Forumsvar skapade


ar-tur
Deltagare

    Först, tack för all hjälp! Har lärt mig ett och annat hur OneDrive funkar som jag inte visste tidigare tack vare alla förslag jag fått. Men nu finns det ett svar på problemet, välkänt hos OneDrive. Kontaktade supporten via Onedrive på mobilen och fick detta svar:

    Tack för att du kontaktar OneDrive support. Jag förstår att du har problem med att du inte kan öppna Excel-filer på OneDrive, eftersom filen är skadad, men att du kan öppna samma fil i Excel-appen. Detta är ett känt problem som våra ingenjörer håller på att arbeta med just nu. Dem rekommenderar att du öppnar filen i Excel-appen under tiden, så hoppas vi på att det blir fixat så fort som möjligt. Jag hoppas att detta var till hjälp. Hör gärna av dig om du har några andra frågor eller funderingar gällande OneDrive! 

    Tydligen inget vi kunde ha löst tillsammans. Bara att vänta på att ingenjörerna löser problemet.

     


    ar-tur
    Deltagare

      Det finns ett svenskt tecken i filnamnet övriga tecken är ”engelska”. Men det har gått att öppna filen tidigare i höstas med samma namn då som nu. Nånting har hänt därefter. Det konstiga är ju att det går att öppna excelfilen denna väg i mobilen: Excelappen/Öppna/OneDrive – privat/Documents/”excelfilen”, men det går inte via: Onedriveappen/Filer/Documents/”excelfilen”.


      ar-tur
      Deltagare

        Testade att avinstallera Excel i mobilen och sen installerat om den igen, men samma fel kvarstår. Har gjort filen tillgänglig offline i onedrive i mobilen men det hjälpte inte heller. Verkar vara nåt med onedrive i mobilen eftersom det går att öppna excelfilen i onedrive på datorn. Har då avinstallerat onedrive i mobilen och installerat om den igen, men excelfilen/filerna är skadade poppar upp igen.


        ar-tur
        Deltagare

          Har flera excelfiler i samma mapp i onedrive och vid försök att öppna dem återkommer samma felmeddelande om att filen /filerna är skadad. Har även flera wordfiler i samma mapp och de går att öppna utan problem.

          Kan det vara just excel det är fel på? Hittar ingenstans att uppdatera excel men det beror kanske på min prenumeration av office365 och att den uppdaterar sig själv?


          ar-tur
          Deltagare

            I mobilen i onedrive/inställningar/återställ onedrive dyker det upp ett felmeddelande 103. Man ska försöka igen eller uppdatera eller gå till min onedrive (sidan blinkar konstant ett par ggr/sek). Det enda som funkar är att stänga ner sidan på krysset.

             


            ar-tur
            Deltagare

              Jag laddade ned filen från onedriveappen i mobilen till downloads i appen filer i mobilen och där gick det att öppna excelfilen utan problem. Jag prenumererar på Office365 så Excel borde väl uppdateras automatiskt. Kan inte hitta nåt update i excelappen i varje fall.


              ar-tur
              Deltagare

                Hur stänger man av automatisk synkning i onedrive?


                ar-tur
                Deltagare

                  Då bör man alltså inte ha synkronisering på online i lokala mappen utan bara synka manuellt när man vill uppdatera filer i molnet eller när man vill föra över nya filer dit, för att vara på den säkra sidan. Och likadant med externa diskar, de bör man inte heller ha inkopplade konstant.


                  ar-tur
                  Deltagare

                    Försökte hämta cleanprogrammet från fördelszonen men det gick inte. Inte heller ladda ner Malwarebytes gick att hämta. Har avinstallerat via kontrollpanelen avinstallera program och sen laddat ned nyaste versionen av Malwarebytes från deras egen sida. Det blev ju en klar skillnad efter körning. Nu kan man välja att flytta hoten till karantän och därefter ta bort dem helt från datorn. Dock hittade denna version bara hälften så många hot som den förra (märkligt) och alla hot var från Solvusoft och bara potentiella. Skönt att det inte var nåt värre ändå.


                    ar-tur
                    Deltagare

                      Ja, det stämde. Använder nu e-postklienten i windows 10 och där är kontona separata. Tack för tipset 🙂


                      ar-tur
                      Deltagare

                        Det funkade perfekt!

                        Tog nån minut att studera alla olika val men det var ganska uppenbart hur man skulle göra. Tack för hjälpen 🙂


                        ar-tur
                        Deltagare

                          Misstänkte jag var på fel ställe.

                          Har loggat in i routern via 192.168.1.1. Kommer då till Telias nya gränssnitt. Gick inte att hitta nätverksnamnet på fasta nätverket där. Ringde Telia och de uppger att man inte kan ändra namnet i deras nya gränssnitt.

                          Är det ide att starta om routern med fabriksinställningar eller gör det ingen skillnad? Tappar man några viktiga ändringar man gjort själv, t ex lösenordsbyte?


                          ar-tur
                          Deltagare

                            Har testat som du beskriver och det stämmer. Om jag stänger ner min nätverksuppkoppling så funkar inte vpn-tjänsten heller. Bra att få det bekräftat att det går att kolla på detta vis.


                            ar-tur
                            Deltagare

                              Körde Revo Uninstaller och det tog bort Mozilla. Och efteråt gjorde det även en koll på lösa trådar som blivit kvar i registret som också togs bort.

                              Installerade om Mozilla och såg direkt att mina bokmärken fanns kvar igen. Trots Revos jobb. Testade ändå att logga in på playplus men samma felmeddelande igen, kommer inte in på playplus.

                              Ringde till slut ändå telias premiumsupport för att få koll på vad som kan vara fel. De säger att det inte funkar på alla datorer som kör med Firefox Mozilla och hänvisar till att man ska använda Explorer 11. De tyckte det var onödigt att felsöka. Silverlight är föråldrat och kommer ersättas med tiden. Så jag lägger ner ytterligare felsökningar eftersom det ju funkar på min IE 11. Tackar för all assistans från supporten.


                              ar-tur
                              Deltagare

                                Har provat att ta bort alla tillägg, men samma felmeddelande fortfarande. Har igen avinstallerat och ominstallerat Mozilla, samma felmeddelande. Mina bokmärken i Mozilla finns kvar efter ominstallation, betyder det att den inte blev helt avinstallerad?

                                När jag testar att installera Mozilla på datorn i vardagsrummet där jag använder tv’n som skärm, och går till playplus så är jag redan inloggad!? Och det funkar som det ska och kan se film. Jag loggar ut och går till första datorn jag har problem med och testar att logga in. Samma fel fortfarande. Hur får jag bort Mozilla-installationen egentligen, det verkar som det kan vara felet att den inte blir helt avinstallerad och att något fel ligger kvar.