Thunderbird

Inte löst
Detta ämne innehåller 6 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 8 år, 6 månader sedan.
Skapare
akehagg
Deltagare

Har Windows 10, har länge använt Thunderbird utan problem. Mitt epost konto är [email protected] och Thunderbird har läst det utan problem. Nyligen kom några uppdateringar av Windows. Nu kräver Thunderbird ett password, och när jag skriver in det rätta säger den att servern nekade mig access. Om jag däremot tar Chrome och går till Sprays hemsida och loggar in på min mail med samma password går det bra att läsa mailen. Jag har kört systemåterställning utan resultat. Jag har installerat om Thunderbird också utan resultat Inga inställningar i Thunderbird, som tidigare fungerade, har ändrats. Vad gör man.

Åke Hägg

Har du något något mer specifikt felmeddelande, eller kanske någon form av felkod?

Jag vågar inte säga vad det är som ligger bakom trasslet, men det verkar som många upplever samma problem efter den senaste uppdateringen av Thunderbird, oavsett om de använder Windows 10 eller någon äldre Windows. Det skulle kunna vara en olycklig kombination av uppdateringen av Thunderbird och att Microsoft har stramat upp någon säkerhetsrutin som ligger bakom problemen.

Det finns även några rapporter om att det kan vara en uppdatering av säkerhetsprogram som blockerar trafiken – vad använder du för säkerhetslösning och känner du till om du det har kommit några större uppgraderingar till den den senaste tiden?


akehagg
Deltagare

    Det blir egentligen inget felmeddelande utom att jag ombeds logga in, vilket har förekommit förut, men den här gången blir svaret från servern Access denied.

    Uppdateringarna märks inte så jag kan inte svara på det

    Hur kommunicerar Thunderbord med servern, är det med POP eller IMAP? Kan du varken skicka eller ta emot e-post, eller kan du bara göra det ena eller det andra?


    akehagg
    Deltagare

      Kommuniceras via POP. Jag kan skicka mail eftersom det sker genom SMTP till Bredband.net. Jag har dock behållt min mailadress på Spray. Det är läsningen från Spray via POP som inte fungerar.


      akehagg
      Deltagare

        Tillägg. Från Spray Support har jag fått följande svar 

        Sprayredaktionen (Spray Passagen Support)

        20 okt. 14:38

        Hej,

        Vi beklagar men vi har fortsatta driftsproblem med en SMTP server som medför att man inte kan skicka e-post genom POP och externa mailprogram.

        Använd webmailen för att logga in er mail. Dvs via internet http://www.spray.se / http://www.home.se.

        Felet kommer och går och det felsöks.”

        Det kan vara hos Spray felet ligger men å andra sidan kan Spray ha fått flera anmälningar och tror att felet uppkommer hos dem, medan det i stället är uppdateringar av Thunderbird som skapar problemet.

        I just det här fallet verkar det som att problemet ligger hos Spray. Jag skulle avvakta tills Spray säger sig ha fixat problemet och försöka igen. Risken är, om vi fortsätter efter hypotesen att det är en uppdatering som har ställt till det, att vi försöker fixa ett fel som inte existerar och i stället åstadkommer ett fel där det egentligen inte finns något.

        När programmet inte kan ansluta, står det något om relay i meddelandet att tillträdet till servern nekas?

        Jag skulle däremot rekommendera att du överväger att flytta din e-post till en mer etablerad e-posttjänst som Gmail eller Outlook.com, inte nog med att du slipper primitiva protokoll som POP och SMTP, det går även att låta de e-posttjänsterna hämta din e-post både från Spray och Bredbandsbolaget, så att du kan fortsätta att hämta post från dina befintliga adresser.

        Forumet ’E-POST’ är stängt för nya ämnen och svar.