Forumsvar skapade


bgjo
Deltagare

    Vad händer när ni trycker på ”pil”-knappen som leder in i en bildskärmsikonen? Detta borde ju vara ”Source”-knappen på fjärrkontrollen. Här får jag upp en lista med olika HDMI-val, som motsvaras av de ingångar som finns på TV’ns baksida. Att välja ingång görs sedan mha Upp/Ned knapparna på fjärrkontrollen och till slut på Ok (mittknappen). Finns det flera HDMI-ingångar så testa dessa också. Kanske fel på den ingången ni provat?  Testa samtliga ingångar i listan. Dessa är ofta benämnda med HDMI1, 2 etc. Lycka till /bgjo


    bgjo
    Deltagare

      Har ni valt rätt HDMI-ingång på er 32″ TV (med fjärrkontrollen)? /bgjo


      bgjo
      Deltagare

        Tryck Windows-tangenten + I så kommer du in i Inställningar. Härifrån kan du sedan Återställa din dator. /bgjo


        bgjo
        Deltagare

          Har du kollat att skifta mellan olika USB-uttag på datorn. Är det en äldre modell så kanske det är USB 2.0, vilket kan orsaka problem ibland vid anslutning till ett USB 3-uttag. Prova även att växla USB-kabeln om du har möjlighet till det. Har du flera enheter (USB) anslutna, så plocka ur dessa medan du testar. Kan ju även vara så att elektroniken i den (interfacet) lagt av.

          Om du har möjlighet skulle du ju även kunna plocka ut disken ur kapslingen och montera (ansluta) den direkt i datorn, och på det viset övertyga dig om hårddisken är hel. /bgjo


          bgjo
          Deltagare

            Hej,

            Vad är det för typ av Data du har på den externa Maxtor-enheten? Om det är Dokument, Bilder etc, som du kopierat till enheten, anser jag att det borde gå utmärkt att använda denna till både Windows 10 och XP, såvida enheten inte är trasig. (Förmodar att den ansluts via USB 2 eller 3)

            Högerklicka på Windowsflaggan, i nedre vänstra hörnet på skrivbordet, och välj Diskhantering för att se om den finns med här. /bgjo


            bgjo
            Deltagare

              Jag skulle tro att du använder Norton Antivirusprogram och att detta indikerar att filerna är säkerhetskopierade till Nortons molntjänst(?). Bockarna verkar i alla fall inte likna de som används av OneDrive, vilka är cirkulära.


              bgjo
              Deltagare

                Tråkigt att det inte löste sig med din NAS.

                Ja, diskarna är formaterade i ett annat format. Gå in i Windows ”Diskhanterare” så kan du säkert formatera om dem där.

                Du når Diskhanteraren genom att högerklicka på Windows Start i nedre vänstra hörnet av Skrivbordet.

                Observera bara att allt innehåll på diskarna försvinner! /bgjo


                bgjo
                Deltagare

                  Ytterligare ett tips skulle kunna vara att du knappar in följande adress i MS Edge för att se om enheten identifieras; (Se även bifogad bild)

                  http://readycloud.netgear.com

                   


                  bgjo
                  Deltagare

                    Hej igen,

                    Har du testat med att trycka på länken ”Fortsätt till webbsidan (Rekommenderas ej)” som finns längst ned till vänster, under Felkod:, på din bild i ditt första inlägg. Vad händer då?

                    Vad jag kan se är problemet att du inte vet om lösenordet har ändrats eller inte i samband med att du Återställde NAS-enheten.

                    Ännu ett långskott! Har du provat med att ange (dina) Microsoft kontouppgifter istället i inloggningsrutan?


                    bgjo
                    Deltagare

                      Vill lägga till följande till mitt inlägg ovan.

                      Net use N: \\192.168.1.xxx\files /user:usernamn password /PERSISTENT:NO

                      files i ovanstående kommandorad ersätter du med ett mappnamn som du vet (tex Dokument) på NAS-enheten.


                      bgjo
                      Deltagare

                        Tråkigt, men börjar få slut förslag för tillfället.

                        Ett sista försök som jag själv fått tips om på ett annat forum.

                        Öppna kommandotolken som administratör och skriv följande kommando för att tilldela NAS’en en enhetsbeteckning.

                        Net use N: \\192.168.1.xxx\files /user:usernamn password /PERSISTENT:NO

                        där N: är enhetsbeteckningen du vill tilldela enheten – \\192.168.1.xxx är enhetens IP-adress – usernamn och password ersätts med de användarnamn och lösenord du tilldelat enheten. /bgjo


                        bgjo
                        Deltagare

                          Du skulle kunna försöka att gå in i Windows Autentiseringshanterare och kolla om din NAS finns med där. Det förekommer att Windows har gamla autentiseringsuppgifter, från tidigare anslutningar till denna.

                          Sök efter Autentiseringshanterare enligt bifogad fil och finns den med där, redigerar du Användarnamn (admin) och lösenord (password) till de du har på din NAS efter att du återställt denna.

                          Jag har själv en äldre Netgear Ready NAS (RN102) från 2012, och har haft samma problem som du, men minns inte riktigt hur jag löste det.

                          Det finns även ett Windowsprogram (RAIDar) på Netgears hemsida för access direkt från Windows, vilket du kan testa om det inte lyckas för dig. När och om du kan ansluta dig till NAS’en, glöm inte att uppdatera dess firmware till det senaste.

                          Lycka till /bgjo


                          bgjo
                          Deltagare

                            Har du aktiverat SMB1, som beskrivs i PC-Tidningen nr. 1/2020 sidan 71? /bgjo


                            bgjo
                            Deltagare

                              Hej,

                              Har du testat följande?

                              Vet du IP-adressen så prova med att skriva 192.168.x.xx/admin/wizard.html, där x.xx är den IP-adress som routern tilldelat NAS’en.

                              Därefter loggar du in med admin som användare och password som lösenord enligt manualen. /bgjo


                              bgjo
                              Deltagare

                                Hej,

                                Öppna Utforskaren och peka på Visa i rubriken. Markera därefter rutan Dolda objekt så ser du säkert dina filer.

                                Glöm inte att avmarkera denna när du är klar, så du inte raderar några viktiga filer av misstag. Lycka till! /bgjo