Funkar Windows Live Mail 2011 i Windows 10?

Inte löst
Detta ämne innehåller 4 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Keli49 8 år, 3 månader sedan.
Skapare
Keli49
Medlem

Tänker uppgradera min Windows 7 dator till Windows 10 men är osäker på om Live Mail kommer att fungera. Har läst någonstans att det inte ska göra det. Vad händer med mina sparade mail om det inte funkar?

Jag vågar inte lova hur det är med Live Mail 2011, men Live Mail 2012 som är den senaste verisonen ska tydligen fungera med Windows 10. (http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/essentials)

Det går inte att direkt svara på vad som händer med dina mail eftersom det helt och håller beror på hur du har hanterat e-post fram tills nu. Om du har använt POP3 kommer meddelandena enbart att finnas lokalt i det e-postprogram som du använder nu. Om du däremot har använt IMAP eller synkronisering (om du till exempel har använt Outlook.com eller Gmail) borde meddelande även finnas kvar på servern ute på internet. Det du kan göra är att surfa till din e-postleverantörs webbmail och se om dina meddelanden finns på servern, eller om webbmailen är tom.


Keli49
Medlem

    Jag använder POP3 och webbmailen är tom.

    Så om Live Mail fungerar så lär ju mina mail finnas kvar, om det inte fungerar är mina sparade mail då borta för alltid?

    //Keli49

    Eftersom du använder POP3 är det fullt förståeligt att webbmailen är tom.

    E-posten kommer inte att vara borta för alltid, men den kommer bara att finnas lokalt i din dator i en datafil. Om du säkerhetskopierar den innan du börjar borde det gå att importera den i en nyinstallation av Live Mail om något skulle gå galet vid uppgraderingen.

    Det är dock alltid vanskligt när man har all e-post lokalt med så gammal teknik som POP3. Det skulle vara mycket bättre om du, före uppgraderingen, moderniserade din e-postlösning till att inkludera en webbtjänst (som Gmail eller Outlook.com), då skulle din e-post finnas online och tillgänglig oavsett vad du hittar på med din dator. Om du har tillgång till nummer 7-2015 av tidningen hittar du en omfattande guide som kallas ”6 enkla steg till den perfekta e-posten” som beskriver hur du kan flytta ut all e-post till internet med alla fördelar det innebär. Bland annat skulle du kunna hitta på vad som helst med datorn, e-posten ligger fortfarande tryggt lagrad på internet.


    Keli49
    Medlem

      OK, tack för hjälpen.

      Ska leta upp tidningen ifråga och läsa artikeln.

      //Keli49

      Forumet ’E-POST’ är stängt för nya ämnen och svar.