Forumsvar skapade


snatterand
Deltagare

    E-posten försvinner från Mailbird! (Inget meddelande har kommit från forumet om att svar finns).


    snatterand
    Deltagare

      Ajajaj, den inkommande mailen i Mailbird försvinner innan jag hinner flytta den till ett ställe att spara den på. Vad är nu fel????


      snatterand
      Deltagare

        Nu ger jag snart upp!

        Alla mappar med sparade meddelanden är nu flyttade till Gmail, kontakterna finns nu både i Gmail och Mailbird … ….. ….. men jag kan inte få in mapparna med sparade meddelanden i Mailbird! Vad menar du med att göra tvärtom? Jag hittar inget ställe där jag kan göra likadant som när jag flyttade från VLM till Gmail. Har jag missat ngt? Kanske borde jag låta Gmail behålla de sparade mapparna och skapa nya i Mailbird vartefter mail kommer in.

        Hade inte min man varit så envis med ett Teliakonto så hade jag stannat vid Gmail!


        snatterand
        Deltagare

          Tack för svar!

          Har läst artikeln ni angivit. Nu har jag bestämt mig för att installera Mailbird efter artikeln i PC-Tidningen 13/2017

          Nu till mina frågor:

          1. Följer mina mappar från Windows Live Mail automatiskt med vid installationen av Mailbird enl texten i artikeln: ”Mapparna som du känner igen från din e-posttjänst överförs automatiskt till Mailbird”????  Kan man lita på det eller är Windows Live Mail för gammalt???

          2. Vad händer med alla kontakter i adressboken? Följer de med vid installationen eller måste de exporteras och importeras?

          Tänker behålla samma e-postadress som tidigare ([email protected]) och använder Windows 10.

          Tacksam för svar.


          snatterand
          Deltagare

            Hej igen Superanvädare, jo jag vill rapportera vad som hänt sedan senaste chat. Vi tog ju en lång seglingstur för att komma ifrån alla mycket irriterande problem vi haft med Windows7. När vi kom hem igen för några dagar sedan så tog vi en sista chans och gratisinstallerade Windows10 och vips så fungerade allt! Alla våra problem var helt bortblåsta! Nu fungerar allt som det ska! Stort tack för ett bra och givande samarbete! Hälsningar Din Snatterand 🙂


            snatterand
            Deltagare

              Hej igen, jo vi har varit där många gånger (på startreparationen så klart) men det har inte hjälpt något alls! Vi är nu så trötta på våra problem så vi tar och lägger dessa på is så länge och seglar ut nu när värmeböljan ska komma så vi tar ett tre veckors  brake och under tiden slipper du oss, vad skönt eller hur! Hälsningar Snatterand

               


              snatterand
              Deltagare

                Vi kan tyvärr inte räkna upp några drivrutiner ej heller tolka den log som DriverUpnet gör! Vi gick in på enhetshanteraren och kollade alla drivrutiner under fliken ”Sök automatisk efter uppdaterade drivrutiner” men det visade sig att nästan alla var av slaget ”enheten använder den senaste versionen av drivrutinen” endast i ett fall fann enhetshanteraren en drivrutin som behövde förnyas! Däremot saknades två drivrutiner nämligen en för ”Microsoft Virtuel WiFi Miniport Adepter och en för ”UDS Master Bus of Kernel Usb software Bus by TCP”, vi har tyvärr inte fått tag på dessa. På nätet kan man få uppfattningen att det verkar vara mycket krångligt! En annan iakttagelse är att datorn blir långsammare och långsammare! I PC-tidningen nr 3 redogörs för ett nytt program att reparera Windows ”Windows repair”! Kan det vara något eller har du något annat förslag? Hälsningar Snatterand


                snatterand
                Deltagare

                  Hej igen, vi har naturligtvis Malwarebytes Anti Malware på datorn! Panda Antivirus free och Malwarebytes uppdaterades och kördes på datorn i felsäkert läge. Panda kördes i fullständigt analysläge (1000.000 filer) och Malwarebytes i hotläget ( c:a 400.000 filer). De båda programmen fann ingenting alls och problemen kvarstår! Vi tror inte på att det är något skadligt program eller virus som orsakat problemen, båda programmen går ju flera gånger om dagen! För säkerhets skull brukar vi också scanna med Microsofts eget onlineverktyg (Microsofts safty scanner) för att komma riktigt djupt ner! Även denna gång körde vi programmet i felsäkert läge och i fullständigt analysläge (drygt gott och väl 1.700.000 filer) men utan något som helst positivt reultat!  Det måste vara något annat som fallit bort! Vi tog ju hem det välkända DrivUpdate från USA, som bl a hittade flera drivrutiner som gått ut för länge sedan men åtgärden hjäpte inte heller! Vi köpte även mer ramminne från Memory Stock (i USA) och har därmed ökat kapaciteten från 6 till 12 GB! Faktumet är att problemen kvarstår! Klickrutan ”Kör/Spara” i Internet Explorer vid hemtagning av andra program, vilka som helst, har fösvunnit och bilderna på startsidan ”Nya MSN Sverige” inte visar några bilder utan det blir bara grå rutor där bilderna skulle ha suttit, problemet finns kvar! Det mest föragliga är det första problemet! Hälsningar Snatterand. PS Jag ser verkligen fram emot ditt nästa drag, mycket spännande! Du med ditt stora kunnande kommer säkert att lösa även dessa problem!DS


                  snatterand
                  Deltagare

                    Har bytt till Panda Free Antivirus för några veckor sedan. Tidigare hade vi Avast Free.


                    snatterand
                    Deltagare

                      Hej igen, vi har gjort allt enligt dina anvisningar! Datorns intenetalternativ stämmer helt med ditt förslag, dvs fihämtningen är aktiverad. Problemen kvarstår! Vi ser fram emot ditt nästa drag! Hälsningar Snatterand:)


                      snatterand
                      Deltagare

                        Bästa Superanvändare, varken klickrutan Kör/Spara eller bilderna på startmenyn har kommit tillbaka! Hälsningar Snatterand


                        snatterand
                        Deltagare

                          Vi använder IE 11 och vi har uppdaterat alla drivrutiner med SlimDriverUpnet men klickrutan Kör/Spara har tyvärr inte återkommit! Vi har också provat Chrome men den har ju inte denna lättanvända och förnämliga klickruta! Det är riktigt trevligt att få chatta med dig igen, Superanvändare! En annan iakttagelse är att min startsida, nya MSN Sverige, inte visar bilder korrekt utan det blir bara grå rutor, detta uppstod vid samma tidpunkt som klickrutan fösvann! Vad göra? By the way, vi har nu installerat fiber, bredbands TV, bredband 100/100 och bredbandstelefoni. Allt tycks fungera bra men bredbandets hastighet är mycket dåligt enligt bredbandskollen! Hälsningar Snatterand


                          snatterand
                          Deltagare

                            Hej igen, nej det står ingenting vid kontakterna men det är, som jag uppfattar det hela, vanliga hederliga SATA-kontakter för datakabel (plattkabel). Vi chansade och stoppa in kabeln i den mörkblå kontakten och vips så fungerade allt till vår fulla belåtenhet och förvåning! Du kanske undrar varför vi inte tillfrågade HP-support om våra problem så är det på det sättet att de inte har kunnat besvara en enda fråga på ett professionelt och begripligt sätt och verkade dessutom helt ointresserade av att besvara frågor på datorer vars garantitid har gått ut! By the way minnesmodulerna köptes från Memorystock (USA) för 1/5 av priset (inkl tullavgifter) mot vad HP kunde erbjuda och var dessutom 2GB större per styck än de ursprungliga! Allt levereades inom några dagar! Nu till saken, vi är enormt tacksamma för att du, Superanvändare, har tagit dig an våra problem på ett skickligt och sunt sätt och önskar dig all lycka till! Nu kommer nästa utmaning nämligen att bygga upp ett helt nytt LAN med nya accespunkter för både bredband, IPTV-box och bredbandstelefoni! Vi har nämligen fått in fiber i huset! Mvh din Snatterand 🙂     


                            snatterand
                            Deltagare

                              Hej Superanvändaren! Ja, vi lyckades få ordning på problemet med ”hackspettmetoden” på F8, som vi läste om på forumet och kunde därmed komma åt tidigare gjord systemavbildning! Nu har vi fått ett annat problem. Efter att ha införskaffat nya minnesmoduler hos Memorystock, vilka vi fick rotera i modulfacken flera gånger innan allt fungerade så lossade den röda datakabeln från hårddisken till moderkortet vid moderkortet. Det finns 3 lediga kontaktdon på moderkortet (motherboard with SATA connectors) som skulle kunna passa. De sitter i en grupp av fyra med färgerna vit (upptagen), gul, mörkblå och ljusblå. Min fråga till dig är vilken kontakt skall jag välja? Om jag inte kopplar in den lossade kabeln så startar Windows inte alls utan en vit text på svart botten kan ses på skärmen med orden ”Reboot and select proper boat device or insert boot media in selected boot device and press a key”! Kan du knäcka mitt prolem så är du värd all beundran! Jag ser med stor tacksamhet fram emot ett ytterligare mycket proffesionelt svar! Hälsningar!:)


                              snatterand
                              Deltagare

                                Hej igen! Av vårt resonemang har jag förstått att jag bör byta ut det felaktiga minnet. Jag åkte därför till Kjell & Co och framförde mitt problem med Blue Screen och att jag inte kan starta Windows. Personalen tyckte dock att åtgärden med att köpa ny minnesmodul inte på något sätt löser problemet och framförde att det vore bortkastade pengar och förhoppningar! Windows borde med lätthet starta med de två felfria minnesmodulerna (4GB tillsammans). Jag är benägen att tro på det! Vad säger ni? Nu är jag tyvärr tillbaka på ruta 1 igen. Vad göra? Kjell & Co nämnde att felet kan vara i själva Windows (en drivrutin eller ett systemfel)! Naturligtvis har jag bytt plats på minnesmodulerna ett antal gånger, men utan att bli av med problemet! Windows startar inte (BLUE SCREEN) medan hårdvarudiagnostiken inte hittar något fel varken på hårddisk, proccessor eller de återstående två friska minnena.

                                Var vänlig ge mig fortsatt professionell vägledning. By the way kan man köra ”Windows Repair” (PC-tidningen nr 3, 2015) i felsäkert läge? Hälsningar Gerd