Outlook 2003 kapar text i höger- och nederkant vid utskrifter, men bara på en pc

Inte löst
Detta ämne innehåller 5 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 3 år, 5 månader sedan.
Skapare
user-348061
Åskådare

Hej,
Jag använder fortfarande Office 2003 och vill fortsätta med det. Det har varit problemfritt i många år, men nu kom ett svårlöst problem. På en av mina datorer, med Win 10, kapas texterna i höger- och nederkant vid utskrifterna, både till fysiska skrivare (jag har två) och till pdf-filer (jag använder två pdf-skapar-program). Detta händer inte på mina andra datorer, både Win 7 och Win 10, med precis samma installationer av Office 2003 och skrivare respektive pdf-skapare.
Jag har ominstallerat Office 2003 flera gånger, har ominstallerat Windows, har kopplat bort Word som textredigerare och förstås kontrollerat inställningarna för pappersstorlek. Hjääälp…

Är det bara i Office som det blir problem eller blir det likadant oavsett vilket program du försöker skriva ut från? Har du kontrollerat så att du har de senaste drivrutinerna och programmen installerade för skrivaren?

Du kan dessutom behöva undersöka utskriftsinställningarna? Det kan vara så att de är inställda på att skriva ut i en specifik storlek när det kan vara nödvändigt att låta utskriften skalas om så att den passar pappersstorleken.


user-348061
Åskådare

    Hej, förlåt sent svar; jag trodde att jag skulle få aviseringar till min mejl, när det skrevs svar här, så jag har inte tittat in förrän nu.
    Svaren är att jag har bara problemet i Outlook 2003. Det förekommer inte i andra program, inte ens i andra Office 2003-program (t.ex. problemfritt i Word 2003). Jag har kollat utskriftsinställningarna och jag har de senaste (oinstallerat dem) drivrutinerna till skrivarna. Felet blir detsamma vare sig jag gör fysisk utskrift till skrivarna eller en låtsasutskrift för att skapa pdf-filer, även med olika pdf-skaparprogram. Och jag har kollat pappersformat och marginaler. Än konstigare är att detta fel  uppträder på endast en dator (ironiskt nog den jag använder oftast), medan allt är felfritt på mina andra datorer, som är likadant konfigurerade, tre har Win 10 och två har Win 7.

    Det låter ju helt klart som att som att det är själva utskriftsfunktionen i Outlook som inte fungerar som den ska eftersom det inte fungerar vare sig till skrivare eller till pdf, som ju använder olika drivrutiner. Det troligaste borde vara att det handlar om utskriftsinställningarna i Outlook är felinställda och att det får utskrifterna att bli konstiga oavsett vad du skriver ut till, men det har du ju redan kontrollerat så det är tydligen inte det heller.

    Jag hittade en teori om att Office 2003 och äldre tydligen använder Internet Explorer som utskriftshanterare, så det kan vara att något är fel med den webbläsaren som åstadkommer problemen. Testa att starta Internet Explorer och gå in i dess skrivarinställningar för att se om du hittar någon ledtråd där till vad som kan vara fel.

    Som lök på laxen håller ju dessutom Internet Explorer på att pensioneras, så risken är att det kommer att bli problem även på de andra datorerna.


    user-348061
    Åskådare

      Besynnerligt att jag inte har fått avisering om att jag har fått svar, då jag har klickat för det alternativet.

      Såg därför detta svar först nu av en händelse. Tack för tipset. Jag har testat att göra utskriftsinställningar i Internet Explorer, men tyvärr gav det inte effekt på problemet med utskrifterna i Outlook 2003.

      Mvh Roland

      Det låter som att det är själva Outlook som är problemet, även om det är något på just den datorn som utlöser det. Eftersom Office 2003 är nedlagt och inte har fått ens säkerhetsuppdateringar på några år kan det åstadkomma konstiga effekter, och det kan vara precis det som du har drabbats av. Eftersom det fungerar med andra Windows 10 är det inte operativsystemet i sig själv som är problemet, eftersom det blir samma sak med pdf och fysiska utskrifter är det inte drivrutinerna till skrivare eller ”pdf-skrivaren” som verkar vara problemet, utan för tillfället leder allting tillbaka till Outlook.

      Det du skulle kunna testa är att avinstallera Internet Explorer och se vad som händer, och eventuellt installera IE igen om det fortfarande inte fungerar. Hjälper inte ens det är jag rädd för att du kan behöva byta ut din version av Outlook.

      Forumet ’E-POST’ är stängt för nya ämnen och svar.