Forumsvar skapade

Microsoft har ett onlineprogram kallat FixIt som kan lösa problemet. Kör det från webben från den här webbadressen: http://support.microsoft.com/mats/Program_Install_and_Uninstall/

Vänligen
Markus Dahlberg, redaktör

Har du testat Microsofts lösning på den här sidan under rubriken Metod 2: Reparera .NET Framework?

http://support.microsoft.com/kb/976982/sv

Vänligen
Markus Dahlberg, redaktör

Har du kört Windows Update för att uppdatera datorn har du säkerligen inte fått in något virus i datorn den vägen. Microsoft har järnkoll på sin uppdateringstjänst och låter knappast virus slinka in där.

Krånglar en uppdateringen går det att ta bort den via funktionen Avinstallera ett program i Kontrollpanelen. Starta funktionen och klicka på Visa installerade uppdateringar i listan till vänster. Här visas alla installerade uppdateringar som gjorts via Windows Update. Sortera dem i datumordning genom att klicka på kolumnrubriken Installationsdatum. Ser du någon uppdatering vid det datum då det började trassla kan du högerklicka på den och välja Avinstallera.

Borttagna uppdateringar dyker upp igen nästa gång du kör Windows Update, så det går alltid att installera dem igen senare. 

 

Vänligen
Markus Dahlberg, redaktör

Om man inte har myPCBackup installerad i datorn får man under installationen ett erbjudande om att pröva det. Vill man inte det klickar man i No, thank you och klickar på Next för att fortsätta installationen av WinOptimizer.

Samma val borde finnas när du erbjuds att uppgradera myPCBackup?

Vänligen
Markus Dahlberg, redaktör

Pröva WinOptimizer. Som alltid när du kör den här typen av program bör du se till att ta backup på filer som inte får försvinna.

Vänligen
Markus Dahlberg, redaktör

När du klickar på Installera programmet under Adobe Reader på cd-skivan kan du välja att köra installationen eller att spara filen på hårddisken. Väljer du det sistnämnda hamnar den i mappen Hämtade filer, som i finns i mappen Användare/[ditt användarnamn]/Hämtade filer/.

Väljer du att köra installationen installeras programmet och finns sedan tillgängligt via Start-menyn.

Vänligen
Markus Dahlberg, redaktör

Menar du att du matar in skivan och klickar på Jag accepterar när skivan öppnas i Internet Explorer 11? Innebär ”händer ingenting” att rutan med Jag accepterar är kvar eller stängs den och du ser cd-skivans gränssnitt men att det inte fungerar? Cd-skivan är kompatibel med Windows 8.1 och IE 11, jag testar den kombinationen när jag skriver detta.

Vänligen
Markus Dahlberg, redaktör

Välj skrivbordsläget i Windows 8 och öppna mappen med dina bilder. Högerklicka på en eller flera bilder och välj Egenskaper. Välj fliken Information och klicka till höger om Taggar. Här kan du fylla i en eller flera taggar. Separera taggarna med semikolon. 

Vänligen
Markus Dahlberg, redaktör

Pröva att köra installationsprogrammet i kompatibiltetsläge för Windows XP (Service Pack 3).

Det gör du genom att först hämta hem installationsprogrammet, det vill säga spara filen SkyDriveSetup.exe från webbplatsen du nämner. Högerklicka på programmet och välj Egenskaper. Välj fliken Kompatibilitet och bocka för Kör detta program i kompatibiltetsläge: Välj Windows XP (Service Pack 3) och klicka på Verkställ och OK. Kör programmet nu så kan det fungera.

Vänligen
Markus Dahlberg, redaktör

Vänligen
Markus Dahlberg, redaktör

Kör Diskhantering för att se om den ena SSD:n är oformaterad och/eller saknar enhetsbeteckning (volymen där Windows ligger brukar oftas ha enhetsbeteckningen C:). Starta Diskhantering genom att klicka på Start och sedan börja skriva datorhantering i Sökfältet. Klicka på Datorhantering när det syns i listan ovanför sökfältet för att starta det.

I programmet Datorhantering väljer du Diskhantering i listan till vänster. I fältet till höger visas då samtliga volymer som finns i datorn, det vill säga alla hårddiskar, SSD:er och optiska enheter. Här ser du om SSD:n är formaterad eller inte. Här kan du även formatera den. Observera att alla filer som finns på en volym försvinner när volymen formateras.

Vänligen
Markus Dahlberg, redaktör

När installationen av WinOptimizer startar visas dialogrutan Select Setup Language. De språkval som finns här rör bara själva installationen, inte programmet. Välj Engelska och klicka på OK. Klicka på I agree, proceed i nästa dialogruta. Klicka på Next. I nästa dialogruta kan du välja att även installera myPC Backup. Markera No, thank you om du inte vill det och klicka på Next. Nu startar installationen. Klicka på Finish när den är klar. WinOptimizer finns nu i Start-menyn. Följ instruktionerna i tidningen för att erhålla ett serienummer.

Vänligen
Markus Dahlberg, redaktör

Microsoft har ett verktyg för att ta bort trojanen du råkat ut för: http://www.microsoft.com/security/pc-security/malware-removal.aspx

Vänligen
Markus Dahlberg, redaktör

Vi har inte testat Viber och har ingen erfarenhet av det programmet. Du måste ta kontakt med Vibers suppport: http://support.viber.com/

Vänligen
Markus Dahlberg, redaktör

Det är förmodligen något tillägg som inte fungerar som det ska. Pröva att starta Internet Explorer utan tillägg. Det gör du genom att öppna Start-menyn, Alla program, Tillbehör, Systemverktyg och Internet Explorer (utan tillägg).

Fungerar det då kan du inaktivera tilläggen ett och ett och pröva dig fram.  

Vänligen
Markus Dahlberg, redaktör