Forumsvar skapade

ulfjp
ulfjp
Deltagare

    Hej !

    Tack för snabba svar. Uppskattas !!

    När jag väljer ”skapa återställningsenhet, får jag veta att ”det saknas vissa filer”. Går alltså inte.

    Jag har kollat på nätet om detta och det finns ett antal kommandon som jag provat och även Fix W10 programmet. Men jag lyckas inte lösa problemet.

    Jag har kvar min ursprungliga kloningsinformation på en extern hårddisk. Kan jag formatera om min NYA SSD så den blir tom, och sedan göra om allt fr början. Då får jag säkert tillbaka alla partitioner. Även den jag tog bort. Då kanske jag sedan kan använda Minitool och flytta.

    ulfjp
    ulfjp
    Deltagare

      Hej !

      Jag tog den risken. Min C-disk var röd och jag måste kunna få tag på dessa 227 GB. Jag kunde överhuvudtaget inte flytta denna partition för att kunna utöka. Funktionen ”utöka” var ej åtkomlig, då det fanns en mellanliggande partition. Jag kunde heller inte flytta denna. Kan jag inte nu i efterhand skapa en återställningsenhet (USB-enhet) enligt det som står i Windows-inställningarna.

      ulfjp
      ulfjp
      Deltagare

        hEJ.

        Tack för snabbt svar. Jag använde Micro reflect programmet när jag klonade. Det stämmer, jag fick 250 GB men också ca 227 GB ej allokerat. Jag kunde dock ej UTÖKA C-disken, då det fanns en partition mellan C och ”ej allokerat utrymme.” Jag tog bort den mellanliggande partitionen, på några MB, och valde ”utöka”. Nu funkar allt bra. Jag har nu en C-disk på totalt  500GB varav ca 300GB är ledigt. Tack för hjälpen.

         

         

        ulfjp
        ulfjp
        Deltagare

          Hej !

          Tack för svar och en bra tidning.

          Jag klonade min gamla ssd på 250 GB och satte sedan in en ny SSD på 500GB. När allt var klart ser jag bara en disk på 250. Men i Macrium Reflect syns detta OCH ca 227 GB i en ruta som är svagt brun längst bort till höger. Hur kan jag få tillgång till denna del. Hittar inte information om detta.

           

          ulfjp
          ulfjp
          Deltagare

            Jag försökte installera IOBIT Unlocker från PC tidningen 11/2020 sid 5,

            flera gånger nyligen. Malwarebytes sätter detta i karantän.

            Dessutom säger Malwarebytes att din testversion av Malware upphör om 4 dagar. Kostar pengar ??

            Hur löser man dessa problem ?

            Tacksam för svar.

            Jörgen Petersson ([email protected])

            ulfjp
            ulfjp
            Deltagare

              Hej och tack för bra support och svar. Då är jag med. Min kompis får fortsätta med stadsnätet, det är inget att göra.

              Jag tror inte Outlook är ngt alternativ.

              Vi kan härmed stänga ärendet.  Lycka till med fortsättningen på en bra tidning.

              Mvh Jörgen P. Stockholm.

              ulfjp
              ulfjp
              Deltagare

                Hej !

                Tack för förklaringen. Men jag har en fråga.Vad min kompis vill ha är ”[email protected]” även i Outlook. Går det ?

                Hon vill egentligen inte BYTA adress, då det innebär ett för stort arbete.

                 

                ulfjp
                ulfjp
                Deltagare

                  Hej !

                  Ja, jag skapade ett outlook.com konto med samma mail-adress som min kompis har i stockholms stadsnäts eget mail-program.   ”namnet på min [email protected]

                  Det gick att skicka mail från detta nya outlook.com konto, till tex mig, MEN mitt svar gick inte till outlook kontotr utan fanns då i stadsnätets program.

                  Jag har bett stockholms stadsnät support att hjälpa mig men det har inte lyckats.

                   

                   

                  ulfjp
                  ulfjp
                  Deltagare
                    ulfjp
                    ulfjp
                    Deltagare

                      Hej !

                      Tack för svar.

                      Det gick bra att ladda ned filen från Windows Club.  Fungerar bra nu. Inga problem.

                      (Jag förstår bara inte varför Northon klagar på denna fil när den hämtas från F-zonen och även från Amazon)

                      Ha en bra dag !:)

                       

                      ulfjp
                      ulfjp
                      Deltagare

                        Hej !

                        Tack för alla svar.

                        Problemet kvarstår. Jag kan inte ens HÄMTA programmet från F-zonen. Northon 360 tar bort det direkt när det laddats ned och säger att det är ett hot.

                        Ett Heuristiskt virus. SAPE.HEUR.B2625 från amazon-länken. 

                        Jag kan alltså inte köra som administratör ens.

                        Vidare kan jag i Northon 360 inte välja att ha kvar filen. Den tas bort direkt med stor RÖD märkering.   

                        ulfjp
                        ulfjp
                        Deltagare

                          Tydligen är detta ngt program man hämtar från Nätet. Detta har jag nu gjort och det funkar på PC och Mobil.

                          Av sidan 6 i nr 13/2015 får man uppfattningen om att detta program finns i Fördelszonen. Men jag hittar inte detta där. När man på sidan 6, hänvisar till sidan 77, så nämns Kingsoft.

                          Tydligen är detta namn nära kopplat till WPS (kanske samnma program).

                          Mvh Jörgen.

                          ulfjp
                          ulfjp
                          Deltagare

                            Tack för svar.

                            Jag har till och med problem med att lägga in denna text.

                            Ramen i det fönster jag jobbar i ändrar färg från vald blå till vit-grå.

                            Det händer varje 3 sekund. När det blir vitgrå går det inte att skriva eller göra ngt i fönstret. Frustrerande!!!

                            Jag har kört alla städprg, adv care, malware och Norton,

                            Men skall testa malware i felsäkert läge.