Forumsvar skapade

Har du någon skärmdump av meddelandet? Och är skyddet fortfarande aktivt? Det kan vara så att det bara är en uppmaning att köpa den kommersiella versionen av programmet (eftersom de gärna vill tjäna pengar) man att det fortfarande är en fungerande gratisversion du har.

Vilken version av Word (Office) är det du använder?

Vad är det för Bluetooth-reciever du avser, har du någon länk till erbjudandet eller till prylen?

Vad använder du för e-postprogram?

Det var skönt att höra, tummen upp att du fick det att fungera.

Nu framgår det inte riktigt vad I-enheten är för enhet, men det låter på enhetsbokstaven som att det handlar om en extern hårddisk, ett USB-minne eller något sådant.

Enkelt uttryckt – alla filer som ligger på I-enheten kommer att utplånas om du har några där. Om allt är som det ska med datorn så kan Windows säkerligen inte använda I-enheten för någonting alls, och vill därmed formatera den för att göra den användbar eftersom du idag inte bör kunna använda den till någonting alls.

Men det är som sagt om allting är som det ska vara i datorn. Innan du gör någonting, vet du har I-enheten är för något? Och kan du använda den till något?

Vilken version av Windows är det du använder? Har det fungerat tidigare och problemet har precis dykt upp?

Bra att du har fixat den senaste versionen av programmet, har du även kontrollerat om det finns nyare drivrutiner för kommunikationen med kameran?

Det beror faktiskt både på webbläsaren och på hemsidan som du besöker.

Enkelt uttryckt har alla webbläsare funktionen att om du högerklickar på en länk (oavsett om det är en textlänk, en klickbar bild et cetera), så kan du välja att öppna den länken i en ny flik oavsett om länken pekar en annan hemsida, en bild eller vad det nu är länken leder till. Det kan du göra i alla webbläsare.

Sedan kan man i en del webbläsare, vanligtvis efter att ha installerat något tillägg, högerklicka på en bild och välja att visa bilden i en ny flik oavsett om bilden är en länk eller ej. Något sådant finns ännu inte till Edge, men det finns till andra webbläsare.

 

Så för att svara på din fråga: Nej, det finns ingen sådan inställning. Om webbplatsen länkar till bilderna, då kan du göra det i alla webbläsare. Om webbplatsen däremot inte länkar till bilder utan bilderna är ”inbakade” i sidan, då måste webbläsaren ha extra funktionalitet antingen från dem som utvecklat webbläsaren eller i form av tillägg.

 

Är det likandant på alla användarkonton på datorn, eller bara på det som du använder?

Du skulle kunna testa att gå in i Kontrollpanelen, klicka på Felsökning följt av System och säkerhet. Där klickar du på Sökning och indexering, och följer instruktionerna.

Jag tror inte att de är borta, i varje fall inte alla, med tanke på att Kontakter och Edge är inbyggda delar av operativsystemet. För enkelhetens skull skulel jag dock först och främst rekommendera att du använder en återställningspunkt för att ”flytta tillbaka” dator till innan du gjorde optimeringen.

Ett annat alternativ är att du använer Windows inbyggda funktion för att undersöka och eventuellt reparera Windows systemfiler. En guide för detta finns här: https://support.microsoft.com/sv-se/kb/929833

Det finns flera olika sätt beroende på omständigheter och vad du tycker är smidigt.

1. Om du har Chrome-ikonen liggande på Aktivitetsfältet kan du högerklicka på den och välja Nytt privat fönster.

2. Om du har startat Chrome kan du klicka på de tre punkterna uppe i högra hörnet och välja Nytt inkognitofönster.

3. Om du befinner dig i Chrome kan du även använda tangentbordsgenvägen Ctrl+Skift+N.

Det enklaste sättet är att hålla ner Ctrl-tangenten och bläddra med rullhjulet på datormusen. Där kan du välja väldigt fritt vilken storlek du vill ha på ikonerna.

Jag har letat både kors och tvärs både i mina Gmail-inställningar och hos Google Support, men det verkar faktiskt inte finnas någon inställning för detta. Det kan vara så att det behövs en e-postklient för att lägga till den funktionaliteten.

Använder du webbtjänsten (så att du hanterar all e-post i webbläsaren) eller använder du någon e-postklient?

Eftersom det inte fungerar med den metoden (angående IE11) så kan du behöva installera om programmet. Börja med att söka efter och starta Program och funktioner. Klicka på Aktivera eller inaktivera Windows-funktioner i vänsterkolumnen. Leta reda på Internet Explorer 11 i listan, ta bort markeringen från kryssrutan, och klicka på OK-knappen och följ instruktionerna. När du har startat om datorn gör du likadant igen, men markerar Internet Explorer 11 i stället för att avmarkera den. Detta kommer att installera om programmet och förhoppningsvis lösa problemen.
För att vara på den säkra sidan, säkerhetskopiera favoriterna/bokmärkena innan du börjar, och skapa en återställningspunkt med funktionen (Skapa en återställningspunkt).

Först en klapp på axeln för att du är noggrann och har uppmärksammat Nortons markeringar i sökresultaten.  Dessa har dock inget med Ask eller Norton Safe Search att göra (även om det är logiskt att tro det), det är en del av Nortons säkerhetsprogram som heter Norton Safe Web och är del an Norton 360, Norton Security med flera. Det är en del av programmet du har installerat på datorn och fungerar för tillfället med alla webbläsare utom Edge (tyvärr).