Forumsvar skapade


Carl-Olof
Åskådare

    Hej igen, på support.hp.com har jag hittat en fråga som verkar röra samma problem och som verkar lösas med installation av drivrutiner (för nya SSD:n antar jag). Se följande länk:

    https://h30434.www3.hp.com/t5/Notebook-Operating-System-and-Recovery/Windows-10-install-not-recognizing-replacement-SSD/m-p/8013714#M610634

    Jag har ju använt Macrium Reflect för att genom kloning installera Windows 10. Kanske skulle du ändå kunna använda den länkade sidans information för att få till en lösning på mitt problem?


    Carl-Olof
    Åskådare

      När jag går in i BIOS med ursprunglig SSD som C: och väljer Boot Device Options med F9 får jag följande alternativ, inget är grått:

      >UEFI BOOT SOURCES
      Windows boot manager
      UEFI: IPv4 …
      UEFI: IPv6…
      LEGACY BOOT SOURCES

      När jag har min klonade SSD monterad ser det lite annnorlunda ut, bl a är LEGACY BOOT SOURCES grått. Då blir det heller ingen bootning av Windows.


      Carl-Olof
      Åskådare

        Nej, jag vill inte testa det eftersom jag har läst följande varning på http://www.oracle.com: ”Note – The operating system can only boot with the boot mode property value that was initially set at installation. If you change the boot mode property value after installing the operating system, the operating system will become inoperable (will not boot). To resolve this issue, you must change the boot mode property value back to its initial setting.”

         


        Carl-Olof
        Åskådare

          Tack! Nu har jag följt ditt förslag, formaterat om den nya SSD:n som en vanlig extra enhet, och minsann, den dyker upp i Utforskaren och enligt HP PC Hardware Diagnostics UEFI fungerar den som den ska! Därefter har jag gjort en ny kloning, det gick också bra.

          Men när jag sätter in den nya SSD:n på C:-platsen så vill datorn fortfarande inte boota. Följande kommer upp på skärmen och därefter händer inget mer:

          >>Checking Media Presence……
          >>Media Present……
          >>Start PXE over IPv6.

          Jag har stängt av datorn med strömknappen och gjort flera försök, men utan framgång. När jag byter tillbaka till min ursprungliga SSD startar datorn med Windows 10 som den ska.

          Jag observerade att i BIOS boot-ordning har raden med Legacy blivit ”grå”, kan det vara problemet? Jag kan ju aktivera den igen men då måste jag tydligen tacka ja till någonting med ”security” och det har jag inte vågat göra utan ditt moraliska stöd.

          Vad föreslår du som nästa steg?


          Carl-Olof
          Åskådare

            Tillägg: den nya SSD:n ansluten via USB-adaptern är ”inte allokerad” och syns inte som disk i Den hör datorn.


            Carl-Olof
            Åskådare

              Hej igen och tack för ditt svar!  Jag har nu kollat mina diskar med Diskhantering:

              För min ursprungliga SSD står det GPT och NTFS.

              För min nya större SSD står det också GPT och NTFS (inte så konstigt eftersom den är en kloning av den ursprungliga).

              För min mekaniska hårddisk  står det också GPT och NTFS.

              Jag kör senaste Windows 10 (64bit) och HPs original BIOS/UEFI. Hur kan man komma vidare utifrån detta?


              Carl-Olof
              Åskådare

                Din teori låter underlig tycker jag. Min ursprungliga SSD har minst två partitioner (C: och D:) vilket skulle utesluta att den är formaterad med MBR enligt er artikel om MBR och GPT i PC-tidningen någon gång i januari 2019.

                Min fabriksnya SSD låter sig ju klonas till att vara likadan som min ursprungliga SSD så den borde inte heller kunna ha MBR? Om det å andra sidan stämmer att min nya SSD inte har GPT så borde det ju vara enkelt att formatera om den och därefter göra om kloningen?

                Följdfråga: finns det inget program som kan tala om vilken formatering en SSD har? Om nödvändigt skulle detta ju kunna göras med en SSD i taget ansluten till en annan PC via USB-adaptern!

                Om din problembeskrivning ändå stämmer så borde den ursprungliga artikeln i PC-tidningen nr 19/2020  om hur lätt det är att byta till en ny SSD verkligen ha försetts med en varningstext av något slag!!


                Carl-Olof
                Åskådare

                  Här kommer bilagorna!


                  Carl-Olof
                  Åskådare

                    Har nu kört HP:s utmärkta program ”PC Hardware Diagnostics UEFI (version 8.0.0.0)” och fotat resultatet, dels med den ursprungliga SSD:n (Samsung 128GB), dels med den nya (Western Digital 250GB). Båda verkar ok, se bilagorna!

                    Med den ursprungliga SSD:n på plats går ju Windows igång som vanligt, men med den nya hittar BIOS ingen boot-disk. Boot-ordningen är densamma och båda SSD-erna är anslutna med samma kablage, fast en i taget förstås.

                    När jag googlar på felmeddelandet ser det ut som om detta är ett vanligt problemområde för HP-datorer men det är tyvärr oklart för mig hur problemet ska åtgärdas. Tacksam för förslag!


                    Carl-Olof
                    Åskådare

                      Warning: strpos(): Empty needle in /home/forge/forum.pctidningen.se/public/content/plugins/amazon-s3-and-cloudfront/classes/as3cf-plugin-compatibility.php on line 906

                      Rättelse/komplettering:

                      Min datormodell: HP Envy 700-304no med Windows 10

                      Bilder från Macrium och Boot bifogas


                      Carl-Olof
                      Åskådare

                        Jag har samma problem efter att ha bytt min gamla ssd mot en ny större ssd. Klonade först med Macrium Reflect enligt artikeln i nr 19/2020. Det fanns sex partitioner och jag valde efter viss tvekan att ta med alla (två av dem är C: och D:). Det gick bra men när jag bytte gammal till ny ssd i kabinettet och startade datorn (en sex år gammal stationär HP Envy 407-400no med Windows 10 version 20H2) fick jag följande:

                        Checking Media Presence…

                        Media Present…

                        Start PXE over IPv4.

                        Error: No boot disk has been detected or the disk has failed

                        PC Hardware Diagnostics UEFI hittar inga fel men längre än så kommer jag inte. Skulle jag inte ha klonat all partitioner?

                        Jag har nu bytt tillbaka och då funkar allt som förut.

                         


                        Carl-Olof
                        Åskådare

                          Tack, det löste problemet med appen Foton! En fråga återstår: i mappen användare hittar jag ett antal nytillkomna lokala användarmappar, troligen från strulperioden som ledde till att jag installerade om Windows 10. Virusalster? De verkar ganska jungfruliga och finns inte med som inloggningsalternativ men är det bara att ta bort mapparna för att bli av med dem?

                           


                          Carl-Olof
                          Åskådare

                            Har kollat hårddisken med chkdsk /r men fick inga felindikationer alls. C: är en SSD på 128 GB och har enligt HP:s Hardware Diagnostics en ”nötningsnivå” på 21 %. Ledigt utrymme är just nu 18 GB. Jag har även en större ”fysisk” hårddisk där vi lagrar användardata. Det är där bilderna ligger, åtkomliga för båda användarkontona.

                            Min fru och jag kör varsitt konto på datorn och för henne fungerar alltså appen Foton men inte för mig.

                            Det samma gäller sedan häromdagen för appen iCloud; hon kan mejla mm men jag får felmeddelande ”iCloud har slutat svara. Ett fel hindrar programmet från att fungera ordentligt”. Dessutom följande kryptiska felmeddelande ”Cannot set property ‘method’ of undefined”. Detta fel har uppstått under mina försök att ”laga windows” för att få Foton att fungera. Jag har avinstallerat och ominstallerat appen för båda användarna men det har inte hjälpt. Mitt gmail-konto fungerar som väl är.


                            Carl-Olof
                            Åskådare

                              Tillägg: appen Foton ger oftast felmeddelandet ”Filsystemfel (-2147219196)” men nu har jag även fått följande: ”Ett försök att registrera en process misslyckades eftersom målvärden inte var i ett giltigt tillstånd för att ta emot processregistreringar”. Vet ej vad det betyder men kanske kan det vara en ledtråd i problemlösningen?


                              Carl-Olof
                              Åskådare

                                Jag har nu gjort en manuell windows-uppdatering men hade av allt att döma redan det senaste (Version 1909, OS-version 18363.815). Felet med appen Foton fanns kvar.

                                Därefter har jag kört felsökning av Windows Store-appar. Resultat: det fanns ett fel som inte åtgärdades (Appar som låser sig eller kraschar). Jag uppmanades att skriva NET HELPMSG 2182 för att få veta mera. Googling ledde till Microsoft Community, ”Service registration is missing or corrupt, HELPMSG 2182. Windows 10”. Försökte följa de råd som gavs där, bl a sfc /scannow och DISM.exe. Resultat: no integrity violations och no corruption detected. Felet med appen Foton fanns kvar.

                                Körde åter felsökning av Windos Store-appar och efter två gånger hittade den inget fel! Appen Foton kraschar dock fortfarande.

                                Dessutom har nu ett nytt problem dykt upp: Jag använder appen iCloud i kombination med Google Chrome. När jag nu försöker använda iCloud mail får jag felmeddelandet ”iCloud har slutat svara. Ett fel hindrar programmet från att fungera ordentligt”. Tidigare har det fungerat perfekt! Körde då Apple Software Update men fick svar att programvaran inte behövde uppdateras.