Forumsvar skapade


klajon03
Deltagare

    Jag kan bläddra mellan ikonerna i Utforskaren, men då jag öppnar en bild går det inte att bläddra till nästa utan att separat öppna nästa bild i Utforskaren. Jag har provat alla program som finns tillgängliga i min dator, T ex Microsoft Foton, Paint och Cool File Viewer. Då jag öppnar vissa av mina mappar i t ex Foton kommer det upp framåt- och bakåtpilar bredvid själva bilden och då funkar det, även med piltangenterna. Men för andra mappar kommer inte pilarna upp i fotoprogrammet, och då funkar inte heller piltangenterna.

    Jag kan inte finna någon inställningsfunktion för detta.


    klajon03
    Deltagare

      Det fungerade med Edge (som jag av olika skäl inte hade använt innan).

      Tack!


      klajon03
      Deltagare

        Jag försökte hämta från Fördelszonen, det var webläsarna som vägrade ladda ner. Både Firefox oxh Chrome, jag försökte med bägge. Jag har Bullguard installerat, men därifrån kom inget meddelande. Kanske beroende på att filen aldrig laddades ner, i vilket fall inte i läsbar form.


        klajon03
        Deltagare

          Tack för svar, tyvärr uppstod samma problem. Jag avinstallerade ordentligt m h a IOBit, sen laddade jag ner igen och installerade efter accepterande av uppdatering. Samma budskap dök upp igen efter att jag hunnit spara en fil. Det kom upp ett meddelande som angav att det var en ”demo version”. Vet inte om det hjälper, men programversionen jag får installerad heter v 10.54, det anges att det är en ”unlicensed software”. Men alltså samtidigt någon form av demo version.

          Finns det några ytterligare tips?


          klajon03
          Deltagare

            Tack för tips och goda råd!


            klajon03
            Deltagare

              Hej igen,

              Tack för att ni hjälper en i dessa sammanhang varande amatör. För att ytterligare understryka detta måste jag erkänna att jag inte vet hur man ställer in en fil att bli standard. Kan ni ge mig tips om detta tror jag att jag förstår resten.


              klajon03
              Deltagare

                Hej,

                Nej, det hade jag ingen aning om, jag har nämligen för mig att det gått utmärkt förut. Vad du säger är att det alltid måste finnas en pst-fil öppen i Outlook och inte enbart ost-filer. Min naturliga följdfråga blir då: Vad ska man ha denna ostängbara pst-fil till? Allt arkiverat material lägger man förstås i filer som går att stänga.


                klajon03
                Deltagare

                  Precis så är det, kommandot Stäng ”filnamn” är utgråat, men bara för en specifik pst-fil. Alla övriga som jag öppnat går att stänga på normalt sätt. För att försöka begripa upprättade jag en ny kontoprofil. Där går den pst-fil att stänga som inte gick att stänga i den ursprungliga profilen. Å andra sidan öppnar sig en annan pst-fil som jag aldrig begärt och som är tom, den heter ”Outlook-datafil”. Och den går inte att stänga, kommandot är utgråat. Vad jag minns från tidigare behövde det inte finnas någon pst-fil öppen om man inte begärt det, och sen gick den alltid att stänga.


                  klajon03
                  Deltagare

                    Hej, ursäkta dröjsmål, jag mailade svar till fel adress. Alltså:

                    Jag använder Outlook som en del av Microsoft Office 365, version 1909.


                    klajon03
                    Deltagare

                      Självklart har du rätt, det är en Synology NAS. Du svarade alltså rätt på fel fråga, vilket gav mig det svar jag efterfrågade, även om frågan var otydlig.

                      Min slutsats av det du skrev är att det är mina datorers virusskydd (och min egen försiktighet förstås) som avgör säkerheten på mina filer i NAS, eller hur?

                      Tack för hjälpen!


                      klajon03
                      Deltagare

                        Tack! Även om problemet inte är löst har jag fått ett antal nya infallsvinklar. Jag kanske återkommer då jag kommer in i en ny återvändsgränd.

                        Tack för bra råd och trevligt bemötande!


                        klajon03
                        Deltagare

                          Jag har en separat router (Huawei E5186), använder alltså aldrig mobiltelefon för detta. Jag har varit inne på Översikt över dataanvändning, men jag hittar inte någon funktion för att se datatrafiken ut från och in till routern, dvs den externa internettrafiken. Har jag missat någon funktion?


                          klajon03
                          Deltagare

                            Det är en stationär dator med Windows 10. Eftersom jag även har en Synology server (DS713+) i nätverket, med Cloud Station backup installerat går det inte att utesluta att även denna har en roll. Det är därför jag är intresserad av att veta med vem/vilka datakommunikationen har skett, och gärna också från var. Finns sådan loggfunktion inlagd eller går det att ladda ner? Enligt supporten på Telia var det ungefär lika stor datamängd i upload och download.