka på rätt konto i vänsterkolumnen så visas alla kontakterna för det kontot i mittenkolumnen. För att radera en kontakt klickar du på namnet på den personen så att informationen visas till höger, då klickar du på soptunnan längst upp till höger.


      vernerulrik
      Deltagare

        Problemet är att det inte finns någon soptunna uppe till höger, jag vet att den ska finnas men den finns alltså inte. Samma med högerklick på namnet: både soptunnan och ”Ta bort” är grå, inaktiva.

        Har du kollat i Windows Store så att du har den senaste versionen av apparna?


        vernerulrik
        Deltagare

          Vilka appar syftar du på? I Windows 10 heter e-postprogrammet E-post, och det uppgraderas väl när Windows 10 kommer i ny version två gånger per år? Jag har nu version 2004, på en av mina datorer, de övriga datorerna vägrar efter 8 försök ännu att ta emot denna version.

          De tre apparna heter E-post, Kontakter samt Kalender vilket är logiskt men kan leda till förvirring när man pratar om dem.

          De ska normalt sett uppdateras automatiskt men det kan ändå vara bra att gå in i Store, klicka på de tre punkterna uppe till höger, välja Nerladdningar och uppdateringar och klicka på Hämta uppdateringar bara för att vara på den säkra sidan. Det kan nämligen hända Store av olika anledningar misslyckas att hämta uppdateringar för att temporärlagringen av hämtade filer har ”gått sönder” och det är inte säkert att man märker det om man inte kollar upp saken.

          Du kan också testa att uppdatera Windows till den senaste versionen som heter 20H2, det kan lösa problem både med Store och hämtningen av uppdaterade appar.

           


          vernerulrik
          Deltagare

            Store har inte listat dessa. Däremot kunde jag söka på e-post och fick då upp ”E-post och Kalender” men med meddelandet att jag redan har denna. Ska jag ändå ladda ner och installera denna app?

            Helt rätt, jag var lite otydlig men e-post och kalender ligger inbakade i samma så du har helt rätt att det är E-post och Kalender. Du borde däremot redan ha dem installerade på datorn, men klicka på den ändå för att dubbekolla om det finns någon uppdatering.


            vernerulrik
            Deltagare

              Appen är installerad på datorn, jag kan inte göra mer.

              Vad är det för e-posttjänst du använder?


              vernerulrik
              Deltagare

                Outlook.

                Om det är Outlook.com du menar, vad händer om du loggar in på webbversionen och raderar kontakter där?


                vernerulrik
                Deltagare

                  Outlook.com.

                  I webbversionen finns en del av de kontakter jag har i E-post och Kalender i Windows 10 , men långtifrån alla. Där har tydligen funnits en synkronisering någon gång. Jag har nu raderat dessa kontakter, eftersom jag vill arbeta med E-post i Windows 10.

                  Jag funderade på en möjlig lösning, nämligen att avinstallera appen E-post och Kalender i Windows 10 och sedan installera den igen. Frågan är då om Outlook-kontot och kontakterna finns kvar? Sedan blir det kanske möjlig att ta bort enskilda mejladresser.

                  Du måste vara prenumerant för att skriva inlägg i forumet