Forumsvar skapade

Jag skulle föreslå att du använder programmet Ccleaner som ligger i Fördelszonen (http://fordelszonen.pctidningen.se/ccleaner). det är bra på att hantera cookies, och på sidan jag länkar till finns även en artikel om att städa datorn som kanske kan vara till hjälp.

I nummer 12-2015 skrev vi dessutom en åtta sidor stor guide till cookies, så om du har den tidningen liggande kan det vara dags att plocka fram den.

Testa att ladda hem och installera om drivrutinerna och tillhörande program, det verkar nämligen om att det saknas något i installationen av Samsungprogrammen. En ny programinstallation reder förhoppningsvis ut problemet genom att installera allt som behövs.
http://www.samsung.com/se/support/category/pcperipheralsprinter/printer/

Det kan låta som en dum fråga, men är du säker på att det är en DMP-BDT167? Enligt Panasonics webbplats har den nätverksport för sladdnätverk, men inte något trådlöst nätverk.

Om du högerklickar på en tom plats på skrivbordet och väljer Bildskärmsinställningar, syns TV:n där som en extra skärm? Vad har du för inställningar för alternativet Flera bildskärmar? Och om du klickar på Avacerade skärminställningar, är upplösningen på TV:n korrekt?

Det kan även vara så att TV:n behöver (nya) drivrutiner, Sony kanske har gjort det tillängligt på sin webbplats.

För att undersöka datorns startordning behöver du gå in i datorns UEFI/BIOS och kontrollera detta. Detta innebär att du behöver trycka snabbt som rackarns på en tangent från det ögonblick du trycker på datorns strömknapp och startar datorn tills den du kommer in i UEFI/BIOS. Det kluriga är vilken tangent det är du ska trycka på, och det är olika beroende på vilken datormodell det är du har. Det brukar dock så på skärmen ett kort ögonblick när du startar datorn – de vanligaste brukar vara ESC, F2, F8 eller Del.
Väl inne i UEFI/BIOS är det tyvärr omöjligt att guida dig eftersom ett närmast oräkneligt antal olika firmware för olika datorer. Du får bläddra omkring i menyerna tills du hitta något som heter Boot order eller liknande, där kan du se i vilken ordning som enheterna räknas upp, och datorn starta upp enligt listan uppifrån och neråt.
När du är inne i UEFI/BIOS, var noga med att inte ändra några inställningar som du inte vet exakt vad det är, eftersom det finns risk att datorn inte startar eller fungerar ordentligt beroende på vad som ändras. Det är till och med potentiellt möjligt att förstöra datorn fysiskt.

Vilket operativsystem är det du använder?

Nu vet jag inte om det är Gmail-appen du använder i mobilen, men har du undersökt den här guiden?

https://support.google.com/mail/troubleshooter/2650727?hl=sv

 

När du skapar ett dokument i Windows 10 ska du givetvis även ha rättigheter att öppan den igen. Någonting verkar ha gått galet i operativsystemet angående rättigheterna, så jag rekommenderar att du använder appen Kontakta support och låter Microsoft själva ta hand om problemet (det blir ännu rörigare om man försöker själv och råkar göra något galet). Den supporten är kostnadsfri.

Om du gör en fabriksåterställning måste du göra om alla inställningar, så det kan vara en hel del pyssel och det är ändå inte säkert att du kan döpa om närverket – det beror på vilken version av routerns firmware som fabriksåterställningen ”går tillbaka” till. Om det är den senaste, dår du inte kan ändra nätverksnamnet, kan du inte göra det ens efter återställningen.

Sedan ska man komma ihåg att det är en hel del pyssel med att döpa om nätverk, inte bara i routern utan alla WiFi-anslutna enheter måste anslutas igen eftersom det omdöpta nätverket i praktiken är ett helt nytt nätverk.

Hur har du anslutit datorerna till skrivaren? Vilka operativsystem anänder datorerna? Har det fungerat tidigare eller har det slutat fungera nyligen, och gjorde du i så fall något speciellt när problemet började uppträda (uppdaterade drivrutiner eller operativsystem, bytte någon hårdvara et cetera)?

Det beror främst på hur snabb internetuppkoppling du har, men eftersom videoströmning via Chromecast inte brukar kräva speciellt hög hastighet borde det fungera.

I teorin ska det fungera att ha två parallella installationer av Outlook, det handlar mest om att man för var och en av användarna definierar vilket som är operativsystemts standardprogram för e-post.

Det stämmer att Publisher främst är tänkt för mindre broshyrer och såna saker, och inte något DTP-program i egentlig mening, men det handlar även om hur avancerade saker man har tänkt att göra.

Det är en säkerhetsfråga från operativsystemet. Eftersom programmet behöver tillåtese till att göra ändringar i operativsystemet, och sådant kan vara farligt för systemet, får du frågan för att programmet inte ska råka köras av misstag. Det skulle ju till exempel kunna handla om att programmet som försöker starta är ett virus eller sabotageprogram.

Vi litar tillräckligt på programmet för att göra det tillgängligt i Fördelszonen, men det slutgiltiga beslutet faller på dig – litar du tillräckligt mycket på programmet för att låta det göra ändringar i operativsystemet klickar du på ja.

Tummen upp, trevligt att höra.