Telia e-mail

Inte löst
Detta ämne innehåller 5 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av  wolvesdancin 9 år, 2 månader sedan.
Skapare
Christer T
Medlem

Hej
Har inhandlat en surfplatta och vill nu även kunna skicka mail från denna. Använder outlook
I telia mailinställningar har jag pop3 och vill byta detta till IMAP konto. Har ringt Telia, fick som svar att de inte kunde hjälpa mig med utomstående program.
Som det är idag kan jag läsa, men ej skicka mail från min iPad. När jag varit inne och kollat mail på min bärbara dator så försvinner mailen från iPaden. Vet att jag i telia:s inställningar skall ändra från pop3 till IMAP, men kan inte ändra detta. Rutan för detta är låst (gråmarkerad)
Hur går jag tillväga med detta?
//Christer

Hejsan Christer.
Bara för att reda ut lite detaljer så att inte något blir ”bort i tok”, vilken enhet är det som ställer till det?

Att e-posten försvinner är inte så konstigt eftersom, enkelt uttryckt, POP3 hämtar e-post och raderar den från servern efteråt, medan IMAP lämnar e-posten på servern och synkroniserar dina enheter mot servern. På så sätt får du tillgång till samma e-post på alla enheter, och när du raderar e-post försvinner den från samtliga enheter.
Med detta sagt hoppas jag att du har för avsikt att köpa IMAP på alla enheter.

Telia har en del guider för e-post, men jag antar att du redan har testat dessa?
http://www.telia.se/privat/support/epost/konfigureraepostkonto
http://www.telia.se/privat/support/surfplattor/


Agapetus
Medlem

    Jag har exakt samma problem och kan inte ändra epostkontoinställningen från POP3 till IMAP – rutan är inte aktiv. Vad händer med det gamla kontot om jag skapar ett nytt e-postkto med IMAP – försvinner det ?

    Agapetus


    wolvesdancin
    Deltagare

      Hej – både Christer o Agapetus. En användare har råkat ut för huvudsakligen samma dilemma som ni två. Vederbörande skriver att han/hon för sin e-post f.n. använder ett POP3-konto men vill gå över till ett IMAP-konto, vilket hindras av att det inte går att ändra epostkontoinställningen från POP3 till IMAP – rutan är utgråad och inte aktiv. Om ni tar en titt på de på engelska skrivna, synnerligen utförliga instruktionerna under länken

      http://www.msoutlook.info/question/634

      så kanske situationen klarnar. Det finns som synes en del att tänka på för att förhindra att man – när man tar de steg som påkallas av övergången från POP3 till IMAP begår irreparabla misstag.

      Jag skulle gärna vilja veta om länkinfon varit er båda till någon hjälp.

       

       

      >Christer T. Har du följt Telias guide för inställning av Mail i iPad?

      https://www.telia.se/privat/support/surfplattor?device=ipad-air&section=guide&guide=523

      Tar Outlook bort e-post när du läser den är det där du måste ändra inställningarna. Det gör du i kontoinställningarna i Outlook. Titta under Fler inställningar och se till att Outlook lämnar kvar meddelanden på servern.

      Vänligen
      Markus Dahlberg, redaktör


      wolvesdancin
      Deltagare

        Låt mig rekapitulera att Christer sagt att han inhandlat en surfplatta och nu även vill kunna skicka mail från denna. Han har talat om att han använder Windows Outlook men har tyvärr inte berättat om det är Outlook 2013 eller någon tidigare Outlook-version som han använder. Christer har POP3 i Telias mail-inställningar men vill byta till ett IMAP-konto, men Telia-supporten vill inte åta sig att ge Christer några anvisningar om förfaringssättet vid ett sådant byte. 

        Christer skriver att ”I telia mailinställningar har jag pop3 och vill byta detta till IMAP konto. Har ringt Telia, fick som svar att de inte kunde hjälpa mig med utomstående program.” Christer kan f.n. läsa, men ej skicka mail från sin iPad och när han varit inne och kollat mail på sin bärbara dator så försvinner mailen från iPaden. Han vet att han för att byta från POP3 till IMAP skall ändra i telia:s inställningar från pop3 till IMAP, men kan inte ändra detta  eftersom rutan för detta är låst (gråmarkerad).
        Agapetus berättar inte heller vilken Outlook-versin han använder men säger att ”
        Jag har exakt samma problem och kan inte ändra epostkontoinställningen från POP3 till IMAP – rutan är inte aktiv. Vad händer med det gamla kontot om jag skapar ett nytt e-postkto med IMAP – försvinner det ? 
        Konvertering från ett POP3-konto till ett IMAP-konto

        Fråga: Jag använder för närvarande ett POP3-konto men önskar byta till ett IMAP-konto. POP3-valet är ”utgråat” och inte tillgängligt så jag kan inte ”rakt av” byta till IMAP. Hur byter jag från POP3 till IMAP utan att förlora mina nuvarande e-postmeddelanden?

        Svar: Du kan inte ”direkt-konvertera” ett existerande POP3-konto till ett IMAP-konto. Sammanfattningsvis kan en konvertering från ett POP3-konto till ett IMAP-konto endast åstadkommas i en trestegsprocess.  

        1.      Avlägnsa ditt nuvarande POP3-konto.

        2.      Skapa och anslut ditt IMAP-konto.

        3.      Överflytta dina e-post-mappar i den mån utrymmet på server tillåter detta

        4.       I samband med åtgärd nummer 3 kan det komma att fordras av dig att du genomför sådan viss konfigurering med vilken du sparar kopiorna på din Avsända e-post i IMAP-kontots mapp för avsänd e-post.  Om du använder Outlook 2007 eller Outlook 2010 är det möjligt att direkt via dina kontoinställningar spara din i POP3 sparade e-post-mapp i ett IMAP-konto.
        Outlook 2013 försöker bestämma mappen automatiskt men tyvärr misslyckas ofta flera av de IMAPserverimplementeringar som Outlook 2013 ska åstadkomma automatiskt.
        När du använder en Gmail IMAP-konto tas vissa åtgärder om hand om du utnyttjar SMTP-servern i Gmail.

         

        Observera också att du inte bör ta bort din befintliga uppsättning personliga lagringsmappar på din hårddisk, även kallade PST-filer,som du använt i ditt POP3-konto eftersom ett IMAP-konto endast stöder e-postmappar. Låt därför dina PST-filer fortsätta lagra dina kontakter, kalender, uppgifter, anteckningar och journalposter.
        I Outlook 2013 har du i princip dock inte längre användning för din befintliga uppsättning
        personliga lagringsmappar på din hårddisk, även kallade PST-filer, men du rekommenderas att ändå att göra det, eftersom Outlook 2013 försöker bestämma mappen automatiskt men tyvärr ofta misslyckas med flera IMAPserverimplementeringar i Outlook 2013.

        IMAP implementeringen i Outlook 2013 har förändrats ganska dramatiskt jämfört med tidigare versioner av Outlook. Medan den gör ett delvis bättre automatiskt jobb finns möjligheten tyvärr inte kvar att i efterhand korrigera felen manuellt.

        När Outlook 2013 inte kan hitta rätt mapp för e-posten Skickat eller mappen Borttaget, kommer Outlook 2013 att skapa en mapp i din postlåda som inte synkroniseras med e-postservern. Detta är anledningen till att mappen av Outlook 2013 ges den gemensamma beteckningen Endast denna dator”.

        Att korrigera detta fel är inte längre lika enkelt som det var i Outlook 2010, men fortfarande möjligt i de flesta IMAP-postservrar.

         

        För åtskilligt mer detaljerade anvisningar med anknytning till Konvertering från ett POP3-konto till ett IMAP-konto se

        http://www.msoutlook.info/question/634

        http://www.msoutlook.info/question/486

        http://www.msoutlook.info/question/754



        Forumet ’E-POST’ är stängt för nya ämnen och svar.