Hej.
Jag har installerat W10 på mina bägge bärbara datorer. Den ena funkar det alldeles utmärkt med. Den andra laptoppen har plötsligt E-post/Kalender bara försvunnit. Trycker jag på appen så blixtrar det till med en blå skärm sedan försvinner den.
Jag har provat att återinstallera de bägge, med det går inte. Jag får beskedet att E-post redan är installerad. Jag har försökt att avinstallera E-post / Kalender, men hur i h-te gör jag då?? MYCKET tacksam för hjälp !!!! Jag kan ju inte använda min E-post just nu!
// Lasse Sime
För att avinstallera apparna börjar du med att söka efter och starta Appar och funktioner. Där visas alla installerade appar, och för att avinstallera en behöver du bara klicka på den följt av Avinstallera-knappen.
Hej
Stort tack för ditt svar. Men…det hjäloer inte.
När jag får gör som du visar, får jag upp appen E-post med två rutor under
‘Avbryt’ och ‘Avinstallera’. Men dessa båda är gråade, och kan inte tryckas på !?!?
Vad i friden ska jag göra ????
//Lars Sime
Anledningen till att det inte går att avinstallera kalendern och e-post är att de är inbyggda i operativsystemet och därför är knapparna för just de apparna utgråade. Jag var lite otydlig där, ber om ursäkt för det.
De två vanligaste att apparna beter sig på det sättet är:
1. De har någon felaktig inställning för din användare. Har du möjlighet att testa att starta dem med ett annat användarkonto på datorn?
2. En del säkerhetsprogram, och då framför allt brandväggar, kan vara övernitiska om de inte är riktigt på banan med Windows 10. Vad är det för säkerhetsprogram du använder?
Hej
Tänkte nog att det inte gick att avinstallera.
Har kollat min frus användarkonto. Båda finns och startar som dom ska.
Dock har hon inte kopplat något konto till E-posten ännu.
Fattar integt… Jag har Norton som säkerhetsprogram.
// Lars Sime
Norton borde inte ställa till med något, framför allt inte som det fungerar med samma app och samma Norton på frugans användarkonto. Då borde det vara någon inställning någonstans i ditt konto som ställer till det.
Bara för att experimentera, om du söker efter och startar Välj en standardapp för e-post, vad säger den att standardappen för e-post är?
Hej
Den visar då på E-post, blå och vacker icon.
// Lars Sime
Du skulle kunna testa att köra Microsofts problemlösare för appar: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-10/run-the-troubleshooter-for-windows-apps
Hej
Jag körde programmet, met den berättade bara att den inte kunde identifiera något problem alls
// Lars Sime
Nu vet jag inte hur du loggar in på ditt användarkonto, men ett förslag som dyker upp på forum är att inte logga in på användarkontot/Microsoft-kontot med PIN-kod utan med det riktiga lösenordet. Det ska tydligen lösa problemet för ganska många.
Hej Igen
Men hur menar du nu?
Jag loggar in på mitt Microsoftkonto med den koden jag angav när jag installerade Windows. Vilket är det riktiga lösenordet jag ska använda? Mej veterligt har jag inget annat lösenord. Tacksam för förklaring.
// Lars Sime
Hej
Jag gick till Microsoft Store för att hämta appen e-post/kalender
Det börjar direkt att ladda ner. Det står att denna appen är installerad redan.
När appen är nedladdad, börjar den installeras ?!?! Efter någon minut säger en text att ett fel uppstod. Felkoden är : 0x80073B0F, vad nu det betyder.
Står jag kvar i Store så börjar den ladda ner appen igen, med samma korkade feltext….och igen…och igen….Men det funkar inte
Det är stökigt att avinstallera systemappar eftersom de per definition inte är tänkta att avinstalleras, men det går. Däremot tänker jag vara så tråkig att jag i stället för att citera Microsofts egna tekniker helt enket gör så att jag länkar till deras mest pedagogiska svar (tyvärr dock på engelska) i det första svaret i deras forumtråd, där står det precis hur man ska bära sig åt. Jag rekommenderar dock att du använder klipp och klistra i stället för att försöka skriva av kommandona på egen hand.
När det gäller felmeddelandet 0x80073B0F finns det även här flera alternativ. Du kan börja att trycka Windows-tangenten+R, skriva CMD och klicka OK för att öppna kommandofönstret. I kommandofönstret skriver du wsreset.exe och trycker Enter. Det nollställer chachen för Store, vilken kan reda ut problemet. Skulle inte det hjälpa finns det ytterligare två metoder beskriva av en Microsoft-tekniker på den här adressen.
Hej
Till slut gick det att avinstalera E-post / Kalender, och återinstallera bägge
men nu öppnar jag e-post….och får beskedet …Oj här vad det tomt.
Ok , jag måste koppla min e-post på något sätt… Det har jag inte hadft något problem med tidigare men nu fattar jag nada hur detta ska gå till.
Jag har ett mailkonto hod SurfTown (lars@sime .se) Detta är redan upplagt1
när jag loggar in på e-posten. Men det är lika tomt som en politiker hjärna där
Vad i friden gär jag för fel?????
Om du surfar in på e-postkontot via webbläsaren, hittar du e-posten då?
Hej
Jag förstår nog inte riktigt hur du menar.
Jag har mitt e-post konto ([email protected])hos SurfTown. Där kan jag logga in och se mitt konto. men bara där. Där dräller det in e-post till kontot. Men inte en enda kommer in till mit här i W10.